معاون درمان وزارت بهداشت گفت: قطعا آمار مبتلایان بیشتر از آمار رسمی است. چون علائم این سویه شبیه سرماخوردگی است ممکن است بیماران به پزشک مراجعه نکنند و در برخی مواقع اومیکرون تشخیص داده نشود. به همین دلیل آمار غیررسمی بالاتر از آمارهای رسمی است.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به آمادگی کامل بیمارستان‌ها در صورت وقوع پیک ششم برای مقابله با سویه اومیکرون گفت: اگرچه به دلیل پیک‌های قبلی کادر درمان هنوز خسته است اما تمهیدات لازم اندیشیده شده و مشکل خاصی نداریم. البته در صورت وقوع پیک احتمالی، شدت آن بسیار مهم است که قابل پیش بینی نیست.

همچنان سویه غالب در ایران، دلتاست

وی با اشاره به اینکه سویه غالب در کشور ما هنوز دلتا است، افزود: سویه اومیکرون از هفته پیش در کشور مشاهده شده است، تعدادی مبتلا داریم اما همچنان سویه غالب در ایران سویه دلتا است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه کمبودی در تامین واکسن نداریم. ممکن است در برخی اماکن ازدحام دیده شود اما این ازدحام موردی است. سبد واکسن در کشور ما متنوع است و به طور کلی در ذخایر استراتژیک مشکلی نداریم.

سویه اومیکرون از کیت‌ها فرار می‌کند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا سویه اومیکرون از کیت‌ها فرار می‌کند، گفت: در ابتدا باید کرونا توسط تست پی‌سی‌آر تشخیص داده شود و در صورتی که فردی کرونا مثبت بود باید با کیت ویژه سویه اومیکرون تست شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت روند ابتلا به سویه اومیکرون در کشور را افزایشی خواند و اظهار کرد: قطعا آمار مبتلایان بیشتر از آمار رسمی است. چون علائم این سویه شبیه سرماخوردگی است و ممکن است بیماران به پزشک مراجعه نکنند و در برخی مواقع اومیکرون تشخیص داده نشود. به همین دلیل آمار غیررسمی بالاتر از آمارهای رسمی است.

کریمی تاکید کرد: آنفلوآنزا در کشور شایع شده است. به همین دلیل تمامی بیمارانی که علائم تنفسی دارند به کرونا مبتلا نشده‌اند و اگر هم مبتلا شده باشند حتما به سویه اومیکرون آلوده نشده‌اند.

وی یادآور شد: علائم بیماری سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بسیار شبیه یکدیگر است اما نیازی نیست در بدو مشاهده علائم، حتما تست کرونا داده شود. در صورت صلاحدید پزشک اول تست پی‌سی‌آر معمولی و بعد تست ویژه اومیکرون داده می‌شود.

نظریه قطعی در مورد دِلمیکرون وجود ندارد

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص سویه دِلمیکرون گفت: هنوز نظریه قطعی در مورد دِلمیکرون وجود ندارد. پس از بررسی کمیته علمی نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی در مورد مجوز مصرف داروهای پکسلووید ومولنوپیراویر گفت: این دو دارو در پروتکل درمانی کشور نیست. کمیته علمی باید بررسی کند آیا این دارو موثر هستند یا خیر. چون این داروها خوراکی هستند نباید مردم به دلیل تبلیغات به سمت آنها هجوم بیاورند. ضمن اینکه این داروها فقط برای بیمارانی استفاده می‌شود که در مراحل ابتدایی بیماری هستند و ممکن است بیماری آنها شدید شود واینطور نیست که همه بیماران بتوانند از آنها استفاده کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص افزایش محدودیت‌های کرونایی هم گفت: تصویب این محدودیت‌ها در حیطه مسئولیت ستاد ملی کرونا است. همچنان در محدودیت‌ها افزایشی نداریم فقط دستورالعمل‌های بهداشتی باید رعایت شود. هر هفته جلسات ستاد ملی کرونا برگزار می‌شود در صورتی که تصمیم جدیدی اتخاذ شود حتما اعلام خواهد شد.

کد خبر 646527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha