دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: خوشبختانه شرکت‌ها و مراکز واکسن‌سازی داخلی به تعداد زیاد واکسن کرونا تولید کرده‌اند و واکسن برای دوز سوم کل جامعه به اندازه کافی داریم و نیاز به واردات واکسن نداریم.

اومیکرون

همشهری‌آنلاین ـ سارا کلهر: حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: با توجه به سرعت بالای سرایت‌پذیری سویه اومیکرون اگر پروتکل‌های بهداشتی در کشور به درستی رعایت نشود و واکسیناسیون را انجام ندهیم، ۲ تا ۳ هفته دیگر با پیک اومیکرون مواجه می‌شویم.

راهکارهای پیشگیری از اوج‌گیری اومیکرون در ایران

وی بیان کرد: با توجه به سرایت‌پذیری بالایی که ویروس اومیکرون دارد و این‌که هر نفر که مبتلا می‌شود می‌تواند تا ۱۰ نفر را مبتلا کند باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعمال محدودیت و انجام واکسیناسیون اقدام شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا توضیح داد: به همین دلیل استراتژی‌های ما به صورت پیشگیری است. انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از شروع پیک اومیکرون دارد. باید به یاد داشته باشیم هر دو این مورد باید رعایت شود یعنی این‌که مردم تصور کنند با تزریق حتی ۳ دوز واکسن کرونا دیگر به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیاز نیست اشتباه بزرگی است و می‌تواند باعث اوج‌گیری کرونا با سویه اومیکرون در کشور شود. 

جماعتی افزود: کسانی که ۲ دوز واکسن را نزدند هرچه سریع‌تر واکسن بزنند و کسانی که ۲ دوز واکسن تزریق کرده‌اند بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه برای تزریق دوز سوم اقدام کنند. مورد مهم بعدی واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال است که نباید در این مورد سهل‌انگاری شود.

وی گفت: توصیه می‌کنیم مردم از شرکت در مجامع و اماکن شلوغ مانند فروشگاه‌های بزرگ، ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها بپرهیزند. توصیه می‌کنیم در مورد این اماکن محدودیت به وجود بیاید. این اقدامات استراتژیک باید به سرعت اعمال شود تا بتوانیم جلوی پیک بعدی را که با شیوع سویه اومیکرون است تا حدود زیادی در کشور بگیریم. اگر این محدودیت‌ها اعمال نشود، واکسیناسیون انجام نشود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، از چند هفته آینده پیک اومیکرون را خواهیم داشت.

پیشنهاد بازگشت محدودیت‌ها

جماعتی تصریح کرد: کمیته علمی کرونا بازگشت محدودیت‌هایی مثل دورکاری کارمندان، جلوگیری از حضور افراد در اماکن عمومی مثل ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها و... را به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد داده است. در این ستاد باید بررسی شود و براساس سیاستی که در کشور وجود دارد مثل مسائل اقتصادی، اجتماعی و مسائل روحی و روانی جامعه تصمیم‌گیری کنند که به چه نحو این محدودیت‌ها را اعمال کنند.

او افزود: این اقدامات استراتژیک باید به سرعت اعمال شود تا بتوانیم جلوی پیک بعدی را تا حدود زیادی در کشور بگیریم. 

تغییر فرمول رنگ‌بندی کرونایی شهرها

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره تغییر فرمول رنگ‌بندی کرونایی شهرها به همشهری آنلاین گفت: این پیشنهادی است که آقای دکتر شریفی مسئول آمار و فناوری وزارت بهداشت پس از مشاوره با تعدادی از متخصصان آمار و اپیدمیولوژی وزارتخانه ارائه داده‌اند. رنگ‌بندی عادی براساس روند بستری بیماران بوده است، اما در رنگ‌بندی فوق‌العاده اومیکرون حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به این سویه می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد. این یک طرح پیشنهادی است و هنوز کامل نیست که باید در وزارتخانه مورد ارزیابی قرار بگیرد و وزیر باید بررسی کند و اگر ببیند صلاح است در ستاد ملی کرونا تصویب شود که از این به بعد با فرمول جدید رنگ‌بندی اعمال شود. بنابراین باید منتظر باشیم تا جزئیات بیشتر آن مشخص شود و تصمیم‌گیری نهایی براساس آن جزئیات و بررسی‌های دقیقی که انجام می‌شود صورت بگیرد.

انتشار «رنگ‌بندی فوق‌العاده سویه اُمیکرون کرونا» تا پایان امروز | ایران دوباره نارنجی و قرمز می‌شود؟

سرعت شیوع اومیکرون وحشتناک است | ۲ تا ۳ هفته بعد درگیر موج جدید می‌شویم 

پیشنهاد دورکاری به ستاد کرونا داده شد | شناسایی یک مبتلا به اومیکرون یعنی هزار نفر مبتلا شده‌اند | یک اومیکرونی رنگ آبی شهر را نارنجی می‌کند

تا چه زمانی احتمال اوج‌گیری این سویه وجود دارد؟

جماعتی درباره پیش‌بینی زمان و شدت وقوع پیک ششم کرونا در کشور توضیح داد: این مسئله چندان قابل پیش‌بینی نیست. همان‌طور که می‌دانید در کشور ما چند مورد ابتلا به اومیکرون شناسایی شده است و ما از نظر آمار اپیدمیولوژی می‌گوییم که اگر یک نفر به اومیکرون مبتلاست درواقع بیش از هزار نفر به این سویه گرفتار هستند، منتها بیشتر این افراد یا علائم خفیف دارند یا تست نمی‌دهند که در آمار محاسبه شوند یا ممکن است علائم داشته باشند و مراجعه هم کنند ولی اصلا تشخیص داده نشود که به اومیکرون مبتلا هستند. به همین دلیل اگر یک نفر به این سویه مبتلا باشد، با توجه به سرعت سرایت‌پذیری بالای آن از نظر اپیدمیولوژی احتمال دارد هزار نفر به این سویه گرفتار شده باشند. 

وی افزود: با این همه باید این مورد را هم در نظر بگیریم که بسیاری از مردم در پیک‌های متعدد به کرونا مبتلا شده‌اند و ایمنی طبیعی پیدا کرده اند. ضمن اینکه با تزریق واکسن ایمنی واکسن هم در آنها ایجاد شده است که سبب می شود سیستم ایمنی در برابر ویروس قدرتمند عمل کند. این البته پیش‌بینی خوش‌بینانه است و می‌توانیم امیدوار باشیم این مسائل تا حدود زیادی کمک ‌کند تا از پیک ششم جلوگیری شود، ولی دلیل بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست چون رفتار این ویروس قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در چند هفته آینده اگر اقدامات لازم انجام نشود، شاهد پیک اومیکرون در کشور باشیم. 

واردات واکسن داریم؟ ؛ مردم نگران نباشند

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: الان خوشبختانه شرکت‌ها و مراکز واکسن‌سازی داخلی به تعداد زیاد واکسن کرونا تولید کرده‌اند و واکسن برای دوز سوم کل جامعه به اندازه کافی داریم و نیاز به واردات واکسن نداریم. از طرف وزارت بهداشت هم تعهد گرفته شده است که شرکت‌های واکسن‌سازی به تعداد زیاد بتوانند واکسن‌ها را بسازند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. ان‌شاءالله در سال آینده هم همین روند ادامه پیدا می‌کند و اگر با همین روند جلو برویم، دیگر به واردات واکسن نیاز نخواهیم داشت. مردم نباید نگرانی بابت تامین واکسن داشته باشند. 

کدام واکسن‌های ایرانی برای دوز سوم تزریق می‌شود؟

جماعتی بیان کرد: همه واکسن‌هایی که تولید داخلی هستند می‌توانند استفاده شوند و منعی برای استفاده از واکسن‌ها نداریم. فقط ترجیح بر این است که با توجه به این‌که سیستم ایمنی باید از قسمت‌های مختلف تحریک شود اگر ۲ دوز واکسن از یک پلتفرم بوده، دوز سوم از پلتفرم دیگری استفاده شود. مثلا اگر کسی ۲ دوز سینوفارم تزریق کرده می‌تواند بسته به شرایط دوز سوم را آسترازنکا تزریق کند یا از واکسن پاستوکووک یا از واکسن شرکت سیناژن (اسپایکوژن) استفاده شود. انواع واکسن‌ها در کشور وجود دارد و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حتما نیاز نیست که حتما از یک واکسن خاص استفاده شود.

میزان تاثیر پروتکل‌ها در پیشگیری از سویه جدید

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. خودشان در مکان‌های شلوغ، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها شرکت نکنند و اگر جایی هم مجبور هستند حضور داشته باشند حتما شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. توصیه مهم دیگر هم این است که اگر واکسن‌ نزدند، حتما ۲ دوز را تزریق کنند و اگر ۲ دوز واکسن را تزریق کردند به محض گذشت ۳ تا ۴ ماه دوز بوستر را تزریق کنند. افراد زیر ۱۸ سال هم به صورت کامل واکسن بزنند تا بتوانیم تا حد زیادی از شیوع اومیکرون در کشور پیشگیری کنیم.

کد خبر 646236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    در این روزگار سخت اقتصادی و گرانی و رکود دولت به جای اینکه مرهم زخم اصناف باشد با فرستادن این پیامک مالیات بر کارتخوان نمک به زخم مردم می پاشد پ ن پ شما اگر راست میگید پیگیر مالیات و کارتخوان پزشکان و شرکت های دارویی باشید که در این روزها از پول خون مردم درامد میلیاردی دارند
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    7 1
    اينا تا پنج ميليون كشته رو دست مملكت نزارن نخواهند فهميد كه مترو و بي آر تي عين قتلگاه هست. انگار فقط توي تاكسي بايد فاصله اجتماعي رعايت بشه چون گرونه تعطيل كنيد بابا تا اينجاش هم شما اداره نميكردين مملكتو كار آقا امام زمان بوده
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    دورکاری واقعاً مسخره است..... فقط روزگار شده به کام کارمندان چون کارگران بیچاره دورکاری ندارن.... افزایش حقوق کارمندان دورکاری کارمندان مزایا کارمندان امنیت شغلی کارمندان