برای پایتخت نشینان، منطقه ۲ منطقه‌ای تفرجگاهی با زیرساخت‌ها و خدمات کافی برای همه اقشار تعریف می‌شود.

منطقه هوشمند

همشهری آنلاین _ راحله‌عبدالحسینی:  محدوده‌ای در همسایگی با ۶ منطقه که ازشمال به ارتفاعات البرز، از جنوب به خیابان آزادی، از شرق به بزرگراه شهید چمران و خیابان توحید و از غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی و محمدعلی جناح محصور می‌شود. همین محصور بودن بین شبکه بزرگراهی و دربرداشتن شریان‌های اصلی، این منطقه را به‌عنوان یکی از قوی‌ترین ساختارهای ارتباطی شهر تهران مطرح می‌کند. توسعه خطوط مترو و اتوبوس تندرو هم باعث شده تا خبری از گره‌های ترافیکی نباشد و در ساعات پر تردد با ترافیک روان روبه‌رو باشیم که در پی آن هوای پاک نصیب ساکنان منطقه شده‌است. منطقه ۲ به‌عنوان منطقه‌ آزمایشی در حوزه هوشمندسازی خدمات نیز پیشتاز است و افقی که پیش رو دارد این است که شهروندان فقط برای تفریح از خانه خارج شوند و دیگر نیازهای خود را از طریق خدمات هوشمند از خانه برآورده کنند. در ادامه با ویژگی‌های این منطقه آشنا می‌شوید.  

جاذبه‌های گردشگری و مراکز خاص

  •  دومین نماد پایتخت

برج میلاد بعد از برج آزادی دومین نماد پایتخت شناخته می‌شود. علاوه بر این به تنهایی یک مقصد گردشگری در غرب تهران است. رستوران‌گردان، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه هدایای شهرداری، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و امکاناتی مانند پارک دلفین‌ها، پینت‌بال و سینمای گیم ۷ بعدی از جذابیت‌های خاص گردشگری برج میلاد است.

  •  قدم زدن در ارتفاع ۶۵ متری

برای قدم زدن روی نخستین پل معلق پایتخت باید به ارتفاع ۶۵ متری بروید. پل معلق آسمان در بوستان نهج‌البلاغه، ۲۸۵‌متر طول دارد و عرض آن به ۲‌متر می‌رسد. بازی‌هایی همچون بانجی جامپینگ و مسیر دوچرخه‌سواری در کنار بازدید از پل، یک سرگرمی ویژه است.

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک

  •  گردش در کنار دایناسورها

پارک ژوراسیک تهران، بوستانی پر از دایناسور، ماموت و خرس قطبی در اندازه‌های واقعی و متحرک است. با اینکه مخاطب اصلی پارک ژوراسیک تهران کودکان و نوجوانان هستند اما این بوستان برای بزرگ‌ترها هم جذاب است. پارک ژوراسیک از سال ۱۳۹۲ میزبان علاقه‌مندان به حیوانات غول‌پیکری است که در دوره‌های پیشین روی زمین زندگی می‌کردند.

  •  حس پرواز در سعادت‌آباد

بوستان پرواز در ارتفاعات ساخته شده و علاوه بر هوای پاک، منظره بسیار جالبی دارد. همان‌طور که از نامش برمی‌آید به شما حس پرواز می‌دهد. منظره شهر تهران و همچنین کوه‌های شمیران از این بوستان تماشایی است. قبل از آنکه ارتفاعات سعادت‌آباد به بخشی از بافت شهری تبدیل شود، محل فعلی بوستان پرواز برای پرواز با پاراگلایدر کاربری داشت.

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک

  • ترین‌ها

تفرجگاهی‌ترین: محله فرحزاد با داشتن رستوران‌های متعدد در دل طبیعت و قرار گفتن در مسیر جاده قدیم امامزاده داود(ع) تفرجگاهی‌ترین محله است.
بزرگ‌ترین بوستان: بوستان پردیسان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت ۳۰۰ هکتار مساحت دارد.
قدیمی‌ترین محله: فرحزاد، قدیمی‌ترین محله منطقه است که سابقه سکونت در آن به هزار و ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
 کم جمعیت‌ترین ناحیه: ناحیه ۶ با داشتن محله‌های توحید و دریان نو ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.
وسیع‌ترین ناحیه: ناحیه ۷ با محله‌های شهرک قدس و ایوانک وسیع‌ترین ناحیه با ۷۳۸ هکتار مساحت است.
جدیدترین تندیس منطقه: تندیس استاد داود رشیدی در خیابان معارف است. ۹ تندیس از بزرگان و مفاخر کشور در منطقه نصب شده‌است.
تاریخی‌ترین مکان: بقعه شیخ عبدالله طرشتی از عالمان و مدرسان بزرگ قرن ششم در محله طرشت است.
هوشمندترین: استارتآپ‌های بیدود، پیدو، زیست‌آپ، بازرگام و الوپارک با حمایت شهرداری منطقه برای تحقق شهر هوشمند فعالیت می‌کنند.

  •  کوهنوردی از فرحزاد

اسم فرحزاد با گردشگری گره خورده است. اهل کوه و کوهنوردان می‌دانند که مسیر کوهنوردی از بالای محله فرحزاد در ارتفاع هزار و ۶۵۰‌متر شروع می‌شود و با عبور از یک جاده خاکی پیچ در پیچ به طول ١٥ کیلومتر در نقطه پایانی به حرم امامزاده داود(ع) می‌رسد. این مسیر یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران است.

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک

  •  هم زیارت، هم سیاحت

امامزاده صالح(ع) در شمال شرق محله فرحزاد و در دامنه کوه قرار دارد. در حیاط امامزاده ۵ شهید گمنام آرمیده‌اند. بقعه مبارکه امامزاده مربعی شکل است و بنای اصلی ایوان ۲ ستون چوبی دارد. روی سنگ امامزاده تاریخ بنای این ساختمان ۹۸۶ هجری قمری نوشته شده. بهترین مسیر دسترسی به حرم امامزاده، بزرگراه یادگار امام(ره)، چهارراه ایثار، خیابان امامزاده داود(ع) است.

  •  به تماشای فرهنگ و معماری ایرانی

تجربه حضور در بوستان گفت‌وگو برای بیشتر تهرانی‌ها با حضور در نمایشگاه گل و گیاه رقم خورده است. در طراحی و ساخت بوستان گفت‌وگو از فرهنگ و معماری ایرانی و ملل الهام گرفته شده و بازدیدکنندگان با معماری باغ‌های ایرانی، انگلستان، فرانسه، چین و ایتالیا آشنا می‌شوند. مسیر دوچرخه هم از دیگر جذابیت‌های این بوستان است.

  •  آدرنالین پارک

در ضلع شرقی میدان بهرود مجموعه آدرنالین پارک قرار دارد. اینجا نخستین مجموعه بازی‌های هیجانی و ورزش‌های مهیج پایتخت است؛ ورزش و بازی‌هایی به شدت هیجان‌انگیز که آدرنالین خون را بالا می‌برد و یک تجربه به یادماندنی را برای ما باقی می‌گذارد. ورزش‌هایی که برای استفاده بیشتر افراد مناسب است.

  • منطقه ۲ در یک نگاه

منطقه ۲ قبل از رونق ساخت‌وسازها به‌عنوان محدوده‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا در غرب تهران بود که پایتخت‌نشینان برای تفرج به آنجا می‌رفتند. جمعیت تهران که بیشتر شد و نقشه سکونتی پایتخت از هر طرف کشیده شد، زمین‌های ییلاقی این محدوده نیز از کلنگ ساخت‌وساز جان سالم به در نبرد و به تدریج به سمت حوزه سکونتی برای جمعیت رو به رشد تهران پیش رفت. مراکز تجاری بزرگ هم باعث رفت‌وآمد شهروندان زیادی به این منطقه می‌شود. از این گذشته، سرانه فضای سبز بالا و داشتن بوستان‌های بزرگ در این منطقه یکی دیگر از نقاط قوت منطقه ۲ است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. بهسازی معابر برای‌ تردد معلولان و سالمندان، بهسازی و نوسازی پیاده‌روها و تعمیر پل‌های عابرپیاده، ساخت و توسعه تفرجگاه پردیس کوهستانی فرحزاد و فاز ٣ بوستان پرواز از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری منطقه است.

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک
مرتضی رضایی/ نقاش

  • فرهنگسراها پاتوق جوانان شود

استاد «مرتضی رضایی» از چهره‌های برتر منطقه ۲ است که همراه همسرش ۳۰۰ تابلوی نقاشی و خوشنویسی را به کادر درمان و مدافعان سلامت اهدا کرد. او در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار شوید چه موضوعی را در اولویت کارهای خود می‌گذارید بدون معطلی می‌گوید: «هنر...» و ادامه می‌دهد: «اگر من شهردار باشم محور اصلی فعالیت‌هایم را برای آرامش و رفاه شهروندان تنظیم می‌کنم. این آرامش و رفاه شامل زیرشاخه‌های زیادی می‌شود. اما چیزی که آرامش اولیه و زندگی بی‌دغدغه را برای آنان فراهم می‌آورد هنر است. نقاشی، موسیقی، سفالگری و شاخه‌های دیگر هنری باید در مراکز فرهنگی به‌ویژه فرهنگسراهای مناطق آموزش داده شود. فرهنگسراها پاتوق جوانان شود و صرفاً به یک کلاس آموزشی محدود نشود.»

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک
ساناز حسین‌پور/ کارآفرین

  • حمایت از کارآفرینان در اولویت باشد  

«ساناز حسین‌پور» جوان کارآفرین و ساکن محله طرشت با همت و تلاش چند سالی است که کارگاه دوخت کالای خواب، راه‌اندازی و کارآفرینی کرده است. او اگر شهردار شود، حمایت از کارآفرینان را در دستور کار خود قرار می‌دهد. می‌گوید: «مراکز کارآفرینی کوثر در مناطق تهران مشغول فعالیت هستند. این برای کارآفرینان هر منطقه فرصت خوبی است تا با زیر و بم کار آشنا شوند. شهروندان هم می‌توانند در این مراکز مهارت‌آموزی توانایی خود را پیدا کنند تا بتوانند چرخ زندگی را بگردانند. به نظر من بهتر است مراکز مهارت‌آموزی بر مبنای حرفه‌ای که آموزش می‌دهند دسته‌بندی شوند. در این صورت فرصتی برای رقابت هم بین هنرجویان و کارآفرینان پیش می‌آید.»

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک
شهرام مبصر/ فعال در حوزه افراد دارای معلولیت

  • بیلبوردهای شهر را به فرهنگسازی اختصاص دهید

«شهرام مبصر» فعال اجتماعی منطقه ۲ معتقد است: «وقتی شعار تهران، شهری برای همه روی در و دیوار شهر نقش بست، یعنی همه افراد در این شهر دیده می‌شوند و به راحتی می‌توانند در این شهر زندگی کنند.» مبصر که در جوانی به دلیل ضایعه نخاعی، معلولیت را تجربه کرده در پاسخ به این پرسش که اگر شهردار شوید چه می‌کنید این‌طور پاسخ می‌دهد: «شهردار بودن کار آسانی نیست. من اگر روزی در این جایگاه قرار بگیرم، طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که همه شهروندان به راحتی بتوانند در شهر تردد کنند؛ ‌ ترددی ایمن و راحت. فعالیت در حوزه مناسب‌سازی شهر برای افراد دارای معلولیت چند سالی است آغاز شده، اما تکمیل نشده و در برخی موارد مناسب‌سازی استاندارد نیست. به این معنی که رمپ‌ها شیب مناسب برای‌ تردد ویلچر را ندارد.» مبصر معتقد است که مهم‌تر از مناسب‌سازی معابر، بحث فرهنگسازی است. «برای اینکه شهر برای همه دوستداشتنی باشد، آموزش و فرهنگسازی سنگ بنای اولیه است. من اگر شهردار شوم، بسیاری از بیلبوردهای سطح شهر را به آموزش و فرهنگسازی اختصاص می‌دهم.»

پیشتازی دومین تکه پایتخت در زمینه خدمات الکترونیک
منیژه مهاجر/ نویسنده

  • به جای برج و ساختمان، بوستان بسازیم

«منیژه مهاجر» نویسندگی در حوزه گردشگری را بعد از بازنشستگی از آموزش و پرورش آغاز کرده و حالا چند سالی است که تمام وقت خود را در این حوزه می‌گذراند. او با نوشتن کتابی درباره اماکن گردشگری اطراف تهران، شهروندان را به دیدن زیبایی‌های طبیعی نزدیک پایتخت تشویق کرده. مهاجر ساکن محله ستارخان است. او می‌گوید: «من اگر شهردار شوم، ساخت بوستان را به جای ساختمان‌سازی در اولویت می‌گذارم. محله‌هایی که بوستان داشته باشند انگار شهروندان را به پیاده‌روی و ورزش هم ترغیب می‌کنند. خوشبختانه منطقه ۲ از نظر سرانه فضای سبز منطقه‌ای برخوردار است. با این حال برخی از محله‌های جنوبی منطقه از بوستان‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای مثل بوستان نهج‌البلاغه خیلی فاصله دارند.» او می‌گوید: «برای من فعالیت در حوزه فرهنگ هم اولویت دارد. جدا از اینکه در منطقه ما یک فرهنگسرا فعال است و این، سرانه فرهنگی کمی برای جمعیت ساکن منطقه است، سالن سینما هم به تعداد کافی نیست. به نظر من برنامه‌های شهرداری هرچه به سمت فرهنگی و اجتماعی شدن پیش برود، نتیجه خوبی را در شهر شاهد خواهیم بود.»

  • چهره‌های نام‌آشنای منطقه

آلبوم چهره‌های نام‌آشنا و تأثیرگذار منطقه ۲ را که ورق بزنیم، مفاخر و بزرگان بسیاری را می‌بینیم. از جمله دکتر «ایرج افشار سیستانی» نویسنده، پژوهشگر و ایرانشناس از چهره‌های پرکار فرهنگی است که بیش از ۴۰ سال به پژوهش علمی، نگارش، ویرایش، داوری و پدید آوردن آثار علمی بسیاری در زمینه‌های جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداخته و ساکن شهرک غرب است. «فرح اصولی» هم ساکن همین محله است. اصولی را با آثار مینیاتورش می‌شناسیم؛ هنرمندی که ترکیبی از نقاشی مدرن و هنر سنتی مینیاتور را در آثارش می‌توان دید. «ابراهیم قنبری‌مهر» پیشکسوت هنر سازسازی است که در منطقه زندگی می‌کند. مدتی پیش هم سردیس او در بوستان شقایق مهر محله سعادت‌آباد نصب شد.   حسن‌پورشیرازی، علیرضا درویش‌نژاد، کامبیز دیرباز، ابراهیم شنگله، بیوک میرزایی، مسعود رایگان، ماهایا پطروسیان، فرهاد شریفی، سیاوش طهمورث و رضا توکلی بازیگران ساکن منطقه هستند.

به روایت آمار

 ۱۹۰ بوستان در منطقه ۲ میزبان شهروندان است.  

۲ مجموعه سینمایی پردیس شهرک قدس و اریکه ایرانیان سهم شهروندان منطقه از پرده نقره‌ای است.

۹ بیمارستان مجهز پایتخت در این منطقه قرار دارد.

۲۰/۹۶ مترمربع به ازای هر نفر سرانه فضای سبز این منطقه است.

۴۳۰۰۰ کیلومتر طول شبکه بزرگراهی منطقه ۲ است.

 ۹۷/۸ درصد از ساکنان منطقه باسواد هستند.

۱۵ کیلومتر حریم کوهستانی از انتهای محله فرحزاد به سمت حرم امامزاده داود(ع) است.

۴۸ کیلومتر طول مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان‌های فدک و پردیسان است.

کد خبر 646462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha