انتشار خبر مرگ دلخراش کودک ۴.۵ ساله‌ در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در مقابل چشمان مادرش قلب افرادی زیادی را جریحه‌دار کرد.

سگ‌های بلا صاحب

انتشار خبر مرگ دلخراش کودک ۴.۵ ساله‌ در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در مقابل چشمان مادرش قلب افرادی زیادی را جریحه‌دار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ساعت ۱۱ صبح است و یاسین بعد از صرف صبحانه طبق روال هر روز راهی کوچه می‌شود تا با دوستانش به بازی کودکانه‌ بپردازند، صدای پارس سگ‌ها از فاصله دورتر به گوش می‌رسد، اما از آنجایی که یاسین و هم‌بازی‌هایش با این صدا مانوس شده‌اند به بازی کودکانه‌ ادامه می‌دهند.

همه چیز در یک‌ لحظه اتفاق می‌افتد و چند سگ ولگرد به یاسین و دوستانش حمله می‌کنند، سایر دوستانش به دلیل بزرگ‌تر بودن با تمام توان فرار و به خانه‌هایشان پناه می‌برند اما متاسفانه یکی از سگ‌های ولگرد دندان‌های تیزش را در گلوی یاسین فرو می‌برد و در چند ثانیه با تمام قدرت و سرعت کودک را چند متر روی زمین می‌کشاند.

این حادثه در حوالی پاسگاه روستای امیرآباد بیرجند رخ داد و یکی از ماموران پاسگاه به محض دیدن صحنه کودک را از دهان سگ آزاد می‌سازد. بعد هم جسم نیمه جان یاسین به اورژانس و به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند منتقل می‌شود.

یاسین در زمان رسیدن به بیمارستان امام رضا(ع) فاقد علائم حیاتی بود، اما در بیمارستان عملیات احیای قلب به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بر روی این کودک انجام  ولی متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارد به ناحیه سر و گردن فوت می‌شود.

نشست کارگروه ساماندهی شک‌های ولگرد

مرگ دلخراش یاسین بر اثر حمله سگ‌های ولگرد باعث شده تا شب گذشته نشست کارگروه ساماندهی سگ‌های ولگرد در محل فرمانداری بیرجند برگزار شود. در این جلسه به شهرداری بیرجند و دهیاران روستاها تاکید شد که هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

فرماندار مرکز استان خراسان جنوبی در این باره گفت: در جلسه شب گذشته که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان برگزار شد تاکید شد که دهیاران و شهرداری بیرجند بحث زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را در اولویت قرار دهند.

علی ناصری افزود: باید با افرادی که غذارسانی غیراصولی می‌کنند و باعث می‌شوند جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش یابد، برخورد شود.

وی عنوان کرد: برخی افراد به عنوان حامی حیوانات و محیط زیست، غذارسانی غیراصولی در خیابان‌ها، معابر و حاشیه شهرها و روستاها دارند که این اقدام باعث ازدیاد جمعیت سگ‌های بلاصاحب می‌شود که گاها همین افراد مانع کار جمع‌آوری سگ‌ها توسط ماموران شهرداری هم می‌شوند.

ناصری گفت: باید این حیوانات توسط شهرداری جمع‌آوری و به پناهگاه حیوانات بلاصاحب هدایت شوند تا با عقیم‌سازی جمعیت آنان کنترل شود، اگر این اقدام نشود ما بیش از این حوادث ناشی از حمله سگ‌های ولگرد را خواهیم داشت.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده یاسین کودک قربانی سگ‌های ولگرد در امیرآباد بیرجند یادآور شد: ما پیگیری‌های زیادی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد داشته‌ایم اما کارهای غیر اصولی باعث کمرنگ شدن موضوع می‌شود.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: خط قرمز ما این است که کسی از شهروندان آسیب نبیند و با جدیت با افرادی که بخواهند در جمع‌آوری سگ‌ها اخلال ایجاد کنند، برخورد خواهیم کرد.

ناصری عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم که کمک کنند که ماموران شهرداری و دهیاری بتوانند این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند و تحویل پناهگاه حیوانات بلاصاحب دهند.

وی اظهار کرد: براساس مشاهدات انجام شده تعداد سگ‌های ولگرد در بیرجند و روستاهای اطراف زیاد است، در پنج ماه گذشته ۵۰۰ قلاده سگ توسط ماموران شهرداری زنده‌گیری و به پناهگاه منتقل شدند.

ناصری با بیان اینکه در مهرماه امسال هم جلسه‌ای در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد برگزار کردیم و یکسری تاکیدات در این جلسه داشته‌ایم، گفت: تاکید شده که مصوبات این جلسه در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد، هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی با اشاره اینکه باید شهرداری بیرجند هرچه سریع‌تر سلاح بیهوشی برای صید سگ‌های ولگرد و زیانبار را تهیه کند، اضافه کرد: باید دهیاری‌های حاشیه شهر بیرجند هم در این خصوص اقدام کنند تا روند زنده‌گیری سگ‌ها تسریع شود.

زندگیر و نگهداری سگ‌ها توسط شهرداری

فرماندار بیرجند ادامه داد: مقرر شده که سگ‌های پیر و مسن و مریض و بیمار هم از چرخه حذف شوند تا جمعیت آنان کاهش یابد.

شهردار بیرجند هم درباره ساماندهی سگ‌های ولگرد در این شهر گفت: در زمینه حیوانات بلاصاحب شهرداری بیرجند در ۲ زمینه یعنی زنده‌گیری و نگهداری آنان فعالیت دارد.

مهدی بهترین افزود: در زمینه زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در بیرجند ما ۲ اکیپ چهار نفره داریم که با ۲ دستگاه ماشین، روزانه کار زنده‌گیری را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: عمده روش‌های ما روش‌ زنده‌گیری با طعمه و حلقه است و سگ‌ها بعد از زنده‌گیری به پناهگاه حیوانات بلاصاحب شهرداری منتقل می‌شوند و در آنجا مورد غربالگری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی قرار می‌گیرند و نگهداری می‌شوند.

بهترین ادامه داد: از ابتدای تیرماه امسال تاکنون ۴۶۵ قلاده سگ زنده‌گیری شدند و در سایت شهرداری نگهداری می‌شوند، البته برخی سازمان‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه شهرداری را کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲ مشکل اصلی در خصوص سگ‌های بلاصاحب را در بیرجند داریم، اضافه کرد: گاها مردم از روی ناآگاهی به این حیوانات غذا می‌دهند که غذا دادن به آنان باعث می‌شود که به محلات مسکونی نزدیک شوند و از طرفی بحث زادآوری آنها بیشتر خواهد شد.

شهردار بیرجند بیان کرد: تقاضا ما این است که بتوانیم سلاح بیهوشی جدیدی را تهیه کنیم، یک قبضه سلاح بیهوشی داریم که به دلیل اینکه بر اثر تحریم‌ها فشنگ آن وارد نمی‌شود، عملا بلااستفاده است.

بهترین ادامه داد: سازمان همیاری شهرداری‌ها در توزیع سلاح‌های بیهوشی کمک می‌کند که درخواست ما این است که با پیگیری مسوولان استانداری، شهر بیرجند را هم در اولویت قرار دهند.

اما در پایان انتظار مردم شهرستان بیرجند از مسوولان متولی این است که با ساماندهی هر چه سریعتر سگ‌های ولگرد نگذارند که در حادثه‌ای دیگری از این نوع، جان کودک مظلوم دیگری قربانی شود.

کد خبر 646425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تهرانی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 6
    غذا دادن باعث ازدیادشون نمیشه شما که مسئول هستی حقوق دولتی میگیری وظیفه داری عقیم سازی کنی
  • سهیل IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    10 2
    قابل توجه مدعیان دروغین حمایت از حقوق حیوانات مخصوصا سگها. خودتون جای خانواده آسیب دیده قرار دهید . اگر برای شما اتفاق می افتاد چکار می کردید؟ توصیه مبکنم به عنوان بک دامپزشک با 28 سال سابقه مستند دومینو و سگ گردانی را ببینید. ضمنا مدعیان نگهداری از سگ خسارات وارده به اجتماع و تخریب محیط زیست و از بین بردن گونه های جانوری و انتقال بیماریهای مشترک را مطالعه کنند
    • یکی مثل بقیه IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 5
      اخه شما که سر درنمیاری میشه نظر ندی. تمام گونه های جانوری درصورت کمبود منابع غذایی کم کم به صورت اتوماتیک خودشون تولید مثل رو کم میکنن و همینطور جمعیت کمتر میشه. این کلی بود حالا جزئاتشو خواستی یکم بیشتر مطالعه کن. چهارتا مثل شما باهمین دلسوزی بیجا اینجور بلاهارو سر مردم بدبخت پیاده میکنین.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 0
    بایداین سگ هارا ازهرکجای کشورجمع کنند
    • یکی مثل همه IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      دقیقا درسته با حمایت و دلسوزی بیجا هم به این حیون زبون بسته ضرر میزنن هم به محیط زیست. اینجور آدما جزو همـونایی هستن که مثلا مسئول میشن و میشینن سد گتوند رو بدون مشاور و نظارت وکمک کشورهای صاحب سبک میسازن بعد نتیجش میشه فاجعه زیست محیطی.
  • روزبه IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    باعث بوجود امدن این اتفاقها اونایی هستن که وقتی میبینن توانایی نگهداری اسگ ندارن بعد ازاهلی کردن میبرن جای دیگه رها میکنن
  • کارلوس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    مگه چی میشه،بهشون غذا نده ؛طبیعت خودش پدر تمومه جونوراست
  • saied IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    بایدسگ های ولگرد معدوم شوندوافراد روشنفکرنما ونا آگاه که به سگ های ولگرد غذا رسانی میکنندباید برخورد وجلوگیری شود.نیروی انتظامی یاشهرداری باید این سگ ها رابکشندوسگ گردانی ممنوع وبشدت برخورد شود.معضل سگ های ولگرد نتیجه برخوردنکردن باسگ داری وسگ گردانی است
  • عباس NO ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 1
    همه چیز ما که چینی شده ! جمع آوری سگ ها ولگرد بدین این چینی ها ! خوب پاکسازی میکنه