آسیب کرونا به آموزش و تحصیل کودکان سراسر جهان، آسیبی دراز مدت است که بر اساس گزارش مجامع بین‌المللی رقمی بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد دلار برآورد شده. آموزش از راه دور، مشکلات اقتصادی و فقر در کنار کمبود مهارت‌های آموزش دیجیتال، کودکان را با فقر آموزشی روبرو کرده و تمام زندگی آنها از این آسیب متاثر خواهد شد.

كلاس درس - مدرسه آنلاين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، ۱۷ تریلیارد دلار یا ۱۷ هزار میلیارد دلار هزینه‌ خسارتی است که همه‌گیری کرونا به زندگی کودکان وارد کرده است؛ بر اساس جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد و بانک جهانی این رقم عجیب با آسیبی که به آموزش کودکان وارد شده تمام دوران زندگی آنها را متاثر خواهد کرد.

اسفند ماه دو سال قبل بود که مدارس همه کشورها تقریبا و به مرور بسته شدند و ۱.۶ ملیارد کودک بر اساس قوانین قرنطینه در خانه مانند؛ همچنان نیز حضور پاره وقت در مدارس یا آموزش از راه دور در اقصی نقاط جهان، از هند تا برزیل، ادامه دارد.

یونسکو، بازوی آموزشی سازمان ملل، به همراه یونیسف و بانک جهانی از نتایج نهایی این اختلال گفتند و تاکید کردند که مدارس تعطیل در ترکیب با اقتصادهای منجمد نه تنها به معنای از دست رفتن آموزش است، بلکه به معنای سوق دادن برخی دانش آموزان به بازار کار نیز هست و کودکانی هستند که برای همیشه از مدرسه جدا شده‌اند.

با تحصیل کمتر، کودکان مهارت‌های کمتری می‌آموزند و این آنها را از رقابت برای مشاغل با دستمزد بالاتر خارج می‌کند. اگر این کودکان نتوانند زمان از دست رفته آموزش در مدرسه را جبران کنند، به طور بالقوه درآمد کمتری در طول عمر خود کسب خواهند کرد. هزینه این وقفه‌های طولانی در یادگیری ۱۷ هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

افزایش «فقر آموزشی»
قبل از همه‌گیری، سازمان‌های جهانی موفق به راهی کردن کودکان بیشتری به مدرسه شده بودند. بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، ثبت نام در مدارس ابتدایی در کشورهای در حال توسعه با ۸ درصد افزایش به ۹۱ درصد رسیده بود و سازمان ملل و سازمان‌های مرتبط توجه خود را از افزایش تعداد کودکانی که به مدرسه می‌روند به بهبود کیفیت آموزشی معطوف کرده بودند.

یونسکو معیار ساده‌ای برای فقر آموزشی دارد: آیا یک کودک در سن ۱۰ سالگی می‌تواند یک جمله ساده را به زبان مادری خود بخواند؟ با این حال، حتی قبل از همه‌گیری، بیش از نیمی از کودکان در کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​نمی‌توانستند این کار را انجام دهند.

این کودکان عضو خانواده‌هایی محروم هستند که مورد تبعیض قرار می‌گیرند یا متعلق به یک پس‌زمینه اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر هستند. بر اساس این گزارش جدید، انتظار می‌رود فقر یادگیری تعداد بیشتری از کودکان ، ۷ نفز از ۱۰ نفر، را تحت تاثیر قرار دهد.

این افزایش شدید تا حدی به دلیل شکاف و نقص‌های موجود در یادگیری از راه دور، حتی در کشورهای ثروتمند، ایجاد شده و بیشتر کشورها ظرفیتی کافی برای پاسخگویی به چنین بحرانی را چه از نظر زیرساخت‌ها و چه از نظر مهارت‌های آموزش از راه دور ، آموزش دیجیتال، نداشتند. در سراسر جهان، کودکان دارای معلولیت، کودکان کم سال و کودکان فقیر بیشترین مشکل را برای دسترسی یا بهره‌مندی از یادگیری از راه دور داشتند.

دختران با مشکلات سخت‌تری روبرو هستند
این گزارش نشان داد که به دلیل تبعیض جنسیتی، دختران، در سرتاسر جهان، شانس کمتری برای استفاده از آموزش‌های از راه دور داشتند. بر اساس اعلام یونیسف، ۱۰ میلیون دختر، بیشتر از آنچه تخمین زده شده بود، با کودک همسری روبرو شدند و برخی از آنها، به احتمال زیاد، مجبور به مراقبت از خواهر و برادرهای کوچکتر خود هستند. آنها ممکن است یتیم شده باشند یا والدینشان به دلیل کووید به فقر کشیده شده باشند. ایننه تنها  یک مشکل اقتصادی، بلکه یک مشکل انسانی است.

با این حال، این گزارش بیشتر بر اساس تخمین و پیش‌بینی تدوین شده و نه واقعیت که این به معنای وجود فرصت برای بهبود شرایط است؛ در صورت بازگشایی مدارس برای یادگیری حضوری تمام وقت و ارائه آموزش‌های تکمیلی اوضاع بهتر خواهد شد؛ تا کنون تنها حدود ۳ درصد از کمک‌های دولتی در رابطه با کووید-۱۹ در سراسر جهان به آموزش اختصاص یافته است.

نوآوری در تدریس و آموزش در سطح مناسب نیز روشی موثر خواهد بود؛ به این معنی که آموزش به صورت انفرادی و یا در گروه‌های کوچک ارائه شود تا بچه‌ها بر اساس جایی که در حال حاضر هستند رشد کنند؛ به کارگیری روش‌های انعطاف‌پذیرتر و شخصی‌تر تا پیش از این در میان کشورهای مختلف چندان رواج نداشته است.

با توجه به تجربه فعلی، سازمان‌های بین‌المللی با قوت بیشتری نسبت به تمام معایب بزرگ و طولانی‌مدت این تعطیلی صحبت می‌کنند و معتقدند که باید در صورت امکان از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری‌های همه‌گیر اجتناب شود.

کد خبر 646382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha