ایران مهد پرورش نخبه‌هاست؛ کسانی که در عرصه علم و هنر و ورزش سرآمدند و خوش آوازه. استعدادهای درخشانی که کارنامه زندگی‌شان افتخاری است برای کشور.

ارمنی

همشهری آنلاین _ مژگان مهرابی: در بین صدها انسان فرهیخته جامعه، کم نیستند شهروندان مسیحی که خوش درخشیده‌اند و شاید برخی از ما با نام‌شان بیگانه باشیم. در این گزارش به معرفی چند تن از افراد مؤثر در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و ورزشی می‌پردازیم.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
 ادموند بزیک

  • چهارمین گلزن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران

«ادموند بزیک» هم از فوتبالیست‌های مطرح کشورمان است. در کارنامه ورزشی او ۷ بازی ملی و ۸۵ گل زده در لیگ فوتبال ایران به ثبت رسیده است. بزیک به‌عنوان چهارمین گلزن تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران شناخته شده و ۴۰ گل را با پیراهن تیم پرسپولیس به ثمر رسانده است. او سال ۹۸ یکی از مربیان و داوران برنامه استعدادیابی فوتبال «ستاره‌ساز» بود و اکنون سرمربی تیم فوتبال زیر ۲۳ سال باشگاه پرسپولیس است.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
 واروژ کریم مسیحی

  • کارگردان معناگرا

«واروژ کریم مسیحی» در دنیای سینما و بین ده‌ها کارگردان مطرح کشور شاخص است. او در کارگردانی فیلم‌های معناگرا مهارت چشمگیری دارد. این کارگردان پرآوازه سینمای ایران را همه اهل هنر می‌شناسند و به تبحرش واقفند. فیلم «پرده آخر» او در نهمین جشنواره فیلم فجر ۸ سیمرغ بلورین را از آن خود کرد و در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت ۱۱ سیمرغ بلورین فیلمنامه و کارگردانی شد.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
 واراند

  • مترجم برجسته کشور

«واراند» یا «سوکیاس کورکچیان» شاعر، نقاش و مترجم ارمنی‌تبار، بیش از ۴۵ سال از فعالیت ادبی خود را در زمینه سرودن شعر سپری کرده است. او بیش از ۳۰ کتاب و منظومه شعر تألیف کرده که خواندنش حال خوشی را القا می‌کند. واراند عضو انجمن نویسندگان ایران است و سال ۱۹۹۴ موفق به دریافت نشان «مسروپ ماشتوس» از حوزه دینی «کیلیکیه» شد. او در سال ۲۰۰۸ مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان را از آن خود کرد.

 گارون سرکیسیان

  • مترجم

«گارون سرکیسیان» مترجم معروف کشورمان در مدت ۴۰ سال فعالیت ادبی، کتاب‌های زیادی ترجمه کرده است. او سومین ایرانی است که از سوی اتحادیه نویسندگان و کلیسای مادری اچمیادزین موفق به کسب جایزه ادبی «گانتق» ارمنستان شده است. ۵ کتاب تاریخی «ارمنیان از روزگار کهن» از آثار اوست.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
 زاوان قوکاسیان

  • فیلمساز و کارگردان

مرحوم «زاون قوکاسیان»، کارگردان و فیلمساز برجسته سینمای ایران، که به رغم تحصیل در رشته شیمی، حضور در سینما را انتخاب کرد. او در کنار نقدهای سینمایی و تألیف کتاب به فیلمسازی رو آورد و کارهای خوبی هم ارائه داد. قوکاسیان آنقدر در کارش تبحر داشت که که در چندین دوره از جشنواره‌های سینمایی ایران، اتریش و ارمنستان به‌عنوان داور انتخاب شد. او نخستین کتابش را درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان نوشت؛ اقدامی که تا آن زمان در سینمای ایران سابقه نداشت.

 ادوارد حق‌وردیان

  • روزنامه‌نگار

«ادوارد حق‌وردیان» شاعر، مترجم و روزنامه‌نگار نامی کشور و عضو اتحادیه فرهنگی ارمنستان است. حق‌وردیان تنها کسی است که بیشترین کتاب‌های ادبیات معاصر ایران را به ارمنی برگردانده است. همین ویژگی شاخص این شاعر به شمار می‌آید. حق‌وردیان، در طول ۳۰ سال فعالیت فرهنگی تألیفات زیادی از خود به جای گذاشته است. ترجمه کتاب «بوف کور» به زبان ارمنی یکی از آنهاست.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
 مارکار آقاجانیان

  • دست راست کی‌روش

این که کسی پای تماشای بازی فوتبال بنشیند و با بازی خوب مارکار آقاجانیان بیگانه باشد، بعید به نظر می‌رسد. فوتبالیست زبده‌ای که فوتبال را از تیم جوانان آرارات شروع کرد و با مهارت‌هایی که از خود نشان داد به‌عنوان مربی در کادر فنی تیم‌ملی فوتبال ایران ایفای نقش کرد. او در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷، که امیر قلعه‌نویی سرمربی بود، آنالیز تیم و بازیکن‌ها را برعهده داشت، همچنین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان دستیار کی‌روش فعالیت کرد.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
ماهایا پطروسیانآندرانیک تیموریان

  • بازیگر

کمتر کسی را می‌توان یافت که از بازی «ماهایا پطروسیان» بازیگر خوشنام سینمای ایران، لذت نبرد. پطروسیان نخستین نقش‌آفرینی‌اش را با بازی در فیلم «عشق و مرگ» تجربه کرد و با حضور در فیلم‌های «پرده آخر»، «دیگه چه خبر» و «کمکم کن» خوش درخشید و به اوج شهرت رسید. از ویژگی‌های بارز بازی پطروسیان، خوش طبعی و نشاطی است که به مخاطب القا می‌شود.

چهره‌های نام‌آشنای ارمنی
آندرانیک تیموریان

  • فوتبالیست حماسه‌آفرین جام‌جهانی

«آندرانیک تیموریان» که او را آندو خطاب می‌کنند، نخستین کاپیتان ارمنی تیم فوتبال است. تیموریان، چهره خوشنامی در عرصه ورزش است و اغلب علاقه‌مندان به فوتبال بازی‌های به یاد ماندنی‌اش را به خاطر دارند. آندو در سال ۸۴ برای نخستین بار در تیم‌ملی فوتبال بازی کرد و توانست در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان حماسه‌آفرینی کند. او در سال ۱۳۹۴، به‌عنوان کاپیتان تیم‌ملی انتخاب شد.

کد خبر 646241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیژن IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    چقدر بی معرفتی ؟پس چرا ما بقی را نگفتید مثل ویگن ووووووووووووو