یک سخنگوی دولت جو بایدن گفت که مقامات ایالات متحده و روسیه در گفت‌وگوهای امنیتی در روز ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) شرکت خواهند کرد، زیرا این دو کشور با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین روبرو هستند.

روسیه و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی روسیه نیز افزود که روسیه و ناتو نیز احتمالا در روز ۱۲ ژانویه برای گفت‌وگو پای میز مذاکره خواهند نشست. این در حالی که یک نشست منطقه‌ای گسترده‌تر شامل مسکو، واشنگتن و چندین کشور اروپایی برای روز ۱۳ ژانویه تعیین شده است.

مسکو که غرب را با افزایش نیرو در نزدیکی اوکراین عصبانی کرده است، فهرستی از پیشنهادهای امنیتی که می‌خواهد درباره آن مذاکره کند را ارائه کرده است. از جمله این پیشنهادها، وعده‌ای مبنی بر این است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از هرگونه فعالیت نظامی در اروپای شرقی و اوکراین دست بردارد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، گفت: «زمانی که ما به گفت‌وگو بنشینیم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را روی میز بگذارد و ما نیز نگرانی‌های خود را در رابطه با فعالیت‌های روسیه روی میز قرار خواهیم داد. در این مذاکرات بدون اوکراین هیچ تصمیمی در مورد آن گرفته نمی‌شود. حوزه‌هایی وجود خواهند داشت که می‌توانیم پیشرفت کنیم و زمینه‌هایی وجود خواهد داشت که در آنها اختلاف نظر خواهیم داشت.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه لایحه هزینه‌های کلان را امضا کرد که از جمله، ۳۰۰ میلیون دلار برای ابتکار عملی در حمایت از نیروهای مسلح اوکراین و میلیاردها دلار دیگر برای دفاع اروپا به‌طور کلی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دولت آمریکا که فکر می‌کند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حال بررسی حمله به اوکراین است، وعده تحریم‌های سریع و سنگین را در صورت وقوع چنین تهاجمی داده است. روسیه همواره چنین موضوعی را رد می‌کند.

مقامات روس پیش‌تر تأیید کرده بودند که قصد دارند در مذاکرات امنیتی ژانویه با ایالات متحده شرکت کنند و در حال بررسی پیوستن به مذاکرات ناتو در ۱۲ ژانویه هستند.

کد خبر 646195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha