خبرگزاری تاس روز یکشنبه به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که این کشور پیشنهاد ناتو را برای آغاز مذاکرات درباره نگرانی‌های امنیتی مسکو در روز ۱۲ ژانویه دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

روسیه و ناتو

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه که غرب را با افزایش نیرو در نزدیکی اوکراین عصبانی کرده است، هفته گذشته فهرستی از خواسته‌های پیشنهادی امنیتی را که می‌خواهد درباره آن مذاکره کند، از جمله وعده ناتو برای انجام ندادن هرگونه فعالیت نظامی در شرق اروپا و اوکراین رونمایی کرد.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه نوشت: «ما قبلا این پیشنهاد (ناتو) را دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن هستیم.»

ایالات متحده و اوکراین می‌گویند، روسیه ممکن است در حال تدارک حمله به همسایه غربی خود باشد. روسیه این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید این روابط رو به رشد اوکراین با ناتو است که باعث تشدید در بن‌بست شده است. این کشور آن را با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ مقایسه کرده است؛ زمانی که جهان در آستانه جنگ هسته‌ی قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه گفته بود روسیه می‌خواهد از درگیری اجتناب کند، اما نیاز به پاسخ «فوری» از سوی ایالات متحده و متحدانش به درخواست‌هایش برای تضمین‌های امنیتی دارد. مسکو گفته است که انتظار دارد مذاکرات با مقامات آمریکایی در این زمینه در ژانویه در ژنو آغاز شود.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهورس آمریکا گفته که برخی از پیشنهادات امنیتی روسیه آشکارا غیرقابل قبول است، اما واشنگتن با ایده‌های ملموس‌تر در مورد شکل هر گفت‌وگو پاسخ خواهد داد.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت که واشنگتن در مورد این موضوع به‌صورت مستقیم با مسکو گفت‌وگو کرده و بر تعهد ایالات متحده به تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده است.

هریس گفت: «ما بسیار واضح گفته‌ایم که آماده‌ایم تحریم‌هایی را اعمال کنیم که قبلاً ندیده‌اید.» او اما از توضیح بیشتر در مورد جزئیات تحریم‌ها خودداری کرد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و گروه هفت همگی به پوتین هشدار داده‌اند که در صورت هرگونه تجاوز جدید روسیه، با «عواقب عظیم» از جمله تحریم‌های اقتصادی سخت مواجه خواهد شد.

درخواست‌های کرملین حاوی عناصری است، همچون وتوی مؤثر روسیه در مورد عضویت اوکراین در آینده در ناتو که غرب پیش‌تر آن را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

برخی دیگر به معنای حذف سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده از اروپا و خروج گردان‌های چند ملیتی ناتو از لهستان و از کشورهای بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی هستند که زمانی جزو  اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند..

ک مقام دولت بایدن روز جمعه در تماسی با خبرنگاران گفت، واشنگتن نگرانی‌هایی را که مسکو مطرح کرده مورد توجه قرار داده و آمادگی این را دارد تا در اوایل ژانویه با روسیه تعامل کند، اما هنوز تاریخ و مکان مشخصی تعیین نشده است.

کد خبر 645863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha