تلسکوپ فضایی جدید «جیمز وب» روز یکشنبه یک روز پس از پرتاب به فضا توانست به طور موفق یک آنتن حیاتی برای انتقال داده‌های رصدهایش را به کار اندازد

webb

 تلسکوپ فضایی «جیمز وب» آنتن‌هایش را به با موفقیت به کار انداخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com «جیمز وب» توانست با موفقیت «مجموعه آنتن چرخشی»‌اش را باز کند که از جمله حامل یک دیش با سرعت انتقال بالا است که می‌تواند داده‌های مربوط به مشاهدات تلسکوپ از اجرام دوردست مربوط به زمان‌های آغازین کیهان را به کره زمین بفرستد. این تلسکوپ روز شنبه با یک موشک آریان ۵ از یک پایگاه فضایی در کورو در گینه فرانسه در شمال آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

به گفته مقامات ناسا این آنتن می‌تواند دست کم ۲۸.۶ گیگابایت داده‌های علمی را دو بار در روز از تلسکوپ به زمین بفرستد. به گفته این مقامات در طول یک آزمایش یک‌ساعته این آنتن به درستی باز شد و در جهات متفاوت حرکت کرد.

این تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری برای بررسی نخستین ستاره‌های ایجاد شده در جهان و سایر اسرار کیهانی ساخته دشده است، بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپی است که تا به حال به فضا پرتاب شده است.

«جیمز وب» در حال حاضر در حال انجام سفری ۲۹ روزه به نقطه‌ای پایدار در فضا به نام «نقطه لاگرانژ ۲» است که فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری از زمین دارد. این تلسکوپ فضایی که امواج نورانی مادون قرمز را ثبت می‌کند، از این نقطه به مشاهده کیهان خواهد پرداخت.

تیم کنترل کننده «جیمز وب» در ناسا همچنین سنجشگرهای دما و کشش را هم برای نخستین بار در تلسکوپ فعال کردند. این سنجشگرها به این تیم امکان می‌دهند دما و سلامت ساختاری تلسکوپ را در روزهای آینده زیر نظر داشته باشند.

کد خبر 646076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha