یک پژوهش جدید نشان می‌دهد مکمل‌های اومگا-۳ به پیشگیری از افسردگی یا بالا بردن خلق و خو کمکی نمی‌کنند.

Omega-3

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این بررسی در آمریکا که ۱۸۰۰۰ نفر در آن شرکت داشتند، نشان داد در میان افراد ۵۰ ساله یا بالاتر که هیچکدام دچار افسردگی بالینی نبوند، مصرف درازمدت مکمل‌های اومگا-۳ خطر دچار شدن به افسردگی یا علائم افسردگی را کاهش نمی‌دهد یا تفاوتی در کیفیت خلق‌وخو به وجود نمی‌آورد.

برعکس، در این بررسی افزایش اندکی در خطر افسردگی یا علائم افسردگی در افرادی که مکمل‌های اومگا-۳ مصرف می‌کردند، مشاهده شد.

اولیویا آی اوکرک از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده اصلی مقاله این پژوهش گفت: «با اینکه افزایش اندک در خطر افسردگی از لحاظ آماری معنادار بود، در مجموع اثر زیانبار یا سودمندی با مصرف مکمل‌های اومگا-۳ بر سیر کلی حلق‌وخوی افراد در طول دوره ۵ تا ۷ ساله پیگیری مشاهده نشد.»

یافته‌های این بررسی این هفته به طور آنلاین در «ژورنال انجمن پزشکی آمریکا» منتشر شده است.

به گفته اوکرگ، سال‌هاست که کارشناسان مکمل‌های اومگا-۳ برای پیشگیری از افسردگی در برخی از بیماران پرخطر توصیه کرده‌اند، اما تا به حال دستورالعمل تاییدشده‌ای برای مصرف آنها در این مورد وجود ندارد.

این بررسی شامل ۱۸۳۵۳ نفر بزرگسال (با میانگین سن ۶۷.۵ سال و ۴۹ درصد زن) بود. از میان این افراد، ۱۶۵۶۷ نفر در معرض خطر دچار شدن به افسردگی  (اما بدون سابقه قبلی افسردگی) و ۱۶۹۶ نفر در معرض خطر عود افسردگی (با سابقه افسردگی، اما بدون دریافت درمان افسردگی دو سال گذشته) بودند.

برای مدت میانگین ۵.۳ سال، حدود نیمی از این افراد به طور تصادفی مکمل‌های اسیدهای چرب اومگا- ۳ (به میزان یک گرم در روز)  و نیمی دیگر دارونما دریافت کرده بودند.

نتایج نشان داد که تفاوت قابل‌توجهی از لحاظ آماری میان گروه دریافت‌کننده مکمل و گروه دریافت‌کننده دارونما از لحاظ نمره‌های خلق‌وخو در طول دوره پیگیری وجود ندارد.

البته به گفته اوکرک، یافته‌های این بررسی نفی‌کننده سایر سودمندی‌های بالینی مکمل‌های اومگا-۳ هنگامی که با دستور پزشک مصرف شوند، نیست.

او گفت: «مکمل‌های اومگا-۳  طور  فزاینده‌ای برای یشگیری بیماری‌های قلبی و درمان عوارض التهابی به کار می‌روند. همچنین این مکمل‌ها برای کمک به درمان اختلالات افسردگی موجود در برخی از بیماران پرخطر کاربرد دارند.»

کد خبر 645607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha