شمار بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نشستن برای مدت‌های بیش از حد طولانی ممکن است برای سلامت شما خطرناک باشد.

sitting

بی‌حرکتی ناشی از نشستن درازمدت خطر دچار شدن شما به چاقی، دیابت، بیماری قلبی-عروقی، لخته شدن خون در وریدهای عمقی و نشانگان متابولیک را بالا می‌برد.

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چرا نشستن درازمدت باعث این پیامدهای زیانبار برای سلامت می‌شود. یک توضیح احتمالی این است که نشستن درازمدت باعث شل شدن بزرگترین عضلات بدن می‌شود. هنگامی که این عضلات شل می‌شوند، مقدار بسیار اندکی قند از خون برداشت می‌کنند و به این ترتیب خطر دچار شدن شما به دیابت نوع ۲ را بالا می‌برند.

نشستن می‌تواند احتمال درد مفاصل را هم افزایش دهد. حتی اگر شما به طور کلی آدم فعالی باشید، نشستن برای ساعات‌های طولانی- چه برای خواندن یک کتاب، کار کردن با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون- عضلات خم‌کننده مفصل لگن و عضلات همسترینگ پشت ران را در حال منقبض و خود مفاصل را هم سفت نگه می‌دارد. این انقباض و سفتی عضلات خم‌کننده لگن مفصل لگن و همسترینگ بر توانایی شما در حفظ تعادل و قامت بدن تاثیر می‌گذارد و انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن را مشکل‌تر می‌کند و حتی شما را در معرض خطر افتادن قرار می‌دهد. همچنین این انقباض و سفتی عضلات خم‌کننده لگن و همسترینگ‌ ممکن است در ایجاد کمردرد و سفتی مفصل زانو نقش داشته باشد که بسیاری از افراد روزانه دچار آن هستند.

بنابراین بهترین کار آن است که با بلند شدن از جایتان به طور مرتب فعالیت جسمی روزانه‌تان را افزایش دهید. از یک زمان‌سنج مثلا اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند برای بلند شدن از جایتان و مدتی راه رفتن استفاده کنید. به تلفن‌هایتان در حالت ایستاده پاسخ دهید. از میزهای کار ایستاده با قابلیت تنظیم ارتفاع برای کامپیوترتان استفاده کنید. به جای نشستن روی مبل هنگام تماشای تلویزیون روی یک توپ تعادلی بنشینید که باعث می‌شود برای ایستاده نگهداشتن قامت‌تان روی آن عضلات‌تان را فعال کنید.

بالاخره اینکه ورزش روزانه را فراموش نکنید.

کد خبر 645322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha