حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمع زیادی از دانشجویان و برگزیدگان علمی دانشگاه‌ها، مهم‌ترین وظیفه نسل جوان به‌ویژه حرکت فعال دانشجویی را تلاش پرنشاط و همراه با عقلانیت برای تحقق پیشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب اسلامی خواندند و تأکید کردند:

نسل جوان با همت و مسلمان باید با نگاهی سرشار از امید و با تلاش بی‌وقفه و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در مسیر تولید اندیشه نو و رسیدن به جامعه اسلامی برخوردار از پیشرفت همزمان مادی و معنوی گام بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان نظام اسلامی را با وجود گذشت 30 سال از عمر آن، نظام جوان و نیازمند کار و تلاش بیشتر در مبانی دانستند و افزودند: بر همین اساس شعار و هدف دهه چهارم انقلاب، پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است تا همه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت رسیدن به این اهداف بزرگ باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین پیشرفت مورد نظر در نظام اسلامی خاطرنشان کردند: این پیشرفت، همه جانبه و دربرگیرنده پیشرفت مادی و معنوی است و باید ضمن تلاش برای برخورداری جامعه از سطح معیشت، اشتغال، رفاه و رشد علمی مناسب، جامعه از نظر برخورداری از عدالت، اخلاق والای اسلامی، معنویت، ایمان عمیق و انگیزه روزافزون نیز در سطح مطلوب باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر مراقبت از نیفتادن در بیراهه‌ها در مسیر پیشرفت، خاطرنشان کردند: یکی از این بیراهه‌ها، همان مسیر غلط قبل از انقلاب است که دنباله روی از ظواهر غربی‌ها به‌عنوان پیشرفت قلمداد می‌شد.

ایشان افزودند: یکی دیگر از نمونه‌های بیراهه در مسیر پیشرفت، تفکری است که هویت ایرانی اسلامی را نفی نمی‌کند اما نسبت به پیشرفت کشور حالت ناامیدی و یأس دارد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ترویج این تفکر از جانب برخی افراد تأکید کردند: متأسفانه نام این تفکر، واقع بینی گذاشته می‌شود و معنای آن هم این است که یک ملت مسلمان همواره محکوم به‌دنباله روی از غرب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: این تفکر غلط، خلاف تجربه طولانی مدت بشری است زیرا خداوند هیچگاه یک دسته از انسان‌ها را به‌عنوان انسان‌های صاحب پیشرفت نیافریده است.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر در کشور افزودند: این تفکر بیراهه، پیشرفت علمی کنونی را در زمان آغاز آن بی‌فایده و بدون نتیجه می‌دانست اما جوان با همت و مسلمان ایرانی با تلاش و پشتکار علمی خود اکنون در برخی رشته‌ها به سطحی رسیده که از سطح جهانی نیز جلوتر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: برای رسیدن به پیشرفت واقعی باید با نگاه امیدوارانه و تلاش بی‌وقفه و همراه با برنامه‌ریزی حرکت کرد.

ایشان مهم‌ترین وظیفه نسل جوان انقلاب را حرکت پرنشاط و همراه با تفکر برای رسیدن به یک جامعه اسلامی الگو و برخوردار از پیشرفت مادی و معنوی برشمردند و افزودند: در این مسیر وظیفه دانشجویانِ دارای رسالت یا همان جنبش دانشجویی سنگین است اما وظیفه مسئولان و انواع نخبگان جامعه سنگین‌تر است.

رهبر انقلاب اسلامی، تدبر و استفاده از اندیشه را برای رسیدن به جامعه اسلامی و پیشرفت واقعی بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: یکی از کارهای لازم تشکیل جلسات فکری وسیع با حضور مجموعه‌های دانشجویی و حوزوی و بحث و تفکر درخصوص مسائل مختلف است تا از طریق این جلسات، اندیشه‌های نو وارد میدان شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اندیشه و فکر نو باید همراه با جهت‌گیری صحیح باشد و لازمه جهت‌گیری درست نیز انحراف پیدا نکردن از اصول است.

ایشان اصول را شاخص‌های نشان‌دهنده مسیر صحیح پیشرفت برشمردند و افزودند: حرکت در چارچوب اصول مانع از افتادن در بیراهه می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بیان صریح، و به دور از محافظه کاری را از خصوصیات دانشجویی برشمردند و تأکید کردند: در کنار صراحت در بیان، باید صداقت در نیت و سرعت در پذیرش خطا هم وجود داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان درخصوص چگونگی دستیابی به اندیشه‌های امام خمینی(ره) خاطرنشان کردند: باید با مطالعه مجموعه سخنان و دیدگاه‌های امام(ره)، از آنها تفکر امام خمینی(ره) را استنباط کرد.

ایشان افزودند: البته در سخنان و دیدگاه‌های امام، کلام عام، خاص، مطلق و مقید وجود دارد که باید با تشکیل گروه‌های کاری، همه این سخنان با یکدیگر تطبیق شوند و از مجموعه آنها، تفکرات امام راحل را بدست آورد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان برخی از دانشجویان درخصوص سازمان صدا و سیما خاطر نشان کردند: تعیین رئیس این سازمان از جانب رهبری، دلیلی برای انتقاد نکردن از صدا و سیما نیست زیرا اداره رسانه ملی به‌عهده رئیس سازمان صدا و سیما است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: من از منابع مختلف، گزارش‌های زیادی درباره صدا و سیما دریافت می‌کنم و اشکالات و اعتراض‌های خود را هم بیان کرده‌ام و در مقابل نیز مسئولان صدا و سیما ضرورت‌ها و پاسخ‌هایی دارند که برخی از آنها درست و برخی هم نادرست است.

ابتدای این دیدار آقایان محمدصالح مفتاح نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی از دانشگاه امام صادق(ع)، جمال ارغوان هادی رتبه برتر المپیاد مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، دهنوی نماینده بسیج دانشجویی، سیدمرتضی محمودی نماینده اتحادیه دانشگاه‌های آزاد اسلامی، میثم امیری رتبه برتر المپیاد علمی اقتصاد، علی جوادی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، مهدی عباسی مهر نماینده دفتر تحکیم وحدت، محمدمهدی کشاورزیان نماینده اردوهای جهادی و خانم‌ها عطیه‌السادات عدنانی رتبه برتر آزمون سراسری 87 در رشته علوم انسانی و زهرا سلطانی نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مسائل روز جامعه پرداختند.

محورهای اصلی مطالبی که دانشجویان بیان کردند عبارتند از:

- تبیین صحیح شاخص‌های اصلی جریان عدالتخواهی در میان دانشجویان

- تعمیق گفتمان و فرهنگ عدالت‌طلبی در بخش‌های مختلف جامعه

- لزوم برخورد جدی‌تر قوای سه‌گانه به‌ویژه دستگاه قضائی با مفاسد اقتصادی

- بستر‌سازی‌ فرهنگی برای رشد حرکت علمی به‌ویژه تقویت اعتماد به نفس ملی

- اهتمام بیش از پیش به تجهیز آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌ها

- اهمیت تبیین دقیق شاخص‌های اصلی انقلاب اسلامی و افکار امام خمینی (ره) برای نسل جوان

- زمینه‌سازی‌ برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای جوان به‌ویژه مناطق محروم

- تغییر نظام آموزشی به سوی تحقیق محوری به‌منظور ایجاد فضای بحث و چالش علمی در مراکز آموزشی و علمی

- ایجاد فضای نقد علمی و کارشناسی در دانشگاه‌ها

- لزوم غنی شدن و به روز بودن دروس معارف دانشگاه‌ها

- اتخاذ رویکرد علمی به مقوله اقتصاد در کشور

- استفاده از ظرفیت نخبگان جوان در جریان تصمیم‌سازی‌

- برقراری عدالت در ارائه تسهیلات و امکانات به نخبگان

- هوشیاری نسل جوان در مقابل تلاش برای تحریف و مصادره جناحی و گروهی گفتمان امام راحل

- گسترش فضای نقد منصفانه به جای تخریب بی‌محابا در جامعه

- انطباق گفتار و عمل قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت نهم در اجرای عدالت

- لزوم اتخاذ رویکرد منطبق با فرهنگ دینی و اسلامی در فیلم‌ها و برنامه‌های نمایشی رسانه ملی

- ارتباط بیشتر مسئولان فرهنگی و آموزشی به‌ویژه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با دانشجویان

- طراحی ساز و کار مناسب و منسجم برای ارتباط مسئولان با نخبگان علمی

- ضرورت وجود پیوست فرهنگی در طرح‌های مختلف اقتصادی، علمی و اجتماعی

- ضرورت تسریع در روند ترسیم مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور

در پایان این دیدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامی افطار کردند

کد خبر 64512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز