شیراز یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌ها و اماکن دیدنی بسیار زیبا و باارزشی است. ارگ کریم خانی یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی شیراز می‌باشد که محل حکومت و زندگی کریم خان زند به شمار می‌رفت. این ارگ ساده اما باشکوه اتفاقات زیادی را به خود دیده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ارگ کریم خانی

اگر شما هم قصد دارید به شهر زیبای شیراز سفر کنید و از ارگ کریم خانی و دیگر جاذبه‌های این شهر بازدید نمایید، می‌توانید برای رزرو هتل شیراز به سامانه اقامت ۲۴ مراجعه کنید. از آنجایی که در این سامانه اطلاعات کاملی از هتل‌های مختلف قرار گرفته و امکان مقایسه آنها با یکدیگر وجود دارد، برای رزرو هتل اقامت ۲۴ بهترین گزینه محسوب می‌شود.

تاریخچه ارگ کریم خانی

کریم خان زند پس از به قدرت رسیدن شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و تصمیم گرفت میدانی وسیع نظیر میدان نقش جهان اصفهان در شمال شهر بسازد. این میدان که توپخانه نام داشت دارای بخش‌های مختلفی همچون دیوانخانه، بازار وکیل، کاروانسرا، حمام وکیل، مسجد وکیل، باغ و ارگ کریم خانی بود.

وکیل الرعایا در سال ۱۱۸۰ هجری قمری دستور ساخت ارگ را به عنوان محلی برای زندگی و حکومت کردن صادر کرد. بهترین معماران آن زمان با استفاده از مصالح با کیفیت بنای ارگ را با معماری باشکوهی در کمترین زمان ممکن ساختند.

ارگ کریم خانی شیراز با آغاز سلطنت قاجاریه به محل زندگی فرمانروایان مختلفی تبدیل شد و هر کدام از آنها تغییراتی در آن ایجاد نمودند و بسیاری از تزئینات و بخش‌های آن را تخریب کردند. در دوره پهلوی ارگ کریم خانی تغییر کاربری داد و به عنوان یک زندان در سال ۱۳۱۰ فعالیت می‌نمود که باعث وارد آمدن آسیب‌های زیادی به آن شد. در سال ۱۳۵۰ این بنای تاریخی و با ارزش در اختیار اداره فرهنگ و هنر حکومت پهلوی دوم قرار گرفت و در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از آن زمان تا کنون که مسئولیت ارگ کریم خانی بر عهده سازمان میراث فرهنگی کشور است، مرمت‌ها و بازسازی‌های مختلفی در بخش‌های مختلف ارگ صورت گرفت.

معماری ارگ کریم خانی

این اثر تاریخی برجای مانده از دوران زندیه در زمینی به مساحت ۱۳۰۰۰ مترمربع واقع شده است و زیربنای آن ۴۰۰۰ مترمربع می‌باشد. مجموعه ارگ کریم خان شیراز دارای معماری باشکوهی برای استفاده مسکونی و نظامی است و خندقی بزرگ اطراف آن برای حفاظت و امنیت بیشتر در گذشته حفر شده بود.

این قلعه از ۴ برج ۱۴ متری و دیوارهای بزرگ و مرتفعی با ارتفاع ۱۲ متر و ضخامت ۳ متر برخوردار است و شامل بخش‌های مختلفی می‌باشد. در ساخت این ارگ از مصالحی همچون آجر و سنگ بیشترین بهره را برده‌اند و تزئینات بسیار زیبا و هنرمندانه‌ای در فضاهای مختلف آن به کار گرفته شده است.

اتاق‌های مختلفی برای ارگ کریم خانی در نظر گرفته شده که به یکدیگر مرتبط هستند و ورودی آنها روبروی یکدیگر قرار دارد. مابین اتاق‌ها فضایی به عنوان راهرو طراحی شده که اتاق‌های کوچکتر بالای این راهروها ساخته شده‌اند.

  • شاه نشین

بزرگترین و زیباترین اتاق‌های ارگ کریم خانی شاه نشین نام دارند که سقف آنها از دیگر بخش‌های ارگ بلندتر است. چندین شاه نشین در ضلع‌های مختلف ارگ وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و تزئینات خاصی می‌باشند. شاه نشین شمالی که برای زمستان طراحی شده ، دارای دو ستون یکپارچه سنگی معروف به گندمک با تزئینات گل شاه عباسی است. سقف این شاه نشین از مقرنس‌های بسیار چشم نواز و هنرمندانه‌ای برخوردار می‌باشد.

شاه نشین اصلی که در ضلع غربی ارگ واقع شده برای فصل تابستان مناسب بوده و روبروی آن یک حوض بزرگ در محوطه حیاط ساخته شده است. این شاه نشین زیبا دارای ستون‌های چوبی با تزئینات مارپیچ و از جنس درخت سرو است. شاه نشین جنوبی نیز چهارفصل بوده و در ایام مختلف سال از آن استفاده می‌نمودند. ارسی‌های بسیار زیبایی با شیشه‌های رنگی در تمام شاه نشین‌ها و اتاق‌های بخش مسکونی ارگ کریم خانی شیراز به چشم می‌خورند که اوج هنر دوران زندیه را به نمایش می‌گذارند.

همچنین از نقاشی‌های عصر صفوی نیز برای تزئینات بخش‌های مختلف الگو گرفته شده و معماران و استادکاران هنرمند عصر زندیه، نقوش مختلف را با استفاده از موادی مانند طلا، جیوه، گل اخرا و ... ترسیم و در کنار مقرنس‌های گچی برای دیوارها و سقف‌ها استفاده نمودند.

ارگ کریم خانی دارای بخش‌های مختلف دیگری نظیر حمام اختصاصی، حوض و سیستم آب رسانی، اتاق‌های کوچک، پستوها و ... نیز هست.

ارگ کریم خانی، یادگاری از دوره حکومت وکیل الرعایا

ارگ کریم خانی کجاست؟

ارگ کریم خانی در خیابان کریم خان زند و شمال شرقی میدان شهدای شیراز واقع شده است و فاصله کمی با سایر جاذبه‌های گردشگری مانند بازار وکیل، حمام و مسجد وکیل و ... دارد. برای دسترسی به این اثر تاریخی با ارزش می‌توانید از مترو، اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به ارگ کریم خانی ایستگاه زندیه است که فاصله ای ۱۰ دقیقه ای تا ارگ دارد.

ساعت بازدید از ارگ کریم خانی

گردشگران می توانند همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۲۰ از این بنای باشکوه تاریخی بازدید نمایند.

برای رزرو هتل در شیراز و اقامتی راحت و خاطره انگیز، می‌توانید به مرکز رزرواسیون اقامت ۲۴ مراجعه کنید و با مشاهده اطلاعات هتل‌های مختلف، بهترین انتخاب را داشته باشید. اقامت ۲۴ مزایای بسیاری دارد که  برخی از آنها شامل رزرو هتل با بیشترین تخفیف همچون هتل زندیه شیراز، دریافت خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته، دسترسی به نظرات حجم وسیعی از مهمانان قبلی هتل و... است.

کد خبر 644467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha