جلد بیست‌وهفتم از مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا که به زندگی و احوالات و آثار مشفق کاشانی شاعر بزرگ انقلاب اسلامی اختصاص دارد، از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

مشفق کاشانی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: علی تقوی در این کتاب به فعالیت‌های زنده‌یاد مشفق پرداخته‌ است. عباس کی‌منش مشهور به مشفق کاشانی  ۲۳ مرداد 1304 در کاشان به دنیا آمد. او تا مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذراند و سپس پیشه معلمی را برگزید و برای ۳۷ سال در آموزش‌وپرورش به خدمت معلمی پرداخت و بعدتر به شاعری روی آورد. او از جمله شاعرانی بود که همواره اشعارش با مضمون هایی مذهبی چون دین، امامان معصوم و اعتقادات شیعه همراه بود. در جلسات شعری رهبر انقلاب هم حضور می‌یافت و شعرخوانی می‌کرد.

تقوی نویسنده کتاب درباره مشفق کاشانی می‌گوید: او از دهه 1330، با مهاجرت مشفق به تهران، تحولی خاص در کار شعر و شاعری او دیده می‌شود. در این تحول، چند عامل نقشی به‌سزا داشت؛ ازجمله، تلاش و همت مضاعف شاعر و شرکت در انجمن‌های ادبی و همنشینی‌ها و مراودات بسیار با جمعی از شاعران معاصر، به‌ویژه شاعرانی که در جدال سنت و تجدد، مشرب و مرامی میانه داشتند و سبک و شیوۀ کار آنان با روحیۀ مشفق سازگاری بیشتری داشت.

او می‌افزاید: با پیروزی انقلاب اسلامی، مشفق بخش عمده‌ای از عواطف و مضامین شعری‌اش را معطوف به انقلاب و جنگ تحمیلی کرد. شعر او را در این دوره، می‌توان سند منظوم آرمان‌های انقلاب و شعارها و موضع‌گیری‌های خاص آن دوران نامید. افزون‌بر این، چند عامل در میزان خلاقیت و نوآوری شاعر در این دوره، تأثیرگذار بوده است، ازجمله اینکه او بنا به دعوت برخی از سازمان‌ها و نهادهای انقلابی، پاره‌ای از مناصب اداری را نیز پذیرا شد و از سوی دیگر، برای گردآوری و تدوین مجموعه شعرهای دیگر شاعران در موضوعات گوناگون، وقت بسیار صرف کرده است.

مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر می‌شود. گروه پژوهش شخصیت‌های مانا، اردیبهشت سال 88 تشکیل شده است. این گروه با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ نام‌وران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگی‌نامه افرادی که گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند اما فعالیت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند، پرداخته‌اند.

تا کنون زندگی‌نامه بزرگانی چون سید جعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف واقفی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سید غلامرضا سعیدی، سید محمدعلی داعی‌الاسلام و طاهره صفارزاده، قیصر امین‌پور و ... به چاپ رسیده است.

کد خبر 644317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha