شنبه ۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که جان مک‌کین اعلام کرده بود اولین مناظره با رقیب سرسخت خود باراک اوباما را به‌خاطر رسیدگی به طرح خروج از بحران مالی به تعویق می‌اندازد،

 اما سرانجام مجبور شد تحت فشار افکار عمومی در این برنامه شرکت کند.

این مناظره خیلی زود تبدیل به یک منازعه شد و دوطرف نشان دادند که در مسائل مختلف از اقتصاد گرفته تا سیاست خارجی نظرات کاملا متفاوتی دارند.

در 40 دقیقه اول این مناظره اوباما بارها مک‌کین را فردی دنباله‌رو سیاست‌های غلط جورج بوش معرفی کرد.

وی به مک‌کین گفت: رئیس‌جمهوری که در حال حاضر در قدرت است فردی از حزب شماست و شما در 90 درصد موارد به طرح‌های وی رای مثبت داده‌اید که در برگیرنده افزایش هزینه‌های دولت بوده و باعث شدید کسری بودجه شده است.

اینکه شما پس از 8 سال بگویید خواهان کنترل کردن هزینه‌ها و متوازن کردن کاهش مالیات‌ها هستید آن هم در شرایطی که در 8 سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده، غیرقابل‌قبول است.

اوباما اعلام کرد که بحران اقتصادی آمریکا سندی روشن برای سیاست اقتصادی ناکارآمد و غلط جورج بوش یعنی کسی که سناتور مک‌کین از وی حمایت می‌کند، است. ما نمی‌توانیم یک 4 سال دیگر نیز روند مشابهی را پیش گیریم.

اما مک‌کین باز هم تلاش کرد خود را فردی متفاوت نشان دهد و وانمود کند که سیاست‌هایش با دوران بوش متفاوت خواهد بود.

او در این باره گفت: کاملا مشهور است که من با رئیس‌جمهوری درباره نحوه هزینه کردن بودجه، تغییرات زیست‌محیطی، شکنجه زندانیان و وضعیت زندان گوانتانامو مخالفت کرده‌ام.

سناتور جمهوریخواه آمریکا در حالی که عصبانی بود با صدایی لرزان اعلام کرد که او بارها به سنای آمریکا در مورد خطر بروز بحران اقتصادی اخطار داده است.

درباره جنگ عراق هم هر 2 نامزد نظرات کاملا متفاوتی داشتند. مک‌کین با اعتراف به اینکه جنگ سال 2003 به نحو مطلوبی اداره نشد، افزایش نیرو‌ها را سبب موفقیت ارتش آمریکا در عراق دانست.

این در حالی بود که اوباما با مخالفت شدید با دیدگاه مک‌کین در مورد مسئله عراق تأکید کرد: شما قصد دارید اینگونه وانمود کنید که جنگ در عراق از سال 2007 آغاز شده در حالی‌که این جنگ در سال 2003 شروع شده است و در زمان آغاز آن شما (جمهوریخواهان) گفته بودید که این جنگ نبردی سریع و آسان خواهد بود.

شما همین‌طور گفته بودید که ما می‌دانیم تسلیحات سلاح کشتار جمعی کجاست در حالی که در نهایت درهر 2 مورد اشتباه کرده بودید.

اوباما بار دیگر تکرار کرد آمریکا باید به‌منظور پیشبرد جنگ بر ضد‌تروریسم روی افغانستان متمرکز شود نه روی عراق. او همچنین با حمایت قاطع از مواضعش در مورد جنگ با تروریسم، برای حمله نظامی به تروریست‌ها در پاکستان با اجازه یا بدون اجازه مقامات اسلام آباد اعلام آمادگی کرد.

نظر سنجی شبکه سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 51 درصد از مردم آمریکا عقیده دارند که اوباما در اولین مناظره تلویزیونی خود با مک‌کین موفق‌تر بوده است؛

در مقابل فقط 38 درصد از مردم جان مک‌کین را پیروز میدان مناظره با اوباما دانسته‌اند.این در حالی است که مناظره دیدنی‌تر پنجشنبه این هفته (11 شهریور) میان سناتور جوزف بایدن، معاون اوباما و سارا پالین معاون جان‌مک‌کین برگزار می‌شود.

کد خبر 64422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز