عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولتی که با شعار تدبیر و امید ۸ سال وعده داد، حتی یک دستگاه واگن به مترو تهران اضافه نکرد و حتی به دلیل عدم تامین قطعات یدکی، ناوگان موجود هم در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.

جعفر تشکری هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی به مناسبت روز ملی حمل و نقل نوشت: «۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل از روزهای به‌یادماندنی تاریخ کشور ماست. در سال ۱۳۶۲ و در حالی که بیش از ۱۰۰ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور متوقف بودند و احتمال حمله هوایی رژیم بعث عراق به آنها نگرانی های جدی ایجاد کرده بود، امام خمینی(ره) در پیام تاریخی خود از رانندگان خودروهای باری خواستند تا به بنادر مراجعه و کالاهای اساسی را به شهرها و به دست مردم برسانند. هزاران راننده با لبیک به فرمان رهبر خود راهی بنادر جنوبی کشور شدند و توانستند تاریخ ساز شوند. 

٢٦ آذر روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان ، یادآور اخلاص، توانمندی فعالان عرصه حمل ونقل و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است، ضمن گرامیداشت ایثار و از خودگذشتگی رانندگان فداکار کشورمان، از خدمات تلاشگران عرصه حمل و نقل به خصوص راهبران و سایر دست اندرکاران بخش حمل ونقل ریلی در شبکه متروی تهران، تاکسیرانان و اتوبوسرانان پایتخت قدردانی می کنم و  باید متذکر شوم که شبکه حمل و نقل کشور اعم از بار و مسافر، روزهای خوبی را تجربه نمی کند، کمبود و فرسودگی ناوگان به خصوص در بخش مسافری نه تنها رانندگان این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده، بلکه شهروندان نیز با کمبودها و کاستی های فراوانی مواجه هستند.

به عنوان مثال دولت از سال ۱۳۸۹ تاکنون از تحویل اتوبوس هایی که تا پیش از آن با تخفیف ۸۲.۵ درصد تحویل شهرداری تهران می داد امتناع کرد و همین امر باعث شده تا امروز ناوگان اتوبوسرانی تهران فقیرانه‌ترین دوران دهه‌های اخیر را تجربه کند.

افزایش تقریبا ۴۰ برابری قیمت اتوبوس در دو دهه اخیر، محدودیت های ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری، تاثیر تحریم ها در واردات و تولید، از دلایل عمده این حادثه بوده وضع مترو به عنوان سامانه پاک و انبوه بر هم بهتر از اتوبوسرانی نیست. دولتی که با شعار تدبیر و امید ۸ سال وعده داد، حتی یک دستگاه واگن به مترو تهران اضافه نکرد و حتی به دلیل عدم تامین قطعات یدکی، ناوگان موجود هم در معرض آسیب جدی قرار گرفته است. اگر حدود ۱۲۰۰ واگن و ۱۱۵۰ اتوبوس دوکابین در دوره دکتر قالیباف خریداری نشده بود معلوم نیست امروز مردم چگونه سفرهای خود را انجام می دادند. 

آلودگی هوا که بدتر از کرونا به جان مردم این کلانشهر افتاده است محصول بی توجهی دولت هایی است که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را جدی نگرفتند. تا مادامی که موتورسیکلت های کاربراتوری و خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند و حمل و نقل عمومی به میزان کافی در اختیار مردم قرار نگیرد و سوخت مورد استفاده در صنایع و خودروها استانداردهای لازم را نداشته باشند، در به روی همین پاشنه خواهد گردید. 

بنده و همکارانم در شورای اسلامی دوره ششم، تمام توان خود را برای غلبه بر این مشکل به کار خواهیم بست. به عنوان اولین گام مصوبه الزام شهرداری تهران به بازسازی ۶۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۷ دستگاه واگن و خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای مدت باقیمانده تا پایان سال را تکلیف کردیم و در گام دوم با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن، اتوبوس و قطعات یدکی و پیگیری پرداخت وجه پیش مربوط به خرید ۶۳۰ دستگاه واگن عزم جدی این شورا را برای تحقق خواسته های بحق مردم فراهم آورده ایم. امید است با تحقق خواسته های بحق رانندگان زحمتکش شهرها و جادها، حمل و نقل کشور روزهای خوبی را تجربه کند.»

کد خبر 644052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha