اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تغییر نام خیابان‌های فرجام و انوشیروان مخالفت کردند و به نام‌گذاری خیابانی به نام حسن یزدانی، کشتی‌گیر طلایی المپیک رأی موافق دادند.

شوراي شهر ششم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در جلسه سوم کمیسیون نامگذاری تغییر نامگذاری دوره ششم شهرداری تهران ۷ نامگذاری صورت گرفته که از جمله آنها تغییر نام خیابان فرجام در منطقه ۴ شهرداری تهران به شهید ابومهدی المهندس به مناسبت دومین سالگرد شهادت وی و تغییر نام بلوار صدرا به نام حسن یزدانی کشتی‌گیر طلایی در المپیک در حد فاصل میدان المپیک تا بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی در منطقه ۲۲ و تغییر نام معبری از نام انوشیروان به نام شهید محمود شهبازی در حد فاصل خیابان فلسطین تا خیابان شوردوست در منطقه ۱۱ حاشیه‌ساز شد.

سوده نجفی عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر به عنوان اولین مخالف، تغییر نام خیابان فرجام را مناسب ندانست گفت: من مخالف این هستم که خیابان‌های بزرگی مثل فرجام به نام شهدای بزرگ تغییر نام داده شود چون برای مردم این تغییر نام جا نمی‌افتد.

وی افزود: بهتر است خیابان‌های جدید به نام شهدای نامی گذاشته شود.

پرویز سروری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تغییر نام خیابان انوشیروان به نام یک شهید تقابلی به وجود می‌آورد و پیشنهادم این است که محل را به نام شهید بگذاریم که محل اعتراض نباشد.

اما علیرضا نادعلی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این تغییر نام‌ها تاکید کرد: در جلسه تعیین نام کارهای تخصصی صورت می‌گیرد و یکی از این ورودی‌های تصمیم‌گیری، مبتنی بر تعداد تکرار اسامی موجود است.

وی در خصوص تغییر نام صدرا توضیح داد: این نام  از مجموعه اسم‌های پرتکرار است که اتفاقا جدیدالاحداث است و احساس شد نامگذاری این خیابان به نام حسن یزدانی در کنار نام‌های ورزشی دیگری که در این منطقه استفاده شده، مطلوب است.

نادعلی همچنین درباره تغییر نام خیابان فرجام به نام ابومهدی المهندس گفت: نام ابومهدی المهندس در دیپلماسی در کنار حاج قاسم پیوند عمیق ایران و عراق را به رخ می‌کشد و نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه فرجام نام مبهمی است، گفت: بعضی از جاها به درست و غلط اسم قدیمی را ترجیح می‌دهند. دلیل نمی شود  اگر جایی روی اسمی واکنش دارند، کاری انجام ندهیم.

وی درباره نام انوشیروان نیز توضیح داد: ما سیاست‌های رسمی داریم و یکی از آنها ضدیت با سلطنت ۲۵۰۰ ساله بوده است.

نمی‌توانیم قسمتی از تاریخ خود را نادیده بگیریم

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ به جای اینکه برخی اسامی را روی خیابان‌ها بگذاریم، می‌توانیم روی ابنیه بگذاریم؛ مجموعه‌های فرهنگی یا مجموعه‌های متعلق به فضای عموم. باید در نامگذاری ها دقت کرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار بازگشت دادن این دستور شد.

همچنین، امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما انقلاب کردیم که اخلاق سلطنتی نکنیم، نه اینکه آثار تاریخی و تمدنی خود را محو کنیم. به هر حال بسیاری از پادشاهان ظلم کرده‌اند اما نمی‌توانیم قسمتی از تاریخ خود را نادیده بگیریم.

وی درباره خیابان فرجام نیز گفت: این خیابان سال‌هاست به این نام شناخته می‌شود و تغییر نام آن خوب نیست.

در نهایت، از رأی‌گیری برای تغییر نام خیابان‌های فرجام و انوشیروان صرف‌نظر و چمران خواستار تجدید نظر در این زمینه شد. اما اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تغییر نام خیابانی به نام حسن یزدانی رأی موافق دادند.

کد خبر 644281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha