خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: محور مذاکرات رفع یکپارچه تحریم‌ها و تعهد پذیر کردن طرف‌های اروپایی و آمریکایی بوده و اکنون طرف‌های برجامی باید از حضور ایران علی رغم عهدشکنی آنها در مذاکرات استقبال کنند.

حاج علی اکبری

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا (س) مطابق با روایت ۷۵ روز بیان کرد: حضرت فاطمه (س) را باید بنیانگذار جهاد تبیین بدانیم. هفته گذشته رهبر عالی قدر به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب و روز پرستار درباره حرکت تبیینی زینب کبری و جهاد تبیین آن حضرت بیانات عالی داشتند. در حقیقت کار حضرت زینب (س) برگرفته از حضرت فاطمه زهرا (س) بود که بنیانگذار جهاد تبیین بودند. حضرت فاطمه در مقطع بی نظیری قرار داشت که یک پیچ تاریخی بود.

وی در ادامه تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) در مقطعی بود که جریان نبوت به امامت منتقل می‌شد و یک اراده شیطانی فعال بود تا این انتقال به درستی انجام نشود و یا با تحریف صورت بگیرد. گرچه هدف اول در مقطعی محقق شد اما هدف دوم آنها یعنی تلاش برای تحریف حقیقت ناکام ماند. اگرچه شمشیر علی (ع) برای مصلحت اسلام در میان نبود اما زبان فاطمه و تبیین و جهاد فاطمه جریان تحریف را ناکام گذاشت. کاری که حضرت فاطمه در خطبه فدکیه انجام دادند یک حماسه بود. ماجرای فدکیه و غصب فدک بهانه‌ای بود برای طرح مسائل اصلی اسلامی و حضرت فاطمه با مقام معنویت و نورانیت و با جایگاه سیاسی و اجتماعی منحصر به فرد خود حماسه‌ جاودانه‌ای بر جای گذاشت.

حاج علی اکبری افزود: خطبه فدکیه عرفانی، حماسی، قرآنی، برهانی و وجدانی است و یک تحلیل جامع بوده که همه مسائل را در بر می‌گیرد. این خطبه نورانی از روزهای آغاز مورد توجه بود و مورد تحلیل و تدریس و تفکر قرار گرفت اما واقعیت این است که حق آن هنوز آنطور که باید ادا نشده و این مسیر باید ادامه یابد. در این خطبه ارزشمند گزارش تبیینی از اصول دینی، فلسفه و احکام اسلام دیده می‌شود. در این خطبه به نقش مردم اشاره شده و به مسئولیت‌های بزرگی که مردم بر عهده دارند اشاره می‌کند. همچنین در این خطبه خواص نیز مورد خطاب و عتاب قرار گرفتند و حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه به مردم سالاری دینی که امامین انقلاب ما نیز در این موازین انقلاب را بنا نهادند، تاکید کرده است. روح خطبه فاطمیه، ولایت الهی با مصداق علوی است.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به نکات مطروحه در خطبه فدکیه بیان کرد: تفکر در قرآن و دعوت به قرآن کریم در این خطبه مشهود است. خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) تجلی همتایی قرآن و عترت است. این خطبه هم قرآن شناسی بوده و هم قرآن را مجددا به جامعه با تعابیر عالی و جذاب معرفی می‌کند. دومین نکته در این خطبه این است که سرشار از آیات قرآنی است و روش اندیشیدن قرآنی و روش اجتهاد از آیات قرآن در این خطبه موج می‌زند. پیام ویژه این خطبه این است که قرآن در دستور کار امت اسلامی قرار دارد. در این خطبه یک اسلام شناسی فقیهانه دیده می‌شود و از توحید تا نبوت و از ولایت تا احکام دین و آئین‌ زندگی اشاره شده است.

نباید اجازه داد وحدت امت اسلامی را خدشه دار کند

وی ادامه داد: در یک نگاه ۲۳ مورد از برجسته ترین حقایق اسلامی و قرآنی در عرصه اخلاقی، اعتقادی و احکامی در این خطبه دیده می‌شود. حضرت زهرا (س) در این خطبه اشاره دارد که ایمان، شما را از شرک پاک کرده و نماز جامعه را از کبر نجات می‌دهد. پیام این خطبه به جامعه اسلامی این است که با دین مواجهه‌ای عمیق و فقیهانه داشته باشید و همه ما را به یک دین شناسی شایسته دعوت می‌کند. تنها راه نجات پذیرش ولایت الهی که متجلی در ولایت علی بن ابیطالب است می‌باشد. در خطبه فدکیه در واقع اندیشه سیاسی حضرت زهرا (س) مشاهده می‌شود. در این خطبه به خطر نفاق نیز اشاره شده است، جریان نفاق را معرفی می‌کند. نان کفر در تنور نفاق پخته می‌شود و نان نفاق در تنور غوغاسالاری و تحریف پخته می‌شود. نفاق و منافق شناسی در دستور کار همیشه امت اسلامی است. جریان نفاق با نفوذ در مراکز تصمیم گیری، نظام محاسباتی مومنان را بر هم می‌ریزد و باید مراقب آن باشیم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نسبت به خواص و انحراف خواص نیز در این خطبه اشاره و تاکید شده که ریشه این انحراف دنیاگرایی، خوش گذرانی و فرار از انجام مسئولیت‌ها می‌باشد. نخبگان و خواص جامعه اسلامی باید هوشیار باشند که درگیر این دنیاگرایی و خوشگذرانی نباشند و همیشه هوشیاری حضرت زهرا (س) را پیش بگیرند.

حاج علی اکبری در خطبه های دوم نمازجمعه تهران ضمن دعوت نمازگزاران به تقوا بیان کرد: قرآن کریم بشارت بزرگی می‌دهد که بیت ولایت و بیت فاطمی که با صدق شناخته می‌شود همچنان از جامعه مومنان عضو می‌پذیرد و شما می‌توانید به این خانواده بپیوندید، اما تنها شرط آن تقوا است. به اندازه تقوا مومنان می‌توانند به اهل این خانه نزدیک شوند. ان شاءالله آسمان نیز آشتی خواهد کرد و برکات الهی بر ما نازل می‌شود.

وی ادامه داد: عشق به حضرت زهرا و اهل بیت در بین امت اسلامی به صورت یکپارچه دیده می‌شود. همواره ما شاهد بودیم که در ایام‌های مختلف اقشار مومنان و اهل سنت نیز و حتی اقلیت‌های مذهبی نیز به درگاه اهل بیت عرض ارادت داشتند. حال آنکه شیطان بر زبان فردی سخنی را جاری می‌کند و آن فرد نیز بعدا پشیمان شده و عذرخواهی می‌کند و مسئولان مربوطه نیز تصمیمات جدی را اتخاذ می‌کنند، این از مسائلی است که پیش آمده و نباید اجازه داد وحدت امت اسلامی را خدشه دار کند. علمای شیعه و سنی باید از وحدت امت اسلامی صیانت کنند و اجازه ندهند تا به آن خدشه‌ای وارد شود.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: یاد شهید مفتح را که عالمی فرزانه و مجتهدی اسلام شناس بود گرامی می‌داریم. وحدت حوزه و دانشگاه از امور اساسی برای پیشرفت کشور به شمار می‌رود تاکنون کارهای زیادی در این حوزه انجام شده اما بخشی از آن نیز بر زمین مانده است. از شورای عالی انقلاب فرهنگی در دور جدید انتظار می‌رود با ملاحظاتی که در تحول ساختارهای فرهنگی دارد وحدت واقعی بین حوزه و دانشگاه را رقم زده و موانع فکری و عملی را از میان بردارد تا شاهد تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی با وحدت حوزه و دانشگاه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز حمل و نقل بیان کرد: این روز به مناسبت مجاهدت رانندگانی نامگذاری شده است که در بنادر و زیر بمباران رژیم بعثی بارها را جابجا می‌کردند. بحث حمل و نقل در زندگی عمومی و اخلاق عمومی و اقتصاد ملی جایگاه ویژه‌ای دارد در طول عمر انقلاب اسلامی گام‌های خوبی در حوزه زیرساختی چه در بحث حمل و نقل جاده‌ای و چه در حوزه ریلی و هوایی انجام شده است اما تا رسیدن به شرایط مطلوب راه زیادی وجود دارد که باید با قوت طی شود. ما شاهد زحمات رانندگان در دوران دفاع مقدس، در دوران مبارزه با کرونا و در روزهای سخت اقتصادی کشور بوده و هستیم.

وی ادامه داد: ۸.۵ درصد تولید ناخالص ملی مستقیما مربوط به این حوزه است و سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون نفر تردد جاده‌ای داشته و ۵۰۰ میلیون تن کالا در این حوزه جابجا می‌شود. ما ۵۳۰ هزار راننده در بخش باری و ۱۰۰ هزار نفر در بخش مسافری داریم. توجه به معیشت این خانواده ۶۰۰ هزار نفری و کیفیت بخشی از لحاظ معنویات، رشد مهارتی، مسائل بیمه‌ای و بحث اشتغال چه در زمان فعالیت و چه در زمان بازنشستگی از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گرفته و از مسئولان دولتی و مجلس انتظار می‌رود تا اهتمام ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند. همه بخش‌ها باید دست به دست هم داده تا حمل و نقل عمومی که بیشتر مورد استفاده اقشار متوسط و ضعیف جامعه است به استانداردهای جهانی نزدیک شود و گام بلندتری در مسیر تحقق عدالت اجتماعی از سوی دولت و مجلس برداشته شود.

محور مذاکرات رفع یکپارچه تحریم‌ها و تعهد پذیر کردن اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها است

حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به روند مذاکرات وین بیان کرد: مذاکرات نیز در حال انجام است و دور جدید آن با هدف رفع تحریم‌ها با قدرت شروع شده، تیم ایرانی با قوت و ابتکار وارد میدان شده و طرف‌های مقابل سعی دارند با دنبال کردن خط تحریف و ایجاد تشنج‌هایی در داخل تمرکز هیات ایرانی را بر هم بریزند که موفق نخواهند شد. طرف‌های برجامی باید از حضور ایران در مذاکرات علی رغم عهدشکنی آنها استقبال کنند. محور مذاکرات رفع یکپارچه تحریم‌ها و تعهد پذیر کردن اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها است. برخی از مواضع آمریکایی‌ها که بر زبان آنها جاری می‌شود و لحن تهدید دارد بیشتر شبیه طنز می‌باشد. آنها خودشان هم می‌دانند که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: امیدوارم با تدابیر اتخاذ شده در عرصه دیپلماسی نیز شاهد موفقیت شایسته‌ای باشیم اما مردم ما یاد گرفتند که رفع تحریم یک طرف بوده و اصل مسئله ما خنثی سازی تحریم‌ها است که با تکیه بر توان داخلی صورت می‌گیرد. بنده هفته گذشته از یک شرکت دانش بنیان که در مرز دانش جهانی حرکت می‌کرد بازدیدی داشتم. شاگردان تهرانی مقدم در عرصه امنیت انرژی وارد شده و گام‌های بلندی بر می‌دارند. ما باید از این جوانان و نخبگان حمایت کنیم و راه اصلی ما این است.

وی در ادامه با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات بیان کرد: این سفر نیز قصه‌ای دارد. نخست وزیر این رژیم سراسیمه وارد امارات شده است، چرا که در منطقه غرب آسیا شاهد شکست‌های زنجیره‌ای پشت سر هم هستیم. آمریکایی‌ها باید به زودی بر اساس مصوبه مجلس عراق این کشور را ترک کنند و در افغانستان دیدیم که با چه خفتی بیرون رانده شدند اما وضعیت رژیم صهیونیستی نیز از آنها بدتر است. رژیمی بی آبرو که حتی با اختلافات درونی که دارد نمی‌تواند یک کابینه تشکیل دهد. به هر حال در محاصره انواع تهدیدهای سایبری و ... قرار دارد. اکنون که می‌بیند عربستان و امارات در حال برقراری روابط با ایران هستند نخست وزیر خود را سراسیمه به امارات می‌فرستد. رژیم صهیونیستی باید بداند که با این طناب پوسیده به جایی نخواهد رسید و نابودی آن نزدیک است.

اگر غیرت اسلامی ندارید حداقل غیرت عربی داشته باشید

حاج علی اکبری گفت: کشورهای عربی منطقه و به خصوص امارات نیز باید بدانند که اسرائیل برای آنها جز خسارت و بدبختی فایده‌ای ندارد. اگر غیرت اسلامی ندارید حداقل غیرت عربی داشته باشید. امت اسلامی ان شاءالله به زودی شاهد زوال رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وی در پایان از مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب لایحه رتبه بندی معلمان قدردانی کرده و تاکید کرد: ان شاءالله با همکاری دولت و مجلس شاهد اجرای رتبه بندی معلمان و آغاز فصلی نو و موفق در تربیت فرزندان این سرزمین خواهیم بود.

کد خبر 643858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha