عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دولت تاکسی فرسوده را به بهای اندکی می‌خرد، گفت: این مبلغ عملا پول ضایعات آهن خودرو هم نیست و از طرفی تاکسی نو با قیمت بسیار گران به راننده فروخته می‌شود.

تاکسی - تاکسیرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش ۲۳ میلیونی نرخ تاکسی‌های نو که با اعتراض اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز همراه بود، اظهار کرد: متاسفانه در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار عقب‌ماندگی بزرگی شدیم. زمانی از ۱۷ هزار تاکسی فرسوده بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تاکسی نوسازی شد، اما اکنون بیش از ۲۰ هزار تاکسی فرسوده داریم. 

وی ادامه داد: در کنار آن، قیمت تاکسی به گونه‌ای افزایش یافته که با نرخ کرایه تاکسی که از مسافران دریافت می‌شود همخوانی ندارد و برای رانندگان توجیه اقتصادی ندارد و یک درآمد حداقلی هم ایجاد نمی‌کند. 

مظفر با بیان اینکه دولت باید یارانه ویژه‌ای را برای تخفیف قیمت تاکسی در نظر بگیرد، اظهار کرد: انتظار این است که دولت و وزارت کشور از طریق توافق با خودروسازان برای کل تاکسیرانی‌های کشور شرایط ویژه‌ای را در نظر بگیرند. 

وی ادامه داد: یا اینکه شهرداری‌ها تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت را برای تامین خودرو تاکسی در اختیار رانندگان بگذارند به گونه‌ای که حداقل ۸۰ درصد قیمت خودرو را شامل شود.

بیشتر بخوانید: 

قیمت تاکسی اسقاطی به اندازه ضایعات آهن خودرو هم نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران مساله مهم دیگر را ارزش‌گذاری تاکسی‌های اسقاطی عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه وقتی خودرو اسقاطی می‌خواهد قیمت‌گذاری شود دولت، ستاد حمل و نقل و سوخت خودرو فرسوده را به بهای اندکی می‌خرد، اظهار کرد: این مبلغ عملا پول ضایعات آهن خودرو هم نیست. یعنی از طرفی خودرو را به قیمت بسیار گران به تاکسیران می‌فروشند و از طرفی وقتی راننده ملزم می‌شود نوسازی انجام دهد، ارزش اسقاط تاکسی را بسیار پایین تعیین می‌کنند. 

قیمت تاکسی اسقاطی ۲ برابر شود

مظفر تاکید کرد که ارزش اسقاط تاکسی نسبت به وضعیت موجود باید ۲ برابر شود.

وی گفت: این اتفاقات باید همزمان رخ دهد. تسهیلات ارزان‌قیمت، تخفیفات ویژه‌ای که دولت برای اصل قیمت خودرو باید در نظر بگیرد و افزایش ارزش محاسباتی لاشه خودرو فرسوده ۳ اقدامی هستند که باید در کنار هم انجام شوند تا بتوانیم به سمت هوای پاک و ناوگان ایمن و نو برویم به طوری که در شأن تهران باشد. 

نقش سازمان محیط زیست در اهدای تسهیلات ارزان‌قیمت به ناوگان تاکسیرانی

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره مسئولیت هر کدام از سازمان‌ها در قبال تاکسی‌ها اظهار کرد: سازمان محیط زیست وقتی متولی اقدامات محیط زیستی کشور است، باید تسهلیگری و نقش‌آفرینی کند و نظام بانکی کشور را پای کار بیاورد که تسهیلات ارزان‌قیمت به ناوگان تاکسیرانی بدهد. 

وی در واکنش به اینکه سازمان محیط زیست اختیار چندانی در سطوح تصمیم گیری و تصمیم‌سازی ندارد، اظهار کرد: این سازمان در حوزه معاونت ریاست‌جمهوری است و باید در هیات وزیران و سطوح عالی تصمیم‌گیری کشور موضوعات را دنبال کند. تنها بحث منابع و اختیارات این سازمان مطرح نیست. سازمان محیط زیست جایگاه مطالبه‌گری دارد و می‌طلبد که اقداماتی از این دست را محقق کند که اثربخشی لازم را داشته باشند. 

مظفر تاکید کرد: شهرداری‌ها بدون حمایت دولت نمی‌توانند در وضعیت کنونی و با افزایش قیمت تاکسی‌ها نوسازی ناوگان را انجام دهند چراکه نه برای راننده تاکسی به‌صرفه است و نه منابع محدود شهرداری‌ها برای این کار کافی است. لازم است وزارت کشور، سازمان محیط زیست، خودروسازها و نظام بانکی دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قوانین برای این قبیل وسیله‌ها که جنبه عمومی دارند نظارتی نیست و ممنوعیتی در بالابردن قیمت‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: خودروسازی یک مجموعه انتفاعی در کشور تعریف شده و صرفا هزینه و سود خود را روی محصول لحاظ می‌کند و به منافع عمومی شهر کاری ندارد. خودروساز یک بنگاه اقتصادی و به دنبال افزایش سود است و در اینجا باید دولت و بخش‌های حاکمیتی یارانه لازم را در اختیار خودروساز قرار دهند.

بیشتر بخوانید: 

وزارت کشور و سازمان محیط زیست نتوانستند از حق حمل و نقل عمومی دفاع کنند

مظفر ادامه داد: نمی‌توان از خودروساز توقع داشت خودرو را زیر قیمت ارائه دهد. البته قضاوتی ندارم که قیمت‌گذاری منصفانه است یا خیر و یا اینکه خودروسازها از این فضای غبارآلود سوءاستفاده می‌کنند یا نه، اما به نظر می‌رسد وزارت کشور و سازمان محیط زیست باید به این مساله ورود جدی داشته باشند. این دو مجموعه هنوز نتوانسته‌اند از حق حمل و نقل عمومی و جایگاه آن در نظام حکمرانی کشور دفاع کنند. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار می‌رود دولت به تعهدات خود در حوزه حمل و نقل عمومی با ایجاد و ارائه تسهیلات عمل کند. خیلی‌ها معتقدند تاکسی‌ها خودرو حمل و نقل عمومی نیستند، در حالی که وقتی روزانه میلیونی مسافر جابه‌جا می‌کنند، حتما جزء سیستم حمل و نقل عمومی هستند. شاید در آینده با بهبود وضعیت مترو و اتوبوس اینگونه نباشد، اما در حال حاضر تاکسی جزء حمل و نقل عمومی است و باید اتفاق ویژه‌ای با حمایت شهرداری‌ها برای آن‌ رقم بخورد.

کد خبر 643532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید AU ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 1
    شورافورا به دولت و مجلس فشاربیارد تا خودروی بدون تعرفه برای تاکسی و اتوبوس آزادشود.