مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره وجود ۳۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده  در پایتخت گفت: معیار ما برای تعریف فرسودگی تاکسی‌ها بالای ۱۰ سال بودن سن تاکسی‌ها نیست.

تاکسی فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درخصوص ارزیابی‌اش از وضعیت تاکسی‌های فرسوده در کشور گفت: در گذشته تعریف تاکسی‌های فرسوده اینطور بود که هر دستگاه تاکسی که دارای عمری بیش از ۱۰ سال باشد، فرسوده محسوب می‌شود. این تعریف برابر با مصوبه جدیدی که وضع شده تغییر کرده است. برابر تعریف جدیدی که درباره تاکسی‌های فرسوده ارائه شده، هر خودرویی که نتواند ۲ بار معاینه فنی بگیرد فرسوده محسوب می‌شود و مشمول اسقاط خودرو خواهد بود. با این تعریف جدید قاعدتا شرایط متفاوتی برای خودروهای تاکسی شکل خواهد گرفت. اما درباره میانگین سنی ناوگان تاکسی‌های کشور این ادعای درستی است که سن ناوگان تاکسیرانی بالاست.

میانگین سن ناوگان تاکسیرانی کشور ۷ سال است

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین سنی ناوگان تاکسیرانی کشور نزدیک به ۷ سال است که رقم بالایی به شمار می‌رود. بنابراین باید همه دستگاه‌ها در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی به ما کمک کنند چون موضوع نوسازی این ناوگان یک موضوع فراسازمانی است نه تک‌سازمانی. تحقق این موضوع در راستای تبصره ذیل ماده ۸ قانون هوای پاک به تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، تخفیف بهنگام خودرو و نیز ثبات سالانه قیمت خودرو نیاز دارد. همچنین این موضوع نیازمند وجود یارانه‌های دولتی به منظور کمک به رانندگان تاکسی برای پرداخت وجه خودرو است.
 
 مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور یادآور شد: همه این موارد شاخصه‌هایی هستند که براساس آنها نیاز است فرایند نوسازی به انجام برسد، تسهیل شود و تعداد آن بالا برود. در هر کدام از این قسمت‌ها اگر عملکرد مطلوبی اتفاق نیفتد و هر بخشی از این پازل اگر فراهم نباشد، سرعت نوسازی و جوان‌سازی ناوگان تاکسیرانی کاهش پیدا خواهد کرد. از ابتدای سال تا الان ما موفق به نوسازی حدود ۵۳۰۰ دستگاه تاکسی شده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال به هدفی که برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی داریم دست پیدا کنیم.

آمار وجود ۳۵ هزار تاکسی فرسوده در تهران درست نیست

ضامنی در واکنش به اظهارات جعفر تشکری هاشمی عضو شورای اسلامی شهر تهران که تعداد تاکسی‌های فرسوده را در پایتخت ۳۵ هزار دستگاه برآورد کرده بود، گفت: همانطور که اشاره کردم باید ببینیم معیار ما برای تعریف فرسودگی خودروهای تاکسی چیست. آیا آقای تشکری هاشمی اینطور برداشت کرده‌اند که ۳۵ هزار تاکسی در تهران هست که در معاینه فنی ۲ بار رد شده‌اند؟ به نظر من تعریف ایشان اینطور نیست. مبنای تعریف آقای تشکری هاشمی احتمالا وجود ناوگان بالای ۱۰ سال در تهران بوده است. اگر بر این اساس بخواهیم فرسودگی را محاسبه کنیم تعداد این خودروها همین خواهد بود.

اما آیا باید همه این خودروها نوسازی شوند؟! برابر مصوبه جدیدی که ارائه شده قاعدتا همه این خودروها نباید نوسازی شوند. یعنی الزام به نوسازی این خودروها وجود ندارد. ما باید به سمت جوان‌سازی ناوگان تاکسیرانی گام برداریم. البته این جوان‌سازی ناوگان تاکسیرانی به یک همت عمومی و حمایت ویژه دولت نیازمند است. با رویکردی که دولت جدید در پیش گرفته امیدواریم این حمایت‌ها مثل سال‌های گذشته جاری شود تا ما بتوانیم هرچه زودتر ناوگان تاکسیرانی را جوان‌سازی کنیم و میانگین سنی خودروهای تاکسی کاهش پیدا بکند.

کد خبر 641925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha