پایانه‌های مسافربری برای آسان کردن سفرهای بین شهری و خدمت‌رسانی به شهروندان، وجودشان در هر شهری ضروری است، به‌خصوص تهران که دروازه بزرگ کشور به شمار می‌آید.

متهم اصلی

همشهری آنلاین _ مژگان مهرابی: اما قرار گرفتن آنها در دل شهر و تو در توی بافت مسکونی، دردسرهای زیادی برای ساکنان به وجود آورده که عمده‌ترین آن، شلوغی و آلودگی هواست. تا آنجا که انباشت اتوبوس‌های فرسوده و نو در پایانه‌ها باعث شده این مکان‌های خدماتی به یکی از مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوای تهران تبدیل شوند. طبق آمار به دست آمده، بیش از ۵۰ ‌درصد از جابه‌جایی‌های برون‌شهری تهران با اتوبوس‌های دیزلی و بقیه با مینی‌بوس و میدل‌باس و سواری انجام می‌شود که همین امر باعث افزایش آلاینده‌ها در محدوده پایانه می‌شود.

متهم اصلی اتوبوس‌های فرسوده | پایانه‌های مسافربری؛ مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوا

  • خطر ابتلا به سرطان

به گفته کارشناسان اداره محیط‌زیست، از هر ۱۰۰ نفر که در پایانه (کادر اداری و راننده‌ها) کار می‌کنند، ۵ نفر در معرض ابتلا به سرطان هستند. ذرات معلق روی مجاری تنفسی اثر نامطلوبی گذاشته یا در بافت ریه نفوذ می‌کند که تنفس خود به خود دچار اختلال می‌شود. سردرد، ضعف، بی‌اشتهایی، کم خونی از دیگر عوارض این ذرات است.

  • فرسوده‌ها خارج شوند

عامل اصلی انتشار ذرات معلق در هوا به سوخت خودروها برمی‌گردد. به باور «ساناز فتحی» مدیر اداره محیط‌زیست منطقه ۵، میزان آلایندگی خودروهای دیزلی بسیار بالاست. فتحی برای کاهش این شاخص آلاینده، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، جدی گرفتن معاینه‌فنی، همچنین استفاده از فیلترهای مخصوص اگزوز را پیشنهاد می‌دهد.

متهم اصلی اتوبوس‌های فرسوده | پایانه‌های مسافربری؛ مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوا

  • بزرگ‌ترین

رکورد بزرگ‌ترین پایانه بین شهری به پایانه غرب تهران با ۲۹ شرکت تعاونی تعلق دارد.

متهم اصلی اتوبوس‌های فرسوده | پایانه‌های مسافربری؛ مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوا

  • کم‌آلوده‌ترین

پایانه بیهقی به دلیل داشتن اتوبوس‌های نو، از کمترین شاخصه‌های آلودگی هوا در بین پایانه‌های شهری برخوردار است.

متهم اصلی اتوبوس‌های فرسوده | پایانه‌های مسافربری؛ مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوا

  • قدیمی‌ترین

پایانه بعثت، قدیمی‌ترین ترمینال بین شهری است که در تیرماه سال ۱۳۵۹ افتتاح شد.

۵۲تن ذرات معلق، سالانه در پایانه‌های مسافربری تولید می‌شود. به گفته «حسین شهبازی» کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوا، ذرات معلق بر اثر سوخت دیزلی و درجا کار کردن خودروها ایجاد می‌شود.

۲/۳ درصد از ذرات معلق هوا به وسیله پایانه‌ها به وجود می‌آید. شهبازی می‌گوید پایانه‌ها یکی از کانون‌های اصلی آلودگی هوا هستند.

۶۰ نانوگرم سرب از جمله آلاینده‌هایی است که در هوای پایانه شرق به دست آمده است. طبق تحقیقات اداره محیط‌زیست منطقه ۱۳، میزان آرسنیک و بنزن، در محدوده پایانه شرق بالاتر از استاندارد است، این در حالی است که این ۲ ماده برای سلامتی افراد خطرات بسیاری دارد.

۱۰۰ سفر روزانه به شهرهای شمالی و غربی از پایانه غرب تهران صورت می‌گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، میزان ذرات ۱۰ میکرون این پایانه ۴۸ و ذرات ۵/۲ میکرون آن ۳۹ است که از حد استاندارد کمی بالاتر است.

۱۴۰۰ اتوبوس روزانه مسافران را از پایانه جنوب جابه‌جا می‌کند. تجمع و همچنین‌ تردد این تعداد اتوبوس حجم بالای اکسید نیتروژن و گوگرد را در هوا منتشر می‌کند که عامل مهمی برای ابتلا به بیماری سرطان هستند.

کد خبر 643283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha