چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همزمان با ماه رمضان بسیاری از بازار‌ها به استراحت می‌روند و گویا امسال بازار سیم کارت‌های تلفن همرا با توجه به تنوع عرضه محصولات در 6 ماه اول سال بیشتر از بازار‌های دیگر در این ماه استراحت کرد.

مطابق سنت هر ساله همزمان با شروع ماه رمضان خرید و فروش و انجام معاملات در بسیاری از بازارهای رسمی کاهش پیدامی کند و به قول بازاریان بازار به خواب می‌رود، امسال نیز این شرایط ادامه پیدا کرد و بازارسیم کارت تلفن همراه نیز از این قاعده خارج نبود.اما گویا اوضاع در بازار سیم کارت امسال نسبت به سال‌های دیگر تفاوت بیشتری داشته و حتی برخی معتقدند به حد اشباع رسیده است.

فعالان بازار معتقدند به غیر از رکود دوره‌ای در ماه رمضان، تنوع در عرضه محصولات و همچنین افزایش عرضه محصولات جدید اپراتور‌های تلفن همراه از عوامل اصلی اشباع بازار است.

در حال حاضر با وجود عرضه کارت‌های اعتباری ایرانسل وتالیا کارت‌های اعتباری اپراتور اول نیز به بازار آمده و طرفداران خاص خود را دارد ضمن اینکه از اول امسال سیم کارت‌های 150 هزار تومانی به تعادل بازار کمک کرد به‌طوری که عرضه این محصول باعث کاهش تقاضا برای سیم‌کارت‌های کد 8 شد. محمد سلیمانی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت:عرضه نشدن سیم کارت‌های 288 هزار تومانی به تقاضای مردم بستگی دارد و سیم کارت 288 هزار تومانی، همراه اول با کد 8 اکنون به روز واگذار می‌شود، اما متفاضی چندانی ندارد.

 به گفته سلیمانی در حال حاضر تقاضا برای سیم کارت‌های 150 هزار تومانی با کد 0910 زیاد است.او افزود: از سال آینده سیم کارت‌های 288 هزار تومانی همراه اول واگذار نخواهد شد و حداکثر زمان واگذاری این سیم کارت‌ها تا پایان سال‌جاری خواهد بود.

رکود دفاتر خدمات ارتباطی

از سوی دیگر بسیاری از دفاتر خدمات ارتباطی از فضای جدید کسب و کار خودگلایه دارند.رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات ارتباطی استان تهران در این باره به فارس گفت: از سه ماه آخر سال گذشته وضعیت درآمدی دفاتر ارتباطی، رو به نزول گذاشته است.

 اصغر زعیم با اشاره به اشباع بازار سیم‌کارت و کاهش شدید نقل و انتقال آن و کاهش تعرفه برخی خدمات تلفن همراه، گفت: کاهش تعرفه‌های خدمات تلفن همراه از دلایل اصلی افت درآمد دفاتر است.زعیم با اشاره به اشباع بازار سیم کارت و کاهش شدید نقل و انتقال آن، گفت: دفاتر خواستار ارائه خدمات سایر دستگاه‌ها برای افزایش درآمد خود هستند.

 وی در ادامه خواستار فروش انحصاری کارت شارژ از سوی دفاتر ارتباطی شد و گفت: در حال حاضر بهای کارت شارژ از سوی برخی شرکت‌های توزیع‌کننده کارت شارژ همراه اول پایین‌تر از نرخ همراه اول است و ما علاقه‌مند هستیم در این باره تنها از همراه اول کارت شارژ خریداری کنیم زیرا در بین کارت شارژ شرکت‌های دیگر ناخالصی وجود دارد.

کاهش مالیات فروش ایرانسل

اما همزمان با افزایش رقابت در عرضه محصولات جدید، شرکت ایرانسل اعلام کرد: مبلغ مالیات فروش و عوارض محصولات این شرکت از اول مهر، از شش به سه درصد کاهش یافته است. روابط عمومی ایرانسل گزارش داد:پیرو قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، این شرکت مالیات فروش و عوارض محصولات خود را به سه درصد کاهش می‌دهد. همچنین نرخ مالیات اعمال شده درصورتحساب سیم کارت‌های دائمی نیز از شش درصد به سه درصد کاهش یافته و این تغییرات در سیستم‌های شارژ الکترونیک و شارژ رمزدار با خودپرداز (ATM) نیز اعمال خواهد شد.

کد خبر 64203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز