سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: سفارت ایران در لندن اوایل بامداد سه‌شنبه به وقت تهران مورد حمله فردی ناشناس قرار گرفت

یک مقام مسئول در سفارت ایران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه در ورودی سفارت در اثر این حمله که با جسمی آتش‌زا صورت گرفته آسیب جزئی دیده است، گفت: پلیس در حال بررسی تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های سفارت از شخص حمله‌کننده است.

وی زمان ماجرا را حوالی ساعت 20 و 45 دقیقه به وقت لندن (15 دقیقه بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) اعلام کرد و افزود: هنوز مشخص نیست که شی‌ء آتش‌زا چه بوده است.

به هیچ‌کدام از کارکنان سفارت در این حادثه آسیبی نرسیده است.

احضار کاردار انگلیس

در پی حمله به ساختمان نمایندگی ایران در لندن، کاردار انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، یک مقام آگاه در این وزارتخانه با بیان این مطلب گفت: پس از این احضار، مراتب اعتراض شدید ایران به خاطر این تعرض به وی ابراز شد و مقام‌های وزارت امور خارجه خواستار پیگیری و توضیح رسمی و نیز رفع مخاطرات امنیتی سفارت و جبران خسارت‌های وارده شدند.

این مقام مسئول ضمن ابراز تأسف عمیق از اینکه اماکن دیپلماتیک ایران در لندن بار دیگر مورد حمله قرار می‌گیرد و مهاجمان هرگز مورد پیگرد قانونی جدی قرار نگرفته‌اند، افزود: سفارت ایران در لندن در 10 اردیبهشت 1359 نیز مورد تهاجم تروریستی قرار گرفت و پس از 5 روز اشغال، 2 نفر از دیپلمات‌های کشورمان به شهادت رسیدند، افراد زیادی از جمله کاردار وقت ایران مجروح شدند و ساختمان سفارت هم در جریان این حادثه به‌طور کامل تخریب شد.

وی همچنین تأکید کرد: تعرض اخیر در شرایطی روی داده است که وزارت امور خارجه و سفارت ایران در لندن به‌طور مکرر تعهدات دولت انگلیس در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را به دولت میزبان متذکر شده و اتخاذ تدابیری برای رفع مشکلات امنیتی و تضمین کارکرد روان نمایندگی دیپلماتیک کشورمان در لندن براساس کنوانسیون وین را خواستار شده است.

گیت اسمیت، کاردار انگلیس هم در این دیدار ضمن ابراز تأسف از این ماجرا، تأکید کرد که امنیت سفارتخانه‌ها برای انگلیس فوق‌العاده مهم بوده و لندن نیز از این حادثه بسیار نگران شده و آن‌را به‌طور جدی مورد پیگیری قرار می‌دهد.

تحقیقات پلیس

پس از حمله به سفارت ایران، پلیس انگلیس هم اعلام کرد که تحقیقات خود را در این مورد آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع اسکاتلندیارد اعلام کردند هنوز در مورد اینکه این حمله با بمب بنزینی (کوکتل مولوتف) یا جسمی دیگر صورت گرفته، مطمئن نیستند.

به گزارش تلویزیون ملی چین، پس از این حمله مقامات پلیس آزمایش روی بقایای شیء آتش‌زا را آغاز کردند.

کد خبر 64168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز