مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران گفت: طبق اعلام کارشناسان کلبه پرنده‌نگری دریاچه، تاکنون ۱۱۴ گونه از پرندگان مهاجر در دریاچه شهدای خلیج فارس شناسایی شده‌اند که ۸۴ گونه از آنها پرندگان مهاجری هستند که با توجه به فصل در اینجا فرود آمده‌اند تا زمستان‌گذرانی کنند.

پرنده مهاجر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فریدون رضوی کیا با اشاره به گونه های مهاجر دریاچه شهدای خلیج فارس بیان کرد: از جمله پرندگان مهاجر دریاچه شهدای خلیج فارس اردک ماندارین است که خاستگاه اصلی آن جزایر ژاپن و نواحی شمالی چین است. همچنین خانواده کاکایی‌ها از دیگر پرندگان مهاجر دریاچه شهدای خلیج فارس هستند که از زباله‌های داخل دریاچه تغذیه و به راحتی آنها را هضم می‌کنند. در واقع رفتگر طبیعت هستند و در این کار توانایی بسیار بالایی دارند.

وی با بیان اینکه دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل وجود محیط امن و مراقبت شده برای پرندگان و همچنین از نظر تأمین منابع غذایی از جمله آبزیان و فیتو پلانگتون‌ها گزینه مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر به شمار می رود، گفت: پهنه آبی دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) و اکوسیستم آن، جذابیت خاصی برای پرندگان مهاجر فراهم کرده است. 

رضوی کیا با اشاره به اینکه یکی از رویکردها در محیط زیست شهری تعامل و همزیستی با طبیعت است و این امر تنها با همکاری و همراهی شهروندان و گردشگران شهری محقق می شود، افزود: ریختن مواد غذایی داخل دریاچه، علاوه بر آلودگی زیست محیطی، باعث از بین رفتن آبزیان می‌شود. در واقع ریختن غذا یا تنقلات برای ماهی‌ها نه تنها برای سلامت این آبزیان مفید نیست، بلکه کیفیت آب دریاچه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و امکان رشد جلبک را فراهم می‌کند که به مرور زمان باعث ایجاد بوی نامطبوع در دریاچه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران اظهار کرد: برای آگاه سازی شهروندان از خطرات غذا دادن به پرندگان و آبزیان علاوه بر نصب تابلوهای هشداردهنده، بنرهای آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی هم در سطح مجموعه دریاچه نصب کرده ایم.

مجموعه فرهنگی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس با وسعت ۱۳۰ هکتار در شمال غرب کلانشهر تهران و در مجاورت بوستان جنگلی چیتگر از سال های گذشته میزبان گونه‌های مختلف پرندگان مهاجری است که همه ساله از اروپای شرقی و شمال سیبری به ایران می‌آیند و قصد مهاجرت به عرض‌های جنوبی را دارند.

کد خبر 640980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha