میل رادکان از قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان گلستان است که سده چهارم هجری قمری به دستور اسپهبد ابوجعفر محمدابن وندر ابن باوند از فرمانروایان آخر سلسه باوندی احداث شده اما امروز حال و روز خوبی ندارد و در معرض آسیب‌های فراوان قرار دارد.

میل رادکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، با توجه به شرایط اقلیمی و تأثیر عوامل مخرب جوی مانند بادهای شدید و تجمع برف و یخبندان در طی ادوار مختلف، میل رادکان در معرض آسیب‌های فراوانی قرار گرفته که طی چند مرحله توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مرمت و بازسازی شده است. اکنون پس از چندسال و چند مرحله مرمت و بازسازی این اثر ناب تاریخی استان، همچنان احتیاج به مرمت و حفاظت دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص مرمت میل رادکان گفت: اداره کل میراث فرهنگی گلستان در راستای وظایف و اهداف سازمانی خود برنامه‌های مرمت ازاره و محیط پیرامون میل رادکان را در دستور کار خود قرار داده است.

آسیب‌های جوی و انسانی

سارا اخوت اظهار کرد: به دلیل آسیب‌های زیاد جوی و انسانی، ازاره بنا در طول زمان دچار تغییر شده است، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این مرحله از مرمت میل، تعمیر و تعویض آجرهای الحاقی ازاره ورودی است.

وی افزود: عملیات اجرایی با اولویت برچیدن الحاقات و آجرهای آسیب‌دیده ازاره به روش دستی و خارج کردن، پاکسازی ملات ماسه، سیمان، گل‌آهک و استفاده از آجر مرغوب و متناسب با آجر تاریخی در دستور کار پیمانکار قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان با بیان اینکه در حین مرمت به دلیل کیفیت نامناسب آجر برخلاف الگو توسط استادکار، دستور برچیدن کل بخش مرمت شده صادر شد، ادامه داد: برای این‌کار، آجرهای فرسوده ازاره به عمق یک آجر، یعنی حدود ۲۴ سانت برچیده شده و با آجرهای با اندازه دقیق و ملات ماسه‌آهک، طبق چیدمان و شیوه تاریخی و اولیه بنا جایگزین می‌شود.

اخوت همچنین در خصوص شایع‌ترین آسیب‌های موجود در این اثر تاریخی اظهار کرد: دست‌نوشته‌های انسانی یکی دیگر از عوامل آسیب و تخریب آجرهای ازاره بیرونی میل است که پاکسازی این دست‌نوشته‌ها یکی از وظایف ما در این پروژه است.

آجرهایی که بلای جان میل رادکان شدند | پیکر زخمی یادگار قرن چهارم

حفاری‌های غیرمجاز

حسین دباغ کارشناس مرمت و احیای بنای تاریخی در خصوص آسیب‌های وارده به میل رادکان کردکوی گفت: بخش زیادی از آسیب‌های وارده میل رادکان به دلیل حفاری‌های غیرمجاز است. به علت نداشتن نیروی کافی در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و دوری مسافت، آسیب‌های زیادی از جمله حفاری‌های غیرمجاز، دست نوشته‌های گردشگران بر بدنه میل و آسیب‌های وارده توسط شکارچیان خفاش، بر این اثر تاریخی وارد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی در خصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت میل رادکان نیز گفت: برای حفاظت از این بنای تاریخی از مشارکت مردمی استفاده می‌شود. اداره کل میراث فرهنگی شهرستان کردکوی موجبات استقرار  مردم را در قالب ظرفیت‌های بوم‌گردی در اطراف میل رادکان مهیا کرده است.

جعفر خاندوزی بیان کرد: با مستقر شدن پایگاه‌های صنایع دستی و گردشگری در حاشیه‌ی میل، حفاظت از این بنای تاریخی با همکاری مردم بومی منطقه خواهد بود و بخشی از معضلات حفاظتی میل رفع خواهد شد.

کیفیت نامناسب آجرها

وی تصریح کرد: در حین اجرا به دلیل کیفیت نامناسب آجر و اجرای نامناسب آجرچینی برخلاف الگوی اولیه توسط استاد کار، باعث شد تا دستور برچیدن کل بخش‌های مرمت شده صادر شود. پیمانکار این پروژه متعهد شد تا نسبت به تهیه مجدد آجر مرغوب و مورد تأیید کارشناسی جهت مرمت ازاره با استفاده از ملات پایه آهکی نسبت به مرمت و بندکشی میل با رعایت دقیق الگوی تاریخی آن اقدام کند.

خاندوزی همچنین در خصوص اعتبار تخصیص یافته به این پروژه اظهار کرد: برای حفاظت و مرمت میل مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به صورت پیمانی لحاظ شده است. ساماندهی سنگ فرش پلکان و محوطه پیرامون میل و همچنین مرمت کف آجری بنا از دیگر برنامه‌های مرمتی میل رادکان است.

بنا شدن میل رادکان بر روی صخره‌ای طبیعی موجب شده که این اثر بیشتر در معرض آسیب قرار گیرد لذا مسئولان ذیربط باید تمهیدات ویژه‌ای برای حفاظت و نگهداری هرچه بیشتر این اثر ناب تاریخی سرزمین گرگان اتخاذ کنند.

کد خبر 640963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha