داده‌ها عفونت‌ها در جهان واقعی در آفریقای جنوبی که سویه‌ی اومیکرون کرونا برای نخستین بار در ان شناسایی شد، نشان می‌دهد این سویه‌ی جهش‌یافته توانایی افزایش‌یافته‌ای در عفونت دوباره افرادی دارد که قبلا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس این بررسی که هنوز برای انتشار در ژورنال‌های پزشکی داوری همتا نشده است، نشان داد که سویه‌ی اومیکرون در مقایسه با سایر سویه‌های کروناویروس با احتمال دست کم ۲.۴ برابر بیشتر ممکن است باعث عفونت دوباره در کسی شود که قبلا کووید-۱۹ گرفته است

این بررسی اطلاعات جدیدی درباره میزان تاثیربخشی واکسن‌های موجود بر ضد سویه‌ی اومیکرون یا شدت بیماری کووید-۱۹ ناشی از آن به دست نمی‌دهد. داده‌های این بررسی دست کم مربوط به یک هفته پیش هستند. 

آنالز آماری حدود ۲.۸ میلیون نمونه مثبت کروناویروس در آفریقای جنوبی که تصور می‌رفت ۳۵۶۷۰ مورد آنها عفونت دوباره باشند، این پژوهشگران را به این نتیجه رساند که سویه‌ی اومیکرون «توانایی قابل‌توجهی در گریز از ایمنی ناشی از عفونت‌های قبلی کرونا دارد.» به نظر این دانشمندان توانایی بالایی سویه‌ی اومیکرون برای عفونت دوباره تا حدی توضیح‌دهنده گسترش سریع آن در آفریقای جنوبی است.

گزارش‌ها از آفریقای جنوبی حاکی از آن است که در رقابت میان سویه‌ی اومیکرون و سویه‌ی قبلا کشف‌شده دلتا، ظاهرا این سویه‌ی جدید دارد برنده می‌شود و موارد عفونت با آن به سرعت در حال افزایش است.

انستیتوی ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد سویه‌ی‌ اومیکرون در ماه نوامبر (آذر) بر سایر سویه‌ی‌های کروناویروس پیشی گرفته است و ۷۴ درصد ژنوم‌های ویروسی توالی‌یابی‌شده در طول این ماه مربوط به این سویه بوده‌اند. قبلا سویه‌ی دلتا سویه‌ی غالب را در عفونت‌ها تشکیل می‌داد. شمار کلی موارد کرونا نیز به سرعت در طول سه روز گذشته در حال افزایش بوده است.

کارشناسان بهداشتی در سراسر جهان از هنگام شروع پاندمی بارها گفته‌اند وجود جمعیت‌های واکسینه‌نشده در هر جای جهان امکان انتشار و جهش‌یافتن را برای کروناویروس فراهم می‌کند و در نتیجه ممکن است سویه‌های خطرناکتری از ویروس ایجاد شوند. تا به حال، فقط حدود ۷ درصد از کل جمعیت آفریقا به طور کامل واکسینه شده‌اند. در کشور آفریقای جنوبی نیز فقط ۳۰ درصد افراد به طور کامل واکسن زده‌اند و مقامات این کشور انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی باعث تردید در واکسن زدن به خصوص در میان جوانان شده است.

از طرف دیگر در دو کشوری که سویه‌ی اومیکرون برای نخستین بار شناسایی شدند، ذخایر واکسن‌های کرونا در حال اتمام است. هم اکنون بوتسوانا ۸۶ درصد ذخایر و آفریقای جنوبی ۷۸ درصد ذخایر واکسن‌هایش را استفاده کرده‌اند.در مقابل، پیش‌بینی می‌شود در کشورهای ثروتمند تاریخ مصرف حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا دارد به پایان می‌رسد.

کد خبر 640916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    204 یا 2.4 ممیز فارسی نقطه نیست.