مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

آب گریپ‌فروت ممکن است با برخی از داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای استاتینی که برای کاهش چربی خون به کار می‌روند، تداخل کند.

Grapefruit

داروهای استاتینی در روده‌های شما بوسیله آنزیمی به نام CYP3A تجزیه می‌شوند و این آنزیم میزان دارویی را که وارد خون می‌شود، کاهش می‌دهد. آب گریپ‌فروت حاوی ترکیباتی به نام «فورانوکومارین‌»ها است که این آنزیم را مهار می‌کنند. در نتیجه میزان کمتری از دارو در روده‌ها تجزیه و میزان بیشتری از آن وارد جذب و وارد خون می‌شود. بالا رفتن بیش از حد میزان دارو در خون ممکن است اثرات سمی ایجاد کند.

همه داروهای استاتینی به طور یکسان تحت تاثیر آب گریپ‌فروت قرار نمی‌گیرند، بنابراین اگر گریپ‌فروت میوه مورد علاقه‌تان ممکن است بتوانید با مشورت پزشک‌تان نوع داروی‌تان را تغییر دهید. اما اگر امکان تغییر دارو وجود نداشته باشد، هنوز احتمالا می‌توانید لیوان کوچکی آب گریپ‌فروت بنوشید. چرا که برای اینکه تداخل خطرناک میان آب گریپ‌فروت و این داروها باید میزان زیادی از آن را نوشید. از طرف دیگر خوردن یک نیمه گریپ‌فروت خطر کمتر از نوشیدن آب گریپ‌فروت دارد، چرا برای تهیه یک لیوان چند دانه میوه مصرف شده است.

به هر حال برای رعایت احتیاط در این مورد با دکترتان مشورت کنید و قرص‌هایتان را همراه با آب گریپ‌فروت مصرف نکنید.

اثر گریپ‌فروت:

آب گریپ‌فروت با برخی از داروهای استاتینی کاهنده چربی بیش از داروهای دیگر از این رده تداخل می‌کند

اثر شدید اثر خفیف یا بدون اثر
آتروواستاتین فلوواستاتین
لوواستاتین پیتاواستاتین
سیمواستاتین پراواستاتین
رزوواستاتین
کد خبر 640785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha