مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

پس از ۵ سال چشم انتظاری، شمارش معکوس برای بهره برداری از ساختمان جدید پلاسکو آغاز شده است و به نظر می رسد این ساختمان که روزگاری تک آسمان خراش تهران بود، دوباره بتواند جایگاه نوستالژیک خود را در دل پایتخت نشینان بازیابد.

پلاسكوي جديد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سی ام دی ماه سال ۹۵ روزی تلخی برای ایرانیان است؛ حوالی ساعت ۱۱ صبح این روز بود که ساختمان در حریق گرفتار شده پلاسکو، بر روی جان و سرمایه مردم فروریخت و ۱۶ آتش نشان در راه نجات هموطنان خود شهید شدند.

پس از این حادثه تلخ و در چند نوبت مسئولان خبر از ساخت دوباره پلاسکوی جدید در کمترین زمان را دادند؛ گو اینکه در راه ساخت پلاسکوی جدید کش و قوس های فراوانی بین شهرداری تهران برای صدور پروانه و بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پیش آمد اما در نهایت و پس از حل مشکلات، آجر به آجر این ساختمان گذاشته شد و حالا قرار است پس از گذشت پنج سال، اواخر ماه جاری این ساختمان برای پایتخت نشینان رونمایی شود.

اتفاق خوبی که شاید تلخی آن حادثه در کام مردم را از بین نبرد اما می تواند تسکین آلام درد کسبه این ساختمان تجاری و نمادی نوستالژیک از اسمی باشد که روزی خود نشانه مدرنیت تهران به شمار می رفت.

مختصات ساختمان جدید

مجری پروژه ساختمان پلاسکو درباره مختصات و تجهیرات بکار رفته در این ساختمان اعلام کرد: ساختمان جدید پلاسکو در ۲۰ طبقه شامل ۱۵ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیرزمین در اواخر ماه جاری به بهره برداری می‌رسد.

مهدی مقیمی افزود: این ساختمان در وسعت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محل قبلی با ۳۴۶ باب مغازه طبق استاندارهای لازم ساخته و با امکانات به روز و پیشرفته از جمله پرده های ضدحریق و آب افشان ها در سقف ها و راهروهای امن برای نجات افراد تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه سازه جدید نزدیک چهار هزار تُن اسکلت فلزی است، گفت: در سازه جدید بازشوهایی در داخل ساختمان ایجاد شده تا در زمان وقوع احتمالی آتش، آتش نشانان بتوانند با نردبان ها به راحتی خود را به راهروهای پلاسکو برسانند و ساکنان را از محل حادثه خارج کنند.

مجری ساختمان پلاسکو ادامه داد: برای راحتی مردم و کسبه ۱۶ پله برقی و پنج آسانسور در این ساختمان تجهیز شده و همچنین عرض راهروها نیز افزایش یافت.

او خاطرنشان کرد: در ساختمان قدیمی عرض راهروها کمتر از ۲ متر بود که مردم و کسبه را به هنگام حادثه با مشکل مواجه می کرد اما در سازه جدید عرض راهروها را به مقدار استاندارد افزایش دادیم.

مقیمی یادآوری کرد: با توجه به اینکه در پروژه جدید از سیستم ایمنی هوشمند استفاده شده بنابراین مشاعات ساختمان نیز افزایش یافته است و از سوی دیگر علاوه بر پله فرار، الزامات ایمنی و آسانسور و یک اتاق امن به آن اضافه شده که این موضوع هم متراژ هر واحد را بین ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش داده است.

فهرست ساختمان‌های ناایمن پایتخت

به گفته اوهم اکنون مغازه‌های این ساختمان در حال تحویل به مالکان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۴۱ با ۱۷ طبقه تجاری در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول بلندترین آسمان خراش مدرن تهران و خاورمیانه بود که این ساختمان روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت، با ۵۶۰ واحد تجاری بر اثر آتش‌سوزی فروریخت.

امروز پلاسکو دوباره سر به آسمان بلند کرده اما آنطور که کارشناسان مسکن و شهرسازی هشدار می‌دهند ساختمان های ناایمن زیادی همچنان در تهران وجود دارند که لیست همه آنها در اختیار شهرداری است و باید تعیین تکلیف شوند.

ساختمان آلومینیوم و پاساژ علاءالدین مصداق بارز این نوع ساختمان ها هستند که کارشناسان امر بارها نسبت به ایمنی آنها هشدار داده اند و با توجه به تجربه تلخ پلاسکو، مسئولان از همین امروز باید فکری عاجل برای این ساختمان های ناایمن کنند تا سریال تراژیک پلاسکو تکرار نشود.

کد خبر 640642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha