ساعت هوشمند یا ردیاب تناسب بدنی شما که شمار گام‌های روزانه، مدت خوابیدن و حداکثر سرعت ضربان قلبتان را در حین ورزش ثبت می‌کند، ممکن است پیش از ظهور هر علامتی مبتلا بودن شما به کووید-۱۹ را شناسایی کند.

smart band

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی گروهی از پژوهشگران امیدوارند بتوانند یک سیستم هم‌زمان هشدار عفونت کرونا بر اساس داده‌های به دست آمده از ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های پوشیدنی فعالیت بدنی ایجاد کنند.

نتایج یک بررسی اخیر که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که این سیستم توانسته است ۸۰ درصد موارد عفونت‌های علامت‌دار و بدون علامت کرونا را شناسایی کند.

این بررسی شامل ۳۳۰۰ بزرگسال ۱۸ تا ۸۰ ساله بود که اپلیکیشنی به نام MyPHD را روی وسائل آندروئیدی یا اپلی‌شان نصب شده بود. این اپلیکیشن داده‌ها را از وسائل پوشیدنی که قبلا این اپلینکیشن را داشتند، گردآوری کرده و به یک سرور ابری ایمن منتقل می‌کرد تا پژوهشگران این داده‌ها را آنالیز کنند.  وسائل پوشیدنی مورد استفاده در این بررسی شامل «فیبیتز»، ساعت هوشمند اپل، وسائل پوشیدنی «گارمین و سایر گجت‌هایی بودند که با کیت سلامت (HealthKit) اپل یا پلتفرم‌های «گوگل‌ فیت» کار می‌کردند.

دانشمندان از الگوریتمی برای ‍برای جستجوی تغییرات در شمار گام‌ها، سرعت ضربان قلب و الگوهای خواب این افراد استفاده کردند. اگر این الگوریتم اندازه‌گیری خارج طیف طبیعی مورد انتظار برای هر کدام این علائم را پیدا می‌کرد که بیانگر وجود یک عامل‌ استرس‌زای جسمی بود، یک علامت هشدار برای فردی که وسیله را پوشیده بود، می‌فرستاد. سپس افرادی که این هشدار را دریافت کرده بودند، به پرسش‌هایی درباره انجام آزمایش کووید-۱۹، میزان فعالیت، ظهور هر نوع علامت، داروها و وضعیت واکسیناسیون پاسخ می‌دادند. این اپلیکیشن توصیه‌ای پزشکی درباره ایزوله کردن یا انجام دادن آزمایش انجام نمی‌داد.

نتایج نشان داد که شصت و هفت نفر از افراد شرکت‌کننده در این بررسی درباره احتمال دچار شدن به عفونت هشدار دریافت کردند. این هشدارها درباره شناسایی یک اندازه‌گیری غیرطبیعی بودکه به طور میانگین ۳ روز پیش از ظهور علائم در افراد ثبت شده بود.

سیگنال‌های هشدار حتی برای ۱۴ مورد از ۱۸ موردی از این افراد که بدون هیچ علامتی آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده بودند، فرستاد شده بود. به علاوه این الگوریتم‌ها تواتنستند تغییرات جسمی ناشی از دریافت واکسن کووید-۱۹ را شناسایی کنند.

با وجود موفقیت این اپلیکیشن در شناسایی اندازه‌گیری‌های غیرطبیعی مربوط به عفونت، هشدارهای زیادی را هم که به عفونت مربوط نبودند، برای افراد مورد بررسی فرستاد بود.

این هشدارها ناشی از تغییرات جسمی بود که افراد به علت رویدادهای دیگر از جمله بدخوابی، استرسِ مصرف الکل، ورزش شدید، مسافرت یا فعالیت‌های دیگر تجربه کرده بودند.

این پژوهشگران می‌گویند در این موارد احتمالا افراد از قبل از بودن در چنین وضعیت‌هایی را می‌دانند، بنابراین دریافت پیام هشدارباعث نمی‌شود که درباره  دچار بودن به عفونت به اشتباه بیفتند.

این پژوهشگران قصد دارند با تنظیم مجدد اپلیکیشن‌شان این امکان را برای کاربران ایجاد کنند تا بتوانند حساسیت‌ آن را به تغییرات اندازه‌گیری‌های بدنی برای فرستادن هشدار تغییر دهند.

کد خبر 640625

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha