در اوایل سال جاری، اپل از ردیاب ایرتگ رونمایی کرد و این وسیله در بین کاربران بسیار محبوب شد. اما حالا مجرمان راه‌هایی برای استفاده از این فناوری برای ارتکاب جرم پیدا کرده‌اند.

AirTag

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌سایت bgr، فناوری جدید اپل به شما کمک می‌کند تا ایرتگ را کنار هر شیئی که می‌گذارید بتوانید آن را ردیابی و پیدا کنید. ایرتگ به صورت ناشناس به آیفون‌های مجاور پینگ می‌کند و سپس تلفن‌ها داده‌های موقعیت مکانی را برای صاحب ایرتگ ارسال می‌کنند. این اطلاعات را هیچکس دیگری نمی‌تواند دریافت کند، حتی اپل.

این ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی آنقدر خوب هستند که مجرمان اکنون راه‌هایی برای استفاده از فناوری ایرتگ برای ارتکاب جرم پیدا کرده‌اند. سارقان ایرتگ اپل را به خودروها در مکان‌های عمومی مثلا یک پارکینگ عمومی می‌چسبانند و آن را تا خانه مالک ردیابی می‌کنند. بنابراین آنها به جای اینکه خود را به خاطر سرقت خودرو از یک مکان عمومی به خطر بیندازند، وسیله نقلیه را از مکانی خلوت‌تر می‌دزدند.

طبق گزارش‌ها تعداد مواردی که از ردیاب اپل برای مکان‌یابی منزل صاحب خودرو استفاده شده است، افزایش یافته است. از سپتامبر ۲۰۲۱، افسران پلیس در یک منطقه پنج مورد را بررسی کردند که در آن سارقان وسایل نقلیه گران قیمت را با کمک ایرتگ‌ها دزدیده‌اند.

چگونه سارقان از ایرتگ برای ردیابی و سرقت خودروها استفاده می‌کنند

سارقان وسایل نقلیه گران‌قیمتی را که در مکان‌های عمومی و پارکینگ‌ها پارک شده‌اند هدف قرار می‌دهند. آنها یک ایرتگ را روی خودرو مورد نظر در مکانی پنهان می‌کنند که به‌سختی قابل تشخیص است، مثلا در یدک‌کش یا درپوش سوخت.

اپل در نرم‌افزار ایرتگ محافظ‌هایی تعبیه کرده برای اطمینان از اینکه کسی نتواند اهداف را ردیابی و جاسوسی کند. هنگامی که شخصی یک ایرتگ را روی یک هدف نامشخص قرار می‌دهد، قربانی یک پینگ دریافت می‌کند که به او اطلاع می‌دهد کسی در تلاش است که او را ردیابی کند. بعد از این، خنثی کردن ردیاب خارجی بسیار آسان خواهد بود، به شرطی که قربانی اعلان را نادیده نگیرد.

سارقان امیدوارند که رانندگان متوجه ردیاب‌ها نشوند و آنها را حذف نکنند. اگر همه چیز طبق برنامه آنها پیش رود، سارقان آدرس خانه قربانی را پیدا و سعی می‌کنند وسیله نقلیه‌ای را که هدف قرار داده‌اند مستقیما از خانه صاحبش بدزدند. و این همان نقش کوچک اما اساسی‌ای است که ایرتگ‌ها ایفا می‌کنند. 

به گفته پلیس، سارقان پس از پیدا کردن آدرس خانه‌ صاحبان ماشین‌ها، برای سرقت ماشین‌ها از وسایل معمول استفاده می‌کنند. آنها با استفاده از ابزاری مانند پیچ‌گوشتی وارد ماشین می‌شوند. سپس از پورت‌های تشخیصی داخل خودرو، آن را برای پذیرش کلیدی که با خود آورده‌اند مجددا برنامه‌ریزی و ماشین را روشن می‌کنند.

ایرتگ اپل کار سارقان برای دزدیدن خودرو را راحت کرد

برای محافظت از خودرو این کار را انجام دهید

پلیس منطقه‌ای به مالکان خودرو توصیه می‌کند تا اقدامات متعددی را برای کاهش خطر سرقت خودرو به کار گیرند. صاحبان خودرو باید در صورت امکان خودروهای خود را در گاراژهای قفل‌شده پارک کنند، زیرا سارقان معمولاً اتومبیل‌ها را از خیابان‌ها می‌دزدند.

همچنین باید از قفل چرخ استفاده کنند و برای جلوگیری از دستکاری، قفلی را روی درگاه داده نصب کنند. علاوه بر این، داشتن یک سیستم نظارت باکیفیت برای ثبت اتفاقاتی که برای خودرو می‌افتد کارساز است. اداره پلیس ویدئوهایی را در یوتیوب منتشر کرد که در آن کلیپ‌هایی از چنین سیستم‌های نظارتی نشان داده شده است.

پلیس همچنین به رانندگان توصیه می‌کند که دستگاه‌های خود را به طور مرتب چک کنند تا ردیاب‌هایی مانند ایرتگ‌ها در آنها نباشد.

چیزی که پلیس نمی‌گوید این است که می‌توانید ردیاب‌های ایرتگ خود را در ماشین قرار دهید تا بتوانید وسیله نقلیه‌تان را حداقل برای مدتی ردیابی کنید. چون این احتمال وجود دارد که سارقان وقتی آیفون‌هایشان پینگ می‌کنند و به آنها اطلاع می‌دهند که در حال سفر با یک ردیاب خارجی که درواقع ایرتگ مالک خودرو است، هستند، خودشان ردیاب را مسدود کنند. 

بعد از آن حتی اپل هم نمی‌تواند به پیدا کردن خودرو گمشده کمک کند، زیرا به داده‌های موقعیت مکانی برای ادامه ردیابی ایرتگ دسترسی ندارد. همچنین اپل نمی‌داند سارقان از چه تلفن‌هایی برای ردیابی ایرتگ در خودروهای مورد نظر استفاده می‌کنند.

حتی اگر از محصولات اپل یا ایرتگ‌ها استفاده نمی‌کنید، باید با نحوه کار این فناوری آشنا شوید تا بتوانید ردیاب‌ها را بشناسید و هنگام دریافت اعلان‌ها واکنش نشان دهید.
 

کد خبر 641452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha