سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد کاملا واکسینه‌نشده که در معرض خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ قرار دارند، از جمله افراد بالای ۶۰ سال باید مسافرت خود را به نواحی با انتشار محلی کرونا به تاخیر بیندازند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین در همین حال کشورهای بیشتری برای مقابله انتشار سویه‌ی جدید اومیکرون محدودیت‌های مسافرتی وضع کرده‌اند. اما سازمان جهانی بهداشت که قبلا هشدار داده بود سویه‌ی جدید «خطر بسیار شدید» جهانی ایجاد می‌کند، می‌گوید «ممنوعیت کامل مسافرتی» باعث مهار گسترش این سویه‌ نمی‌شود.

دانشمندان در حال تلاش برای تعیین میزان تهدیدی هستند که سویه‌ی اومیکرون یک هفته پیش از شناسایی اولیه آن در آفریقای جنوبی ایجاد می‌کند. اکنون موارد عفونت با این سویه در کشورها در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا شناسایی شده‌اند. هنوز روشن نیست که میزان حفاظتی که واکسن ها در برابر این سویه ایجاد می‌کنند، چقدر است اما سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که افراد واکسینه‌نشده آسیب‌پذیر بهتر است از مسافرت به کانون‌های بالقوه شیوع کرونا خودداری کنند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌اش در این باره گفت: «به اشخاصی که به طور کامل واکسینه شده‌اند یا شاهدی از عفونت قبلی با کروناویروس ندارند و در معرض خطر بیشتر دچار شدن به بیماری شدید و مرگ ناشی از آن هستند، از جمله افراد ۶۰ ساله و بالاتر و افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای که در معرض خطربیماری شدید کووید-۱۹ هستند، توصیه می‌شود که مسافراتشان را به نواحی با سرایت محلی کرونا به تاخیر بیندازند.»

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد که اعمال ممنوعیت کامل ورود مسافران از برخی از کشورها «از انتشار بین‌المللی این سویه جلوگیری نخواهد کرد و بار سنگینی بر زندگی مردم ایجاد خواهد کرد.»

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره گفت قابل درک که کشورها برای حفاظت از شهروندانش «در برابر سویه‌ای که به طور کامل شناخته نشده است»،  دست به اعمال محدودیت‌های مسافرتی بزنند.

اما او خواستار پاسخ جهانی «آرام، هماهنگ‌شده و منسجم» شد واز کشورها خواست به «اقدامات کاهش‌دهنده خطری دست بزنند که معقول و متناسب باشند.»

رئیس سازمان پزشکی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه گفت تا دو هفته طول خواهید کشید تا معلوم شود که آیا واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ می‌توانند در برابر سویه‌ی جدید محافظت ایجاد کنند یا نه.

سویه‌ی جدید اومیکرون در هنگامی ظهور کرده است که بیشتر کشورهای نیمکره شمالی از قبل آماده شروع موج جدید زمستانی پاندمی می‌شدند- اما حتی کشورهای با میزان‌های بالای واکسیناسیون در مهار شمار فزاینده عفونت‌ها و جلوگیری از ازدحام بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت بهداشتی دچار مشکل بودند.

کشورها به خصوص در اروپای غربی، دوباره اقدامات مهارکننده‌ای مانند ماسک زدن اجباری، اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی، منع رفت‌وآمد شبانه یا تعطیلی‌های عمومی را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 640612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha