یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به پیامدهای خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و تاثیر آن بر توسعه برنامه هسته‌ای نوشت که سیاست‌های ترامپ درقبال ایران به یک فاجعه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

مذاكرات برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران که مورد تاکید مایک پمپئو، وزیر امورخارجه اش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بود یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از دوران جنگ سرد بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز، موشه یعالون زمان حصول توافق هسته‌ای وزیر جنگ اسرائیل بود و به شدت با این توافق مخالفت کرد، اما او نیز به تازگی در یک سخنرانی گفت: امضای توافق هسته‌ای با ایران یک اقدام بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن با تشویق‌های نتانیاهو، حتی از آن هم بدتر بود. یعالون همچنین این تصمیم را اصلی‌ترین اشتباه در سیاست‌های یک دهه گذشته درقبال ایران دانست.

گادی آیزنکوت که زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بود نیز هفته گذشته به انتقاد از این تصمیم ترامپ پرداخت و گفت: خروج از توافق هسته‌ای موجب شد ایران از تمام محدودیت های هسته‌ای رها شود و برنامه هسته‌ای این کشور را در موقعیت بسیار پیشرفته‌تری قرار داد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: رئیس جمهور ترامپ در حالی از توافق هسته‌ای به دست آمده در زمان باراک اوباما خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق پایبند است و طبق برآورد کارشناسان زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت یه بمب یک سال بود، به علاوه این کشور پذیرفته بود که تا ١٥ سال به این محدودیت ها پایبند باشد اما اکنون گفته می شود که این زمان به میزان زیادی کمتر شده است.

نیویورک تایمز همچنین با اشاره به برگزاری چندین دور مذاکره برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: پس از پنج ماه وقفه در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای این رایزنی ها روز دوشنبه میان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش از سرگرفته شد اما آمریکا از اتاقی دیگر در مذاکرات حضور دارد چراکه دیگر عضوی از برجام نیست.

این روزنامه نوشت: اکنون ایران نه تنها خواستار لغو تمامی تحریم های وضع شده علیه این کشور، اعم از هسته ای و حقوق بشر است بلکه از واشنگتن می خواهد که تضمین کند رئیس جمهور آینده آمریکا دوباره این توافق را پاره نخواهد کرد اما باید دید که آیا این خواسته ها محقق می شود یا خیر.

کد خبر 640604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 2
    این ها (غرب و اسراییل جنایت کار) مثل سگ از ایران هسته ای وحشت دارند
  • علی آقائیان یسار IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 2
    می بینید اسرائیل و آمریکا چگونه به تکاپو افتادند.چگونه دراسترس ووحشت افتادند. آنها فکرمیکردند عقل کل هستند وتوانسته اند ایران را به انزوا و پوچ برسانند. به خداقسم این پیشرفت واقتدار حالا و وحشت افتادن آن جنایت کاران برکت خون آن بزرگ مرد حاج قاسم است. اگرکمی به کلام قرآن نگاه کنیم خواهیم فهمید خداوند با جبهه اسلام وحق است.این شیاطین هستند خارو خفیف می شوند. انشالله اگراین برجام بخوبی آنطورکه ایران می خواهد تمام شود باید درکشور بانام پاک شهدا وحاج قاسم وفخریزاده جشن بگیریم. شک نکنید خداوند به این کشور نظررحمت دارد.