یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با «منسوخ شده» توصیف کردن استراتژی رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، نوشت تحریم‌ها بعد از چهار دهه هم نتوانسته بر این کشور تأثیری بگذارد.

مذاكرات برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،  همزمان با ازسرگیری گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای در قالب کمیسیون مشترک برجام و افزایش اظهارات ضد ایرانی در بین مقام‌های رژیم صهیونیستی، اما برخی رسانه‌های این رژیم سعی در فهماندن این مسئله به تل‌آویو دارند که رویکرد فشار حداکثری دیگر شکست خورده است.

روزنامه «هاآرتص» امروز (چهارشنبه) در یادداشتی به قلم «زِوی بارئِل» نوشت، وقتی سیاست‌های فشاری اسرائیل حتی در نوار غزه نیز شکست خورده است، پس چرا باید انتظار داشت که این سیاست در برابر کشور بزرگی مانند ایران عمل کند.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «اسرائیل در کارزار شدید خود علیه مذاکرات با ایران، لزوم ادامه تحریم‌های شدید و مخالفت با باج‌خواهی تهران را به‌عنوان وسیله‌ای حیاتی و مؤثر برای وادار کردن ایران به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود مطرح می‌کند. این یک استراتژی ثابت اسرائیل بوده اما در حال حاضر منسوخ شده است».

نویسنده این یادداشت ضمن اشاره به تضاد درونی این استراتژی، توضیح داد:‌ «تقاضا برای تحریم‌ها، ایران را به عنوان یک کشور منطقی نشان می‌دهد که فقط از روی ملاحظات هزینه و فایده مجبور به اقداماتی شده است. بر اساس این تصور، بحران اقتصادی که در آن گرفتار شده و انزوای (ناقص) آن در جهان عواملی هستند که قرار است ایران را به توافق اولیه بازگرداند و اطمینان حاصل کند که این کشور بمب اتمی تولید نخواهد کرد».

این روزنامه اسرائیلی با بیان اینکه تقاضا برای افزایش و حفظ تحریم‌ها علیه ایران با بی‌اعتمادی اسرائیل به توافق هسته‌ای و توانایی آن در جلوگیری از طرح‌های اتمی ایران در تضاد است، تحلیل کرد: «اگر چنین است، تحریم‌ها چه کمکی خواهد کرد و تاکنون چه کمکی کرده است؟»

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه با حضور در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها در وین، دور جدیدی از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند. وزارت خارجه روسیه بعد از اتمام این دور از مذاکرات، با تاکید بر عزمی که مشارکت‌کنندگان از خود نشان داده‌اند، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای دوشنبه بر ادامه فعالیت دو کارگروه موافقت شد.

هاآرتص با اذعان به شکست خورده بودن سیاست تحریم ایران، نوشت: «تحریم‌ها به خودی خود سیاست‌های ایران را تغییر نداده‌اند. این کشور بیش از ۴۰ سال است که تحت رژیم تحریم‌ها قرار دارد. حتی فشار حداکثری اعمال شده توسط دونالد ترامپ نیز هیچ تغییری در آنها ایجاد نکرد. ایران در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای اولیه را با باراک اوباما امضا کرد زیرا در او شریکی یافت که تمایل داشت نگرانی‌های این کشور را درک کند و با نسخه‌ای [از توافق] موافقت کند که نیازهای ایران را برآورده نماید. ایران حتی زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور [آمریکا] انتخاب شد به این توافق پایبند بود و یک سال پس از خروج او از برجام نیز منتظر ماند. با این حال، [ایران] هرگز نگفت که از توافق خارج می‌شود».

در ادامه این یادداشت آمده است: «انتخاب شدن جو بایدن [به ریاست‌جمهوری آمریکا] و عزم او برای بازگشت به توافق هسته‌ای این فرصت را برای ایران فراهم کرد تا به میز مذاکره بازگردد. فرض اسرائیل این است که ایران اکنون قصد دارد زمان بخرد تا بتواند به غنی سازی اورانیوم و ساخت بمب ادامه دهد. اگر چنین است، پس چرا ایران مذاکرات را از سر می‌گیرد؟ آیا این کشور نگران شهرت خود است که مبادا جامعه بین‌المللی آن را به خاطر نقض این توافق سرزنش کند و توجیهی برای حمله نظامی به آن ارائه دهد؟»

نگارنده این مطلب سپس با رد کردن سوالات بالا، تحلیل کرد: «این تفسیر نه تنها با مفهومی که ایران یک کشور منطقی است در تضاد می‌باشد، بلکه این واقعیت را نادیده می‌گیرد که حمله نظامی مستلزم در نظر گرفتن پاسخ‌های مورد انتظار روسیه و چین به‌عنوان متحدان ایران است. علاوه بر این، تلاش‌های اسرائیل برای متقاعد کردن آمریکا جهت ادامه تحریم‌هایش مبتنی بر این است که بایدن قصد ندارد شریک یک حمله نظامی باشد. بنابراین، استدلال اسرائیل مبنی بر اینکه ایران یک کشور در آستانه [رسیدن به تسلیحات] اتمی است و نیازمند پاسخ نظامی فوری بدون منتظر شدن برای نمایش بمب‌های [اتمی خود] در برخی رژه‌های نظامی است، با تقاضای [افزایش و حفظ] تحریم یا واقعیت همخوانی ندارد».

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد. 

هاآرتص در ادامه با بیان اینکه سیاست رژیم صهیونیستی برای فشار حداکثری بر نوار غزه مدت‌هاست شکست خورده، افزود: «اسرائیل باید خیلی وقت پیش این درس را درونی‌سازی می‌کرد، زیرا ۱۴ سال است که نسخه کوچک و ناامیدکننده‌ای از اعمال فشار حداکثری در نوار غزه را انجام می‌دهد. منطق تحمیل محاصره خفقان‌آور غزه در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما در اصل، این محاصره برای جلوگیری از تهدید نظامی حماس علیه اسرائیل، توقف تسلیح آن و حتی ایجاد آشوبی بود که بتواند آن را سرنگون کرد».

در پایان این مطلب آمده است: «اسرائیل درک می‌کند که هرگونه توافقی با حماس، باعث به رسمیت شناخته‌شدن اسرائیل توسط حماس، تغییر ایدئولوژی و خلع سلاح آن نمی‌شود. این همان توافقی است که قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا با ایران برسند، تنها با یک امتیاز - توقف برنامه هسته‌ای ایران».

امروز همچنین روزنامه دولتی «چاینا دیلی» در یادداشت سردبیری خود با تاکید بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌های ایران به‌منظور احیای توافق هسته‌ای، از طرف‌های حاضر در مذاکرات وین خواست از خود صداقت و انعطاف نشان دهند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد. 

مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین آغاز شد و «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه که ریاست این مذاکرات را برعهده داشت در اظهاراتی در نشست افتتاحیه بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد و گفت:‌ تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

با این حال خبرگزاری «رویترز» بامداد امروز به نقل از اظهارات دیپلمات‌های اروپایی در جمع خبرنگاران، گزارش داد مسئله سانتریفیوژهای ایران از جمله مسائلی است که در مذاکرات وین بر سر آن اختلاف وجود دارد. در حالی که به گفته کارشناسان عدول طرف‌های غربی از جمله سه کشور اروپایی از تعهدات برجامی‌شان مقصر وضعیت فعلی برجام است، دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند که طی روزهای آینده «جدیت» تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

کد خبر 640562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha