سوش یا سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون نگرانی جدیدی برای جهان ایجاد کرده تا آنجا که اظهارات مدیرعامل شرکت مدرنا بازارهای اقتصاد و نفت را لرزاند. اکنون اما سازنده واکسنی که در شرکت فایزر توسعه یافته مردم را به آرامش دعوت کرد.

اوغور شاهين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وال استریت ژورنال، مدیر عامل شرکت بیون تک که واکسن کرونای فایزر را ساخته می‌گوید در مورد اومیکرون، سویه جدید کرونا، آرامش خود را حفظ کنید؛ اوغور شاهین در این مصاحبه تاکید کرد که اگرچه ممکن است اومیکرون افراد بیشتری را در میان واکسن‌زده‌ها مبتلا کند اما احتمالا این افراد در برابر بیماری شدید ایمنی خواهند داشت.

دکتر شاهین گفت:«پیام ما این است: نترسید؛ برنامه ثابت است: تسریع در مدیریت تزریق سومین دوز واکسن» او تاکید کرد که مردم بهتر است خونسردی خود را حفظ کنند.

شاهین که یکی از اولین تولیدکنندگان واکسن‌های کووید-۱۹ است، گفت اگرچه اومیکرون احتمالا بهتر از دلتا می‌تواند از آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌ها فرار کند، اما به دلیل تعداد جهش‌های نوع جدید، بعید است که بتواند پاسخ ایمنی سلول T بدن به عفونت را دور بزند.

او خاطرنشان کرد: « این باور ما که واکسن‌ها علیه سویه جدید کرونا نیز موثرند ریشه در علم دارد: اگر ویروسی بتواند از آنتی‌بادی‌ها فرار کند با سد دومی روبرو می‌شود که آن سلول‌های Tبدن است و این سطح دوم پاسخ ایمنی، فرد را از بیماری شدید محافظت می‌کند.»

مصاحبه رئیس بیون تک پس از اظهارنظرهای استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا مورد توجه قرار گرفت. بانسل در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز هشدار داد که اثر فعلی واکسن‌های کرونا در برابر اومیکرون بسیار کمتر خواهد بود. دکتر بانسل گفته بود: «واکسن‌ها دچار افت ایمنی خواهند شد. من نمی‌دانم چقدر زیرا باید منتظر داده‌ها باشیم. اما همه دانشمندانی که من با آنها صحبت کرده‌ام می‌گویند که ضعیت خوبی پیش روی ما نیست.»

اظهارات بانسل بازارهای اروپا و آسیا را متزلزل کرد و باعث کاهش قیمت سهام و نفت شد. شاهین اما گفت که تولید و وارد کردن یک واکسن تنظیم شده با اومیکرون به بازار حدود ۱۰۰ روز زمان می‌برد و «البته ممکن است لازم هم نباشد؛ این که آیا ما به حفاظت اضافی توسط یک واکسن سازگار نیاز خواهیم داشت یا نه، بعدا مشخص می‌شود.»

شاهین رئیس شرکت بیون تک ،BioNTech ، است که واکسن mRNA‌ای که او و تیم محققانش در ژانویه ۲۰۲۰ اختراع کردند را با همراهی غول دارویی ایالات متحده، شرکت فایزر، Pfizer، توسعه داد. او تاکید کرد که پیش از این ثابت شده که واکسن‌ها می‌توانند افراد را از بیماری‌های شدید ناشی از انواع دیگر ویروس کرونا نیز محافظت کنند.

کد خبر 640493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha