با توجه به اعلام حضور قدرتمند ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴، چهره‌های وفادار به او در حزب جمهوریخواه، بر سر چگونگی اجرای انتخابات در ایالت‌های کلیدی با یکدیگر رقابتی شدید دارند.

ترامپ

همشهری - سمیرا مصطفی‌نژاد: گزارش‌های منتشر شده از تحولات اخیر در حوزه‌های انتخاباتی ایالتی در آمریکا نشان از آن دارد که ترامپ و هواداران او برای پیروزی قاطع در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی، یعنی انتخابات ۲۰۲۴، چندین سناریو را به‌صورت همزمان پیش می‌برند؛ طرحی که درصورت محقق‌شدن آسیبی جبران‌ناپذیر به دمکراسی آمریکا خواهد زد.

«میچ مک‌کانل» نماینده ارشد جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا، اواسط دی‌ماه سال گذشته در برابر هم‌حزبی‌های خود ایستاد و به آنها هشدار داد که اگر به واسطه لغو حکم ریاست‌جمهوری جو بایدن خواسته ۸۱میلیون رای‌دهنده زیرپا گذاشته شود، به این بهانه که فرصتی جدید برای دونالد ترامپ به ‌وجودآید، جمهوریت آمریکا برای همیشه از بین خواهد رفت. نمایندگان پس از اعلام نتایج انتخابات، برای تأیید ریاست‌جمهوری بایدن تشکیل جلسه داده بودند. سخنرانی مک‌کانل درست در همان ساعاتی ایراد شد که صدها نفر از طرفداران خشمگین و مسلح ترامپ با تحریک ادعاهای دروغین او مبنی بر تقلب در انتخابات به ساختمان کنگره آمریکا هجوم آورده بودند و وارد ساختمان شدند. در نتیجه این حمله ۵نفر جان خود را از دست دادند و ۱۳۸نیروی پلیس مجروح شدند. جملات بعدی مک‌کانل در میان هیاهویی که در جریان بود، شنیده نشد: «اگر نتیجه این انتخابات به صرف پذیرش اتهامات سَمت بازنده تغییر کند، دمکراسی ما وارد گرداب مرگ خواهد شد. دیگر هرگز شاهد پذیرش انتخابات از سوی ملت آمریکا نخواهیم بود و هر ۴سال یک‌بار باید نظاره‌گر یک آشوب برای تصاحب قدرت به هر قیمتی باشیم.»
با گذشت حدود ۱۱ماه، سخنان مک‌کانل روزبه‌روز معنادارتر می‌شود. تقلا برای تصاحب قدرت تحت هر شرایطی در آمریکا آغاز شده است. با توجه به اعلام حضور قدرتمند ترامپ برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴، چهره‌های وفادار به او در حزب جمهوریخواه، بر سر چگونگی اجرای انتخابات در ایالت‌های کلیدی با یکدیگر رقابتی شدید دارند. روزنامه گاردین نوشته که آنها مشغول تصاحب سمت‌های کلیدی انتخاباتی در سرتاسر آمریکا هستند. همچنین با مشاهده اقدامات عوام‌فریبانه اما تأثیرگذار ترامپ در جا انداختن باور غلط تقلب در انتخابات۲۰۲۰و دادن وعده‌های جذاب به نمایندگان جمهوریخواه از سوی او نمی‌توان این فرضیه را رد کرد که برنامه‌ای تماما هماهنگ شده و طولانی‌مدت برای مدیریت نتیجه انتخابات بعدی آمریکا در حال اجراست. تمامی دسیسه‌ها و نقشه‌هایی که درحال حاضر در تمامی سطوح دولتی آمریکا درحال ظهور هستند، خبر از پرتنش بودن انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری در آمریکا می‌دهند.

عادی‌سازی آشوب علیه دمکراسی 
ترامپ تا به امروز هرلحظه بیشتر از قبل خود را در لایه‌های عمیق دروغ خودساخته‌اش مبنی بر تقلب در انتخابات مدفون کرده است. ترامپ پس از انتخابات در ابتدا مجبور شد هجوم به کنگره آمریکا را محکوم کند اما در ماه‌های اخیر او به‌عنوان قهرمان آشوبگران ظاهر شده و آنها را «جمعیت دوست‌داشتنی» یا «انسان‌های فوق‌العاده» نامیده است. او به‌گفته مایکل والدمن، رئیس مرکز برنان، یکی از نهادهای مسئول در انتخابات آمریکا، درحال عادی‌سازی آشوب علیه انتخابات است. طی یک‌سالی که از اعلام نتایج انتخابات آمریکا گذشته، دونالد ترامپ سعی کرده ماجرای تقلب در انتخابات را به شکلی فراگیر میان مردم و هوادارانش جا بیندازد. او دائما در کارزارهای انتخاباتی‌ خود به طرفدارانش می‌گوید که انتخابات سال گذشته «فاسدترین انتخابات در تاریخ آمریکا» بوده است. ترامپ از قدرت نفوذ خود بر حزب جمهوریخواه استفاده کرده و دائما آنها را تحت‌فشار گذاشته تا مقامات ایالت‌ها را متقاعد کنند در مورد نتیجه انتخابات در ایالت‌های خود دوباره تحقیق کنند. اگرچه تلاش‌های او تاکنون نتیجه چندانی به‌دنبال نداشته، اما ایده تقلب در انتخابات را مانند ویروسی در آمریکا پخش کرده است. براساس نظرسنجی مؤسسه آمریکایی PRRI، دوسوم جمهوریخواهان اکنون «باور دارند» که ترامپ برنده انتخابات بوده است. نتیجه ترسناک‌تر این نظرسنجی، تأیید اعمال خشونت‌بار ملی‌گرایان افراطی در حمایت از ترامپ، از سوی یک‌سوم از جمهوریخواهان است.

مک‌کارتیسم انتخاباتی ترامپ
ند فولی، استاد قانون اساسی دانشگاه اوهایو می‌گوید: «لحظه‌ بی‌تکراری که ترامپ در تاریخ آمریکا رقم زده را می‌توان مک‌کارتیسم انتخاباتی نامید.» او میان اقدامات ترامپ و وحشت ضدکمونیستی که «مک‌کارتی» در دهه۱۹۵۰در میان آمریکایی‌ها ایجاد کرد، اشتراکات زیادی می‌بیند و می‌گوید: «او می‌خواهد برای انتخابات سال۲۰۲۴ از تاکتیک‌های مشابه مک‌کارتی برای کسب رأی استفاده کند.» در همین راستا ترامپ برای تحکیم جایگاه خود در انتخابات بعدی، مهره‌هایی را چیده است که همگی به تقلب در انتخابات و متقلب بودن جو بایدن باور دارند. او به تمامی نامزدهای ایالتی وعده موقعیت‌های کلیدی در دولت خود داده؛ از پست‌های فرمانداری گرفته تا پست‌های نظارت بر انتخابات. درصورت پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۳کنگره، هر یک از این افراد می‌توانند بر روند انتخابات در ایالت‌های خود تأثیرگذار باشند. «شاونا بولیک» یکی از این نامزدهای انتخاباتی در آریزوناست که به او وعده فرمانداری داده شده است. خانم بولیک سعی داشت در این ایالت قانونی را به تصویب برساند که به نمایندگان ایالتی این امکان را می‌داد که بدون توجه به رأی مردمی، رأی الکترال ایالت برای انتخاب رئیس‌جمهور را تغییر دهند. این قانون به تصویب نرسید اما نمایشی آشکار از تلاش ترامپی‌ها برای مداخله در انتخابات بود.
مقامات ارشد ناظر بر انتخابات آمریکا بیش از هرچیز نگران برکناری افرادی هستند که به‌عنوان مخالفان «کودتای انتخاباتی ترامپ» در ایالت‌ها شناخته می‌شوند. این اتفاق می‌تواند در ایالت‌هایی که جمهوریخواهان دست بالا داشته و پست‌های اجرایی را در اختیار دارند، اتفاق بیفتد. همین الان اینگونه اقدامات در ایالت‌های مختلفی ازجمله در میشیگان درحال وقوع است.

دستکاری قانونی انتخابات
تحلیل‌گران سیاسی در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری نسبت به ظهور پدیده «سرکوب رای‌دهندگان» در آمریکا هشدار داده‌اند؛ شکلی از سیاست‌های ضددمکراسی که در دوران «جیم کرو» در قرن بیستم پا گرفت و طی سال‌جاری میلادی به شکلی گسترده به اجرا درآمده‌است. «مرکز برنان» گزارش می‌کند در ۶‌ماه اول امسال، دست‌کم ۳۰قانون جدید در ۱۸ایالت به تصویب رسیده‌اند که روند رأی دادن را برای آمریکایی‌ها دشوارتر می‌سازند. همچنین سازمان‌های غیرحزبی مختلف در آمریکا دریافته‌اند که در طول سال‌جاری ۲۱۶لایحه در ۴۱ایالت آمریکا در راستای سیاسی‌سازی، جرم‌انگاری و مداخله در مدیریت و نظارت بر انتخابات ارائه شده است. بسیاری از این لوایح به‌دنبال افزایش قدرت و نفوذ مقامات جمهوریخواه بر روند انتخابات و سلب قدرت از مقامات انتخاباتی بی‌طرف هستند. بیشتر این لوایح در ایالت‌هایی کلیدی و اثرگذار بر روند انتخابات ارائه شده‌اند. این وضعیت از اجرای نقشه‌ای برنامه‌ریزی شده و هماهنگ خبر می‌دهد. از میان این لوایح ۲۴مورد به تصویب رسیده‌اند که یکی از آنها از شهریور در آریزونا به اجرا گذاشته شد و به واسطه آن قدرت جمهوریخواهان در هیأت‌های انتخاباتی که شمارش آرا را به‌عهده دارند افزایش پیدا می‌کند. ترکیب هیأت انتخابات هم به سمت جمهوریخواهان چرخش پیدا کرده و آنها می‌توانند مقامات محلی را از سمت‌های خود تعلیق کنند.

ارعاب مخالفان
کیتی هوبز، فرماندار دمکرات ایالت آریزونا و تمامی کارمندان و نزدیکان او از زمان اعلام نتایج انتخابات یعنی ۱۱‌ماه قبل تا به امروز در مرکز طوفانی قرار گرفته‌اند که دروغ «تقلب در انتخابات» آن را آغاز کرد. پیروزی بایدن در آریزونا با اختلاف ۱۱هزار رأی برای تثبیت جایگاه او در انتخابات بسیار حیاتی بود اما همین موضوع خشم طرفداران ترامپ را برانگیخت و هوبز یکی از نخستین افرادی بود که این خشم را تجربه کرد. گروهی از اعضای مسلح جنبش «دزدان را متوقف کنید»- جنبشی که در اعتراض به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ایجاد شد- بیرون خانه او تجمع کردند. او بارها تهدید به مرگ شده یا تحت‌تعقیب قرار گرفته است. علاوه بر تهدید جانی، نمایندگان جمهوریخواه تلاش کردند تمامی اختیارات هوبز برای دفاع از قوانین انتخاباتی را از او سلب کرده و اختیارات او را به دادستان کل ایالتی بدهند. براساس گزارش مرکز برنان، از هر سه مقام انتخاباتی در آمریکا، یک نفر در شغل خود احساس ناامنی دارد و از هر ۶نفر یک نفر تهدید جانی شده است. شماری از این افراد به‌دلیل مواجهه با خشونت از سمت خود استعفا کرده‌اند  یا قصد کناره‌گیری دارند. خانواده برخی از آنها نیز تهدید شده‌اند. به ازای هر مقام بی‌طرف انتخاباتی که از کار کناره‌گیری می‌کند، یک چهره وفادار ترامپ وجود دارد که بلافاصله جایگاه او را پر می‌کند؛ افرادی که نه به قانون اساسی آمریکا، بلکه تنها به یک شخص خاص وفادار هستند.


 ترامپ پیروز می‌شود؟
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد اگر همین امروز انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بین دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار شود، ۴۵ درصد رأی‌دهندگان به ترامپ و ۴۳ درصد به بایدن رأی می‌دهند. طبق این نظرسنجی که از سوی امرسون کالج برگزار شده، بیش از ۱۰درصد شرکت‌کنندگان هم گفته‌اند که به شخص سومی جز ترامپ و بایدن رأی می‌دهند. این نظرسنجی بازتاب نارضایتی از دولت بایدن است. بنابر همین نظرسنجی، میزان محبوبیت رئیس‌جمهور بایدن ۴۱ درصد است که کمترین میزان در دوره ریاست وی تاکنون است. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشترین افت در میزان رضایت از بایدن، در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست اتفاق اقتاده است. میزان رضایت از بایدن در میان آنها از ۷۲ درصد به ۵۲درصد کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 640463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha