یک فیلم درز کرده نشان می‌دهد چطور یک جت جنگنده فوق‌پیشرفته اف‌-۳۵ در تیک‌آف از روی یک ناو هواپیمابر انگلیسی ناموفق می‌ماند و به درون دریا می‌افتد.

F-35

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف این فیلم نشان می‌دهد این جنگنده ۱۰۰ میلیون پوندی در حال شتاب گرفتن روی یک شیب‌راهه در عرشه پرواز ناو هواپیمابر «اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت» است که به علت نامعلومی نمی‌تواند از روی عرشه بلند شود و یک راست به درون دریای مدیترانه می‌افتد و خلبان در آخرین لحظه با صندلی پرنده از آن خارج می‌شود. 

یک تحلیل‌گر نظامی با دیدن فیلم سقوط این جنگنده اف-۳۵ گفت: «این یک تیک‌آف کوتاه است، ِاما آنها نیاز به این شیب‌راهه دارند تا به آنها کمک کند و واضح است که خلبان قدرت موتور کافی برای بلند کردن درست هواپیما را ندارد.»

با وجود اینکه هواپیما در نزدیکی ناو به دریا افتاد، اما برخی کارشناسان می‌گویند این هواپیما پس از افتادن برخورد به رفتن به درون آب تا مسافت قابل‌توجهی به «پرواز» زیر آب ادامه می‌دهد تا نهایتا به سوی کف دریا سقوط کند. بنابراین لازم است عملیات جستجوی در دایره‌ای یه شعاع چند کیلومتر انجام شود.

منافع دفاعی می‌گویند گرچه این جت دارای وسیله مکان‌یاب درونی است، اما ممکن است به علت نگرانی از اینکه رقبای نظامی انگلیس به محل دقیق لاشه هواپیما پی‌ ببرند، این مکان‌یاب فعال نشود.

برای خارج کردن لاشه هواپیما پس از یافته شدن آن یک وسیله کنترل از راه دور به درون دریا فرستاده می‌شود تا وسائل شناور کننده حاوی گازهای فشرده را به لاشه هواپیما متصل کند و بعد انبساط این گازها آن را به سطح آب خواهد آورد.

یک علت مطرح شده برای بروز این حادثه مکیده شدن پوشش ضد باران هواپیما به درون موتور جت آن است.

کد خبر 640457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha