روسیه می‌گوید واکسن کرونای اسپوتنیک ساخت این کشور احتمالا بر سویه‌ی اومیکرون موثر است و در صورت لزوم می‌تواند دوز یادآور مخصوص سویه‌ی اومیکرون را برای حفاظت در برابر آن تولید کند.

Sputnik

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سویه‌ی جدید اومیکرون که حاوی جهش‌های بسیاری است باعث نگرانی در سطح جهان شده است و سازمان جهانی بهداشت گفته است که احتمالا در به طور بین‌المللی گسترش خواهد یافت و در برخی نقاط باعث اوج‌گیری شمار عفونت‌ها و پیامدهای شدید خواهد شد.

روسیه سال پیش به سرعت به واکسن دو دوزی اسپوتنیک V مجوز داد و بعد واکسن تک‌دوزی «اسپوتنیک لایت» را هم به کار برد. هر دوی این واکسن‌ها در کارآزمایی‌های بالینی اثربخشی باالایی را نشان داده‌اند، اما هنوز در انتظار تایید سازمان جهانی بهداشت هستند.

کارخانه‌های تولیدکننده واکسن اسپوتنیک روسیه با مشکلاتی برای تولید دوز دوم این واکسن روبرو شده‌اند و به همین دلیل نتوانسته‌اند برو‌ن‌ده‌شان را بالا ببرند. دو دوز واکسن اسپونتیک V که از فناوری «ویروس ناقل» استفاده می‌کند، متفاوت هستند و در هر کدامشان از یک نوع آدنوویروس به عنوان ویروس ناقل استفاده شده است.

اما روسیه روز دوشنبه گفت واکسنش که بوسیله انستیتو گامالیا در مسکو تولید شده است، احتمالا بر ضد سویه‌ی اومیکرون موثر است و این کشور آماده است در صورت لزوم میلیون‌ها دوز یادآور یا تقویتی آن را تولید کند.

کیریل دیمیتریوف، رئیس «بنیاد سرمایه‌‌گذاری مستقیم روسیه» (RDIF) که کار بازاریابی خارجی این واکسن را انجام می‌دهد، در حساب توئیتری رسمی اسپوتنیک V اعلام کرد: «انستیتو گامالیا معتقد است که واکسن اسپوتنیک V با توجه به اینکه بالاترین اثربخشی را در برابر جهش‌های دیگر کروناویروس داشته است، سویه‌ی اومیکرون را هم خنثی خواهند کرد.»

او افزود: «حتی اگر به احتمال بسیار کم این واکسن نیاز به تغییری داشته باشد، ما چند صد میلیون دوز یادآور مخصوص سویه‌ی اومیکرون را تولید خواهیم کرد.»

قبلا کرملین گفته بود که داده‌های بیشتری  پیش از نتیجه‌گیری درباره این سویه‌ی جدید کرونا لازم است.

کد خبر 640428

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha