رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای شیوع این همه‌گیری تاکنون ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به مردان بود و ۱۹ درصد مبتلایان زن هستند اما این روند رفته رفته در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و درصد ابتلای زنان افزایش یافته است. در حال حاضر ۳۲ درصد موارد ابتلا در سال‌های اخیر به زنان مربوط بوده است.

ایدز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا بیان کرد: روند همه‌گیری وقتی در مردان تفاوت چشمگیر با زنان دارد اگر مراقبت و درمان را به دقت  دنبال نکنیم و فرد مبتلا دستورات بهداشتی را رعایت نکند طبیعی است که همسرش نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت مگر اینکه آنها دقیقا از راه های پیشگیری بیماری آگاه باشند.

گویا افزود: اعلام آمار موارد ایدز هرسه ماه یک بار منتشر می‌شود. کمیته کشوری ایدز بین بخشی است که تمام سازمان‌ها در آنجا عضو هستند و تصمیماتشان به استان‌ها ابلاغ می‌شود و بر این اساس اقدام می‌کنند. کمیته وظیفه نظارتی بر برنامه HIV کشور دارد و به شکل مرتب تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: در هفته گذشته ۶۰ هزار مورد آزمایش برای شناسایی رفتار پرخطر انجام شده که ۱۲۱ مورد مورد مثبت شناسایی شده است.

وی درباره کنترل ایدز در زندان‌ها گفت: داخل‌ زندان‌ها موارد ایدز افزایش نیافته است. روند کنترل ایدز در زندان‌ها در سطح دنیا برجسته و این موضوع توسط سازمان‌های بین‌المللی تایید شده و اقداماتی که در رابطه با اطلاع رسانی و شناسایی بیماران انجام شده، مثال زدنی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص داروهایی که برای این بیماری مصرف می‌شود، تصریح کرد: بخش اعظم داروهای مورد نیاز بیماران توسط شرکت‌های تولید کننده داخلی تامین می‌شود و بخش کوچکی را در شرایط تحریم از طریق زیرمجموعه‌های سازمان ملل تامین کردیم. درحال حاضر کمبود دارویی در این زمینه وجود ندارد.

گویا با تاکید بر اینکه  تاثیر داروهای درمان ایدز بر کرونا اثبات نشده است، گفت: در ابتدای کرونا برخی داروهای درمان ایدز مصرف می‌شد اما همه مطالعات نشان داد که این داروها نمی‌توانند در درمان کرونا نقش برجسته داشته باشد. تلاش‌ها در دنیا برای ساخت واکسن ایدز ادامه دارد اما هنوز نقطه روشن و موفقیت آمیزی که بشود آن را اعلام کرد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حد شنیده‌ها می‌دانیم که اولین بار سویه جدید کرونا در مبتلایان به HIV شناسایی شده است اما دولت آفریقای جنوبی چنین چیزی اعلام نکرده، اما نگرانی از این سویه جدید بسیار جدی است و این هفت کشور که شیوع سویه جدید کرونا از آنجا گزارش شده است، شیوع بالایی از HIV را هم دارند. مبتلای به HIV کنترل نشده که به صورت منظم دارو دریافت نکرده باشد و سیستم دفاعی ضعیفی داشته باشد چنانچه به کرونا مبتلا شود احتمال اینکه موتاسیون‌های ویروس رخ دهد وجود دارد و چون تعداد قابل توجهی افراد HIV مثبت در این کشورها زندگی می‌کنند، این نگرانی جدی است که فکر می‌کنم طی روزهای آتی به بخشی از آنها می‌توان پاسخ داد.  

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که ارائه خدمات به مبتلایان HIV برای مبتلایان، خانواده آنها و کسانی که رفتار پرخطر دارند و تحت مراقبت ما هستند، رایگان است، بیان کرد: کسانی که رفتار پرخطر جنسی و اعتیاد دارند و سایر افرادی که فکر می‌کنند در معرض خطر بودند می‌توانند به مراکز جامع خدمات سلامت در کل کشور مراجعه کنند و خدمات کاملا محرمانه دریافت کنند، پاسخ آزمایش فقط به خود فرد اعلام می‌شود.

کد خبر 640118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کبوتر US ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 1
    خوب کرونا.کم بود ایدز هم سروکله اش پیدا شد