عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان گفت: پاکستان بازارچه مرزی میرجاوه را بسته و اجازه تخلیه بار نمی‌دهد، مشخص نیست به چه علت ولی ارتش مستقر شده و بیش از یک سال است که این بازارچه را بسته است.

ايران و پاكستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، لعل محمد بلوچ زهی در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و پاکستان و تهاتر میان دو کشور اظهار کرد: به طور سنتی تا سال ۹۷ تهاتر بین تجار ایرانی و پاکستانی از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی انجام می‌شد، هر کالایی را که به بازارچه می‌بردیم از ارز حاصل از آن کالا وارد می‌کردیم که بیشتر هم کالاهای اساسی مثل دام زنده بود. در سال ۹۷ بخشنامه‌ای آمد که مطابق آن باید ارز حاصل از صادرات به کشور بازمی‌گشت. بخشنامه‌های دیگری هم وارد شد و کار به جایی کشید که به طور کلی تهاتر تجار دو کشور در بازارچه‌های مرزی متوقف شد.

وی افزود: دوباره در ۲۶ اسفندماه سال ۹۹ بخشنامه دیگری برای پیله‌وران آمد که طبق آن می‌توانستند در قبال ارز حاصل از صادرات کالا وارد کنند که این کار در حال انجام است. تهاتر برای ما حالت عالی است چراکه ما در پاکستان هیچ نوع ارتباط بانکی و مالی نداریم و حتما باید از اینگونه روش‌ها استفاده شود. اگر تهاتر بین دو کشور راه‌اندازی شود بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان گفت: حجم تجاری ایران و پاکستان حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است. گزارش‌هایی که از سفرهای انجام شده بین مسئولان دو کشور به ما رسیده نشان می‌دهد می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته و شاید طی چند ماه مسیر تهاتر بین دو کشور باز شود. یک هیئت پاکستانی هم در ماه جاری به سیستان و بلوچستان سفر خواهد کرد که زمینه‌های تجاری مورد بررسی قرار بگیرد، در این جلسه هم موضوع تهاتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: پاکستان بازارچه مرزی میرجاوه را بسته و اجازه تخلیه بار نمی‌دهد، مشخص نیست به چه علت ولی ارتش مستقر شده و بیش از یک سال است که این بازارچه را بسته است. اکنون بازارچه‌های کوهک، جالق، پیشین و ریمدان فعال هستند که از این میان پیشین و ریمدان هم بازارچه هستند و هم گمرک دارند اما هنوز کد ترانزیتی ندارند که کالای ترانزیتی عبور کند.

کد خبر 639692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha