شماری از کشورهای جهان در واکنش به اخبار ظهور یک سویه‌ی جدید بالقوه واگیرتر کروناویروس در آفریقای جنوبی با جلوگیری از ورود مسافران هوایی از این کشور واکنش نشان داده‌اند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان در میانه افزایش شدید موارد عفونت کرونا در اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا در این باره گفت: «آخرین چیزی که لازم داشتیم یک سویه‌ی جدید کرونا بود که مشکلات حتی بیشتری ایجاد می‌کند.»

با اینکه چند روز بیشتر از کشف این سویه‌ی جدید نمی‌گذرد، از هم اکنون باعث ایجاد تشویش در جوامع در سراسر جهان شده است که از قبل نیز به اخبار بد کرونا حساس بوده‌اند و این در حالی است که شمار مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در جهان از ۵ میلیون مورد گذشته است.

این نگرانی وجود دارد که این سویه‌ی جدید حتی واگیرتر از سویه‌ی دلتا باشد که در حال حاضر به سویه غالب شیوع کرونا در جهان بدل شده است و بتواند از اثربخشی واکسن‌های فعلی بگریزد.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس خطاب قانونگذاران این کشور گفت: «شواهد ابتدایی نشان می‌دهند که این سویه ممکن است واگیرتر از سویه‌ی دلتا باشد و واکسن‌های فعلی اثربخشی کمتر بر ضد آن داشته باشند. ما باید به سرعت و در زودتر زمان ممکن عمل کنیم.»

اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هشدار داد که نباید درباره این سویه‌ی جدید به طور زودهنگام نتیجه‌گیری کرد.

دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: «واقعا مهم است که واکنش‌های بدون تعمق و تفکر بروز ندهیم.»

رایان گفت: «ما گذشته را دیده‌ایم، هر موقع که یک سویه‌ی جدید کرونا  کشف می‌شود، همه به فکر بستن مرزها و محدودیت مسافرت می‌افتند. واقعا مهم این است که ذهن‌مان را باز و در عین حال متمرکز نگهداریم.»

اما کشورها توجهی به این سخنان رایان نکرده‌اند.

انگلیس پروازها از آفریقای جنوبی و پنج کشور دیگر جنوب آفریقا را از ظهر روز جمعه ممنوع کرد و از هر فردی که اخیرا از این کشورها وارد این کشور شده بود، خواست آزمایش کرونا بدهد.

آلمان نیز اعلام کرد ممنوعیت پرواز از آقریقای جنوبی می‌تواند از جمعه شب اعمال شود. اشپان، وزیر بهداشت آلمان گفت خطوط هوایی که پروازهای از آقریقای جنوبی دارند فقط خواهند توانست شهروندان آلمانی را به کشورشان بازگردانند و مسافران بازگشتی بدون توجه به وضعیت واکسیناسیونشان برای ۱۴ روز قرنطینه شوند.

آلمان در روزهای اخیر با افزایش بی‌سابقه موارد کرونا مواجه بوده و شمار کل مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در روز پنجشنبه در این کشور از ۱۰۰۰۰۰ مورد گذشته است.

وزیر بهداشت ایتالیا نیز در واکنش به اخبار شناسایی سویه‌ی جدید کرونا  اقداماتی را برای ممنوعیت ورود هر فردی که در ۱۴ روز گذشته از هفت کشور جنوب آفریقا- آفریقای جنوبی، لسوتو، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا و اسواتینی- دیدار کرده است، اعلام کرد. هلند نیز به دنبال انجام اقدامات مشابهی است.

دولت ژاپن اعلام کرد که از روز جمعه شهروندان ژاپنی که از کشورهای اسواتینی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، آفریقای جنوبی و لسوتو باز می‌گردند باید در مراکز ویژه دولتی برای ۱۰ روز قرنطینه شوند و در روزهای سوم، ششم و دهم آزمایش کرونا بدهند. ژاپن هنوز اجازه ورود مسافران خارجی به این کشور را نمی‌دهد.

کروناویروس در حالیکه میان انسان‌ها انتشار پیدا می‌کند، با جهش پیدا کردن ماده ژنتیکی آن دستخوش تحول می‌شود و سویه‌های جدیدی از آن به وجود می‌آیند، بسیاری از این سویه‌های جدید، از جمله سویه‌هایی که جهش‌های نگران‌کننده دارند، انتشار بیشتری پیدا نمی‌کنند و محو می‌شوند.  دانشمندان تغییرات ویروس کرونا را که ممکن است باعث واگیرتر شدن یا مرگبارتر شدن آن شوند، زیر نظر دارند، اما تعیین اینکه یک سویه‌ جدید در نهایت به خطری برای بهداشت عمومی بدل می‌شود یا نه ممکن است طول بکشد.

این سویه‌ جدید با نام علمی B.1.1.529 علاوه آفریقای جنوبی در کشورهای بوتسوانا و هنگ‌کنگ در مسافرانی که از آفریقای جنوبی می‌آیند، یافت شده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 639628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha