قرار است در بازدید شهردار تهران از مناطق پایتخت، مشکلات رصد و برای حل آنها فکری شود. پس چه خوب که پیش از بازدید هدف مشخص باشد. شناخت منطقه، دیدن بی‌واسطه مشکلات، بررسی اولویت‌های هر منطقه و مواردی از این دست می‌تواند جزءاهداف بازدید باشد.

مددکار

مصطفی اقلیما /  جامعه‌شناس و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران : از دیدگاه من مشکلات شهری را باید در شب رصد کرد. بازدیدهای روزانه با تجمع شهروندان و درخواست‌های کوچک و بزرگ همراه است که برخی از آنها هم باید از مراجع دیگر حل شود. بازدید شهردار در شب مثل قدم زدن یک شهروند معمولی در خیابان است. وقتی خبری از اکیپ‌های همراه شهردار نیست و زندگی زیر پوست شهر جریان دارد؛ وقتی شهر خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد. در سکوت و خلوت، چهره دیگری از شهر پیداست. شهردار و مدیران شهری منطقه هم می‌توانند در این فرصت وضعیت اجتماعی و فرهنگی، شهری و اقتصادی منطقه را برای شهردار، توضیح و او را در جریان معضلات قرار دهند.

بازدید شبانگاهی در زمان کوتاه‌تری هم انجام می‌شود. مثلاً در 2ساعت می‌شود از کل منطقه بازدید کرد. خوب است در این بازدید شبانگاهی، شهردار شب و معاون اجتماعی و فرهنگی هر منطقه هم همراه شهردار باشند. موضوع مشکلات و بودجه بررسی شود که برای هر مشکل محلی، شهردار منطقه می‌تواند بودجه تأمین کند یا این معضل در شمار معضلات فرامنطقه‌ای قرار می‌گیرد و نیاز به تأمین بودجه از شهرداری تهران دارد.

در مجموع کار بسیار خوبی است که شهردار تهران، مناطق را کامل و دقیق بشناسد و برای این منظور چه‌کاری بهتر از بازدید میدانی. اما بازدیدی که در روز و با گروه انجام شود زمان زیادی می‌برد. بازدید شبانگاهی با تعداد اندک کارشناسان، نتیجه بهتری برای اصلاح روند توسعه و حل مشکلات را در پی خواهد داشت.

نکته دیگر توجه به صندوق شکایاتی است که در شهرداری مناطق وجود دارد. شهروندان حرف دل، مشکلات و خواسته‌های خود را در این صندوق می‌اندازند. شهردار تهران می‌تواند برای باخبر شدن از نیازهای شهروندان هر منطقه حتماً نگاهی به این نامه‌ها داشته باشد و رسیدگی به آن را به‌عنوان مشکلات اصلی شهروندان هر منطقه در اولویت قرار دهد. برای رسیدگی به این موضوع هم می‌توان از کارشناسان پیگیر و مسئول بهره‌گرفت. چون شهردار تهران با مسائل و مسئولیت‌های زیادی مواجه است. من معتقدم که رسیدگی به همین نامه‌ها گاهی می‌تواند از بازدید هم نتیجه‌بخش‌تر باشد و رضایت شهروندان را تأمین کند.

این موضوع را هم مد نظر قرار دهیم که باید در هر منطقه مددکار اجتماعی داشته باشیم؛ کسی که با شهروندان سر و کار دارد و می‌تواند راهبردهایی برای حل مشکلات خاص شهروندان هر منطقه ارائه کند. برای حل مشکلات و معضلات در حوزه‌های مختلف باید از تخصص کارشناسان بهره‌بگیریم تا در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسیم.

کد خبر 639384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha