یک کشتی آینده‌نگر که به‌عنوان نخستین کشتی باری تمام الکتریکی و خودمختار جهان طراحی شده، در نروژ آغاز به کار کرد؛ جایی که قرار است هر سال جایگزین ۴۰ هزار سفر با کامیون‌های دیزلی شود.

کشتی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، کشتی «یارا بیرکلند» (Yara Birkeland) به‌عنوان بخشی از رونمایی خود، سفری کوتاه به‌همراه خدمه به اسلو داشت و اکنون کار بر روی صدور گواهینامه آن به‌عنوان یک کشتی کانتینری خودران پیش از شروع عملیات تجاری آغاز شده است.

به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت تولید مواد شیمیایی یارا و شرکت فناوری دریایی کانگزبرگ، Yara Birkeland در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین کشتی کانتینری تمام الکتریکی و خودمختار جهان معرفی شد. این طرح استفاده از کشتی برای حمل مواد شیمیایی و کود از کارخانه تولید یارا در پروسگرون به شهرهای مجاور است و با نفی نیاز به حمل و نقل کامیون با موتور دیزل، انتشار دی‌اکسید کربن و نیتروژن اکسید را کاهش می‌دهد.

این کشتی ۸۰ متری توسط یک بسته باتری ۶.۸ مگاوات ساعتی تغذیه می‌شود و می‌تواند تا ۳۲۰۰ تن را با حداکثر سرعت ۱۵ گره دریایی (۲۸ کیلومتر در ساعت) حمل کند. در کنار تولید خود کشتی، یارا از ذخایر آمونیاک مورد استفاده در تولید کود خود استفاده می‌کند تا منبع سوخت بدون کربن برای استفاده نهایی در «یارا بیرکلند» ایجاد کند. علاقه قابل توجه و فزاینده‌ای به آمونیاک به‌عنوان جایگزینی برای گازوئیل برای حمل و نقل طولانی مدت وجود دارد، اگرچه از نظر تولید و نحوه بهترین استفاده از آن، پیچیدگی‌های زیادی بر سر راه وجود دارد.

این کشتی با اولین سفر خود در سال ۲۰۲۲ عملیات تجاری‌اش را آغاز خواهد کرد و این در حالی است که یک دوره آزمایشی دو ساله برای تایید آن به‌عنوان یک وسیله نقلیه خودران انجام خواهد شد. شرکت فناوری کانگزبرگ مسئولیت یکپارچه‌سازی حسگرها و سایر سیستم‌ها برای ناوبری مستقل را با مسیری به سمت خودمختاری کامل که شامل مرحله عملیات از راه دور نیز می‌شود، بر عهده خواهد داشت.

کد خبر 638929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha