یک مرد ۶۰ ساله که دوازده سال بود از میگرن شدید رنج می‌برد، در طول سه ماه پس از تغییر رژیم غذایی‌اش و غنی کردن آن با سبزی‌های برگ‌دار از این بیماری رهایی پیدا کرد.

greens

به گزارش همشهری آنلاین بررسی موردی منتشرشده در ژورنال «گزارش‌های موارد بیماری BMJ» بیان می‌کند که چگونه این مرد پس از تغییر رژیم غذایی‌اش در طول هفت سال گذشته دیگر سردرد میگرنی نداشته است.

نویسندگان این گزارش مورد این مرد را «طولانی‌ترین درمان موفق میگرن مزمن» می‌دانند که فقط با تغییر رژیم غذایی به دست آمده است.

به گفته این پژوهشگران فقط بر اساس یک بررسی موردی نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که تغییر در رژیم غذایی می‌تواند میگرن مزمن را علاج کند و می‌پذیرند که عوامل دیگری هم ممکن است بر علائم این مرد تاثیر گذاشته باشد.

افراد مبتلا به میگرن گاهی از شیوه ردیابی غذاهایی را که فکر می‌کنند «آغازگر» سردردهایشان هستند، استفاده می‌کنند تا با شناسایی این غذاها از شدت سردردهایشان بکاهند.

افزایش موارد حمله‌های سردرد میگرنی در این مرد نامبرده‌نشده باعث شده بود که او به درمانگاهی مراجعه کند. او در آن هنگام دچار شدن به شش تا هشت حمله میگرنی را در طول ماه را گزارش کرده بود.

او گفته بود که حمله‌های میگرنی‌اش «ناتوان‌کننده» هستند و برخی از آنها تا ۷۲ ساعت طول می‌کشند.

حمله‌های میگرنی ا به قدری شدید بود که او را مجبور کود خودش را در تختخواب مچاله کند و به اصطلاح در وضعیت جنینی قرار گیرد. حمله‌های مکرر میگرنی و روزهای که باید صرف بهبود آنها می‌شد، کار او به عنوان یک عکاس را مختل کرده بود.

اما پس از تغییر رژیم غذایی‌اش زندگی او به حالت عادی بازگشت.

رژیم غذایی که برای او پیشنهاد شده بود، شامل این موارد بود:

- دست کم ۱۴۰ گرم در روز سبزی‌ خام یا پخته برگدار به رنگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم کیل و آب‌تره بخورد.

- روزانه حدود هزار سی‌سی اسموتی سبز بنوشد.

- مصرف غلات سبوس‌دار، سبزی‌های نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی، روغن‌ها، پروتئین‌های حیوانی و به خصوص مصرف لبنیات و گوشت قرمز را کاهش دهد.

گرچه این پژوهشگران نتوانسته بودند رعایت این دستور رژیم غذایی او را کنترل کنند، اما این مرد روزانه غذاهای مصرفی‌اش را یادداشت کردهب ود.

بر اساس گزارش این پژوهشگران، این مرد پس از این تغییر در رژیم غذایی‌اش حتی مصرف داروهای پیشگیری‌کننده از میگرنش را هم قطع کرده بود.

این مرد قبلا مصرف داروها و مداخلات سبک زندگی دیگر از جمله حذف شکلات، پنیر، مغزهای خوراکی، کافئین و میوه‌های خشک‌شده را هم آزمایش کرده بود که به نظرش رسیده بود ممکن است آغازگر حمله‌های میگرنی‌اش باشند، امتحان کرده بود، اما هیچکدام از آنها تاثیری برعلائم نداشتند.

با اینکه بررسی‌ها نشان داده‌اند میگرن ارتباطی قوی با زمینه ژنتیکی دارد، اما سبک زندگی، رژیم غذایی و عوامل محیطی می‌توانند تاثیر مهمی در فراوانی حمله‌های میگرنی در یک فرد داشته باشد. در عین حال کارشناسان توصیه نمی‌کنند افراد مبتلا به میگرن رژیم‌های غذایی سختی بگیرند که به کمبود مواد مغذی منجر شود.

نویسندگان این گزارش موردی این نظریه را مطرح می‌کنند که بتا- کاروتن و سایر مواد مغذی موجود در سبزی‌های برگ‌دار که خواص ضدالتهابی دارند، ممکن است عامل بهبودی این مرد باشند. گرچه این مرد قبلا نیز رژیم غذایی متعادلی داشت، اما میزان‌های سرمی بتا- کاروتن خون او پس از شروع رژیم غذایی افزایش یافته بود.

کد خبر 638882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha