یکی از مقامات ارشد نیروی فضایی ایالات متحده اعتراف کرد که این کشور از نظر برنامه‌های مافوق صوت به اندازه چینی‌ها یا روس‌ها پیشرفته نیست.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از پولتیکو، چین و روسیه اخیر آزمایش‌هایی از موشک‌های مافوق صوت انجام داده‌اند که باعث نگرانی‌های واشنگتن شده است.

ژنرال دیوید تامپسون، معاون عملیات فضایی می‌گوید: «نیروی فضایی در تلاش است تا نوع صورت فلکی ماهواره‌ای را که ما به آن نیاز داریم برای ردیابی این موشک‌ها کشف کند. این یک چالش جدید است، اما اینطور نیست که ما پاسخی برای این چالش نداریم. فقط باید آن را درک کنیم، به‌طور کامل آن را طراحی کنیم و به پرواز درآوریم. ما در حال تغییر رویکرد و جدول زمانی خود به سرعت هستیم.»

موشک‌های مافوق صوت دست‌کم ۵ برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند، اما توانایی آنها برای مانور بالای جو در حالی که با چنین سرعت بالایی تغییر جهت می‌دهند، کار را برای ردیابی و انهدام‌شان با رادارهای موجود عملا غیرممکن می‌کند.

در حالی که پنتاگون توسعه موشک‌های مافوق صوت جدید را در دستور کار قرار داده است، اما ارتش قرار نیست اولین موشک خود را تا سال ۲۰۲۴ به فضا بفرستد. نیروی دریایی قصد دارد نسخه خود از این موشک را روی یک ناوشکن در سال ۲۰۲۵ و روی زیردریایی‌های کلاس ویرجینیا در سال ۲۰۲۸ قرار دهد.

دریاسالار جان آکیلینو، رئیس فرماندهی هند و اقیانوس آرام ایالات متحده به گروه کوچکی از خبرنگاران گفت: «برای هیچکس نباید تعجب‌آور باشد که چین در حال توسعه قابلیت‌هایی است که از سوی متحدان و شرکای همفکر ما منفی نگریسته شود.»

تامپسون در بخشی صحبت‌هایش می‌گوید: «بوروکراسی در بسیاری از زمینه‌ها کار را کند کرده است. این واقعیت که ما برای چند دهه نیازی به حرکت سریع نداشته‌ایم ما را ملزم به این کار  نکرده است.»

کمی بیشتر از یک ماه پیش، چین یک موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد که پس از چرخیدن به دور مدار زمین به هدف خود برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:

روس‌ها نیز چند روز پیش یک موشک ضدماهواره را مورد آزمایش قرار دادند که ماحصل آن به خطر افتادن شرایط ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

کد خبر 638823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha