پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پرداخت دیه متوفیان سانحه نفتکش سانچی گفت: فقط کسانی که انحصار وراثت نکرده یا مدعی زنده بودن دریانوردان هستند، دیه نگرفتند.

سانچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حسین عباس نژاد درباره پرداخت دیه به بازماندگان سانچی افزود: پرونده کشتی سانحه دیده سانچی از نظر بین المللی و فنی، به اتمام رسیده و بسته شده است؛ اینکه در دادگاه چه اتفاقی افتاده، مربوط به شرکت‌های بیمه گر است.

وی با تأکید بر اینکه بیمه‌ها به طور کامل پرداخت شده است، اضافه کرد: اگر مشکلاتی باقی مانده، به ادعاهای برخی خانواده‌های بازماندگان این سانحه بر می‌گردد که در جاهای مختلف مطرح کرده‌اند؛ اما از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده‌ایم همجنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته‌اند.

دیه متوفیان به وراث پرداخت شد

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: دیه بازماندگان سانچی به طور کامل پرداخت شده است من جزو تیم بررسی سانحه بودم که درباره اتفاقات فنی بود؛ اما مسائل حقوقی آن به شرکت ملی نفتکش برمی گردد ولی می‌دانم آنهایی که هنوز دیه دریافت نکرده‌اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده‌اند یا مدعی هستند که عضو خانواده فوت شده آنها در اثر این سانحه هنوز زنده است.

سوانح دریایی در ایران بیشتر از نُرم جهانی است

وی درباره سوانح دریایی در کشور خاطرنشان کرد: در کشور ما شناورهای کوچکتری تردد دارند که ریسک خطر را بالا می‌برد؛ همچنین برای شناورهای چوبی، شرایط متفاوت تری حاکم است؛ ما با شناورهایی مواجهیم که اساساً سازه آن چوب است و اگرچه از نظر آب بندی و همچنین سخت گیری نسبت به استانداردهای آتش سوزی، در بالاترین سطح هستیم، اما به هر حال اگر شرایط آتش سوزی رخ دهد، دیگر از کنترل خارج می‌شود.

عباس نژاد درباره افزایش سوانح دریایی خصوصاً آتش سوزی شناورها در دوره شیوع کرونا گفت: به دلیل شیوع کرونا، شناورها در بنادر بیشتر تجمع می‌کردند که با آتش گرفتن یک شناور چوبی، با سرعت زیادی این آتش به سایر شناورها نیز سرایت می‌کرد.

نصب دستگاه‌های آب پاش در بنادر

وی یادآور شد: تجهیزاتی اخیراً در بنادر برای آب پاشی به شناورهای آتش گرفته خریداری کرده‌ایم که سبب شده از حجم‌های گسترده آتش سوزی که قبلاً رخ می‌داد کم شود و نیروی انسانی کمتر آسیب ببیند.

بیشتر سوانحی که برای شناورهای ایرانی رخ می‌دهد، در مسیر برگشت به بنادر کشورمان است

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برخی سوانح شناورهای دریایی به ضعف مدیریت بنادر جنوب خلیج فارس باز می‌گردد که در بارگیری دقت لازم انجام نشده است؛ از همین روست که عمده شناورهایی که دچار سانحه می‌شوند، در مسیر برگشت برایشان این اتفاقات رخ می‌دهد.

هیچ شناور غیر استانداردی نداریم

عباس نژاد با تأکید بر اینکه اصلاً شناور غیر استاندارد نداریمُ گفت: استانداردهای شناورها بسته به نوع شناور متفاوت است حتی آیین نامه استانداردهای فنی شناورهای مسافری که در داخل تدوین شده، از استانداردهای بین المللی هم فراتر است. برای شناورهای تفریحی، چوبی و لندینگ کرافت (خودروبر) به طور مجزا آیین نامه‌های مستقل داخلی داریم اما برای شناورهای بزرگ تر و بالای ۵۰۰ تن علاوه بر مقررات داخلی، مقررات و استانداردهای بین المللی به طور همزمان اعمال می شود.

شناورهای مسافری برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اورهال می شوند

وی خاطرنشان کرد: شناورهای مسافری در هر بار اعزام و مسافرگیری، بازرسی می‌شود؛ قبل از پیک های مسافرتی هم بازرسی‌های خاص داریم؛ محدودیت‌های مسافرگیری کرونایی هم تا حدود زیادی کاهش یافته است.

عباس نژاد در صنعت حمل و نقل دریایی درباره نوسازی ناوگان دریایی ادامه داد: اخیراً مالکان تمام شناورهای مسافری را ملزم کرده‌ایم که به طور کامل اورهال شوند؛ تعدادی از آنها باقی مانده‌اند که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، به آنها تسهیلات می‌دهیم که شناورهای خود را نوسازی کنند. به دلیل شیوع کرونا و توقف تردد شناورهای مسافری و خواب آنها در بنادر، قرار است با توجه به افزایش سفرهای تفریحی، سازه این شناورها اوورهال شوند که هزینه بر است لذا به آنها وام می‌دهیم تا برای شب عید، پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران باشند.

کد خبر 638274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha