کلانشهر تهران با ۹ میلیون جمعیت ثابت و ۳ میلیون جمعیت شناور، که هر روز برای کسب و کار و امرار معاش راهی این کهنه‌پایتخت ایرانی می‌شوند، قطعاً دارای مشکلات زیادی است.

حسین ایمانی

حسین ایمانی جاجرمی/ جامعه‌شناس شهری : دیدار هفتگی شهردار تهران از مناطق، همراه با مدیران ارشد شهری را می‌توان نقطه اتکا و قوتی دانست برای تسهیل و کاهش بسیاری از مشکلات شهری که پایتخت‌نشینان هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چراکه در این دیدارها مدیریت شهری هر منطقه به تفکیک درباره جزئیات نیازها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در منطقه به شهردار تهران گزارش می‌دهد.
قطع به یقین تیم شهردار هم قبل از حضور در مناطق اطلاعاتی درباره ظرفیت‌های منطقه به دست می‌آورد که ترکیب این دو در کنار هم می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلاتی باشد که در بوروکراسی اداری شهر جا خوش کرده یا به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به مرور به حاشیه رفته است.
روی دیگر سکه، حضور مردم در این دیدارهاست؛ دیدارهایی که باعث آشنایی مردم با حقوق شهروندی‌شان می‌شود و اینکه برای پیگیری درخواست‌های‌شان شهرداری در چه حیطه‌ای و تا کجا می‌تواند پاسخگو باشد. در عین حال باعث می‌شود که در اداره شهر و محله‌شان مسئولیت‌پذیر و در انجام کارهای مشارکتی پیشگام شوند. آشنایی مردم با جایگاه قانونی‌شان درخصوص تعهدهای اجتماعی، پررنگ شدن نقش آنها در تصمیم‌گیری از خرد به کلان و یادگیری ساده گفت‌وگوی منطقی و آرام بی‌دغدغه از دستاوردهای این دیدارها می‌تواند باشد که این موضوع به مرور زمان تأثیر مستقیمی در کاهش فاصله‌ها و توسعه پایتخت و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهرانی خواهد داشت.
در کنار این دیدارها اگر نماینده نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، اداره برق، آب و... که به نحوی مردم با آنها سر کار دارند، حضور داشته باشد فضا برای پاسخگویی همه نهادهای خدماتی فراهم می‌شود. در واقع مردم مستقیم و بی‌واسطه می‌توانند ایده‌ها و نظرات‌شان را با مسئولان در میان بگذارند و رفع خواسته‌های‌شان را از آنها درخواست کنند، همچنین با این موضوع نیز آشنا می‌شوند که فقط شهرداری نباید پاسخگوی نیازهای آنها باشد؛ زیرا نهادهای خدمات‌رسان دیگر هم با ارائه گزارش عملکردشان به مقام‌های بالاتر برای رضایت شهروندان تلاش خواهند کرد.
در یک کلام می‌توان گفت که بسیاری از گره‌های کور مدیریتی در همین دیدارهای هفتگی باز می‌شود.

کد خبر 638231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha