مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
۰ نفر

می‌توان در دامنه‌های شمال شرق البرز و در میانه گرگان و شاهرود میان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران راند و چرخید. مخصوصا آنکه پاییز با همه رنگارنگی‌اش هم از راه رسیده باشد.

توسکا

به گزارش همشهری آنلاین، در دامنه‌های شمال شرق البرز و در میانه گرگان و شاهرود می‌توان در میان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران راند و چرخید. مخصوصا آنکه پاییز با همه رنگارنگی‌اش هم از راه رسیده باشد و انواع درختان و بته‌های جنگلی از توسکا گرفته تا اورس و انواع بلوط و سرخدار دو سوی جاده را پر از رنگ کرده باشند. تقریبا ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان جاده‌ای به سمت جنوب منشعب می‌شود که به خاطر اولین روستای این جاده «توسکستان» یا «توسکاستان» این‌طور نام گرفته. یک جاده تقریبا ۳۰ کیلومتری که در راه از چندین روستای تماشایی و ییلاقی می‌گذرد. جاده توسکستان بسیار تماشایی است، اما آن‌قدر شیب و پیچ‌های تند دارد که باید هم راننده قابلی باشید و هم خودرویی سرحال زیرپایتان باشد. به دل جاده که زدید، هرجایی که مناسب دیدید، می‌توانید پارک کنید و برای یک پیاده‌روی چند ساعته به دل جنگل بزنید. این جنگل زیبا که با جنگل‌های جهان‌نما هم همسایه است، بخشی از پارک ملی ۴۰ هزار هکتاری هیرکانی است که تبدیل به پارک ملی شده.

به رنگ پاییز

جنگل‌های هیرکانی که بیشتر در استان گلستان و سمنان گسترده شده‌اند، از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران‌اند. بخشی از این جنگل‌ها که در فاصله میان گرگان تا شاهرود قرار گرفته‌، به جنگل توسکستان معروف است. می‌توانید وارد جاده‌ای شوید که از میانه‌اش می‌گذرد و از آنجا به دل جنگل بزنید.

نکات طلایی

به‌خصوص در این فصل برپاکردن آتش و بساط کباب را فراموش کنید. چون این درختان بسیار خشک‌اند و  احتمال آتش‌سوزی بسیار بالاست. علاوه بر این لباس گرم را هم فراموش نکنید. این منطقه در پاییز بسیار خنک می‌شود و احتمال بارندگی هم بالاست.

چطور برسیم؟

جنگل توسکستان حدود ۱۳ کیلومتر تا گرگان فاصله دارد. از تهران وارد جاده هراز یا فیروزکوه شوید و بعد از ساری و بهشهر به گرگان برسید. وارد جاده مشهد شوید و حدود ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، در سمت راست تابلوی جاده فرعی جنگل توسکستان را می‌بینید. بعد از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای «توسکستان» یا ابتدای جنگل می‌رسید. از مشهد هم باید وارد جاده آسیایی شده و بعد از جنگل گلستان و در ۱۳ کیلومتری گرگان به سمت چپ بپیچید. جاده شاهرود ـ گرگان هم از مسیر توسکستان می‌گذرد.

چه می‌بینیم؟

جنگل توسکستان بخشی از محدوده ۴۰هزار هکتاری پارک ملی هیرکانی است و بیشتر با درختان توسکا، اورس و بلوط پوشیده شده.

جاده توسکستان یکی از جاده‌های زیبای پاییزی ایران است

جنگل: یک جاده تقریبا ۳۰ کیلومتری از میانه جنگل توسکستان می‌گذرد و می‌توانید در هر جای این مسیر که دوست دارید، از خودرو پیاده شده و گردش کنید. البته بهتر است با بلدهای محلی همراه شوید تا در این جنگل گم نشوید. اگر جاده ابری باشد، خیلی شانس آورده‌اید؛ چون ابرها جاده و جنگل را می‌پوشانند و جاده توسکستان یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران می‌شود، مخصوصا انتهای جاده که کمی شیب می‌گیرد و از ابرها هم بالاتر می‌رود. بلوط و ممرز از جمله درختان این منطقه جنگلی هستند و در آبان ماه با رسیدن بلوط‌های جنگلی، حتما افراد بومی و دامداران زیادی را در این مسیر خواهید دید که در حال جمع‌آوری بلوط برای فروش یا خوراک دام‌های‌شان هستند.

کاروانسرای قزلق: اواسط جاده توسکستان در میان جنگل انبوه به کاروانسرای «قزلق» می‌رسید. تابلوهای راهنما محل کاروانسرا را نشان‌تان می‌دهد، ضمن آنکه رسیدن به فضایی بدون دار و درخت می‌تواند نشانه رسیدن به کاروانسرا باشد. دقت کنید کاروانسرا از جاده پیدا نیست و باید از خودرو پیاده شده و حدود ۱۵۰ متر به سمت شرق و شمال‌ شرقی پیاده‌روی کنید. در زیر کومه مخصوص چوپان‌ها سقف کاروانسرا که معمولا با بوته‌ها و گیاهان پوشیده شده، معلوم می‌شود. این کاروانسرا که مربوط به دوران‌ اسلامی است و در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، در سال ۱۳۷۹ بازسازی و زیبا شده.

گرمابدشت: همین‌طور که در جنگل پیش می‌روید، پس از منطقه‌ای به نام‌ سر علی‌آباد، پیچ و خم جاده تمام می‌شود و به دشت زیبای گرمابدشت می‌رسید. در این دشت بسته به فصل پوشش گیاهی متفاوتی را خواهید دید، اما پوشش غالب این دشت درختان بزرگ و کوچ اورس و اورس خزنده است. این دشت در پاییز پر از رنگ می‌شود و در زمستان با بارش اولین برف زمستانی پر می‌شود از کسانی که برای برف‌بازی آمده‌اند.

راهنمای سفر به رویایی‌ترین جاده جنگلی ایران؛ توسکستان

کجا بمانیم؟

در انتهای جاده توسکستان و بعد از دشت گرمابدشت، به روستای چهارباغ می‌رسید و از اهالی آن و مغازه‌های کنار جاده می‌توانید ماست، پنیر، گوشت تازه یا آب زرشک کوهستان بخرید. برای اقامت، روستای بعدی یعنی «شاهکوه پایین» پیشنهاد ماست.

راهنمای سفر به رویایی‌ترین جاده جنگلی ایران؛ توسکستان

منبع: سرزمین من، ماهنامه ایران‌شناسی، آبان ۱۳۹۳

کد خبر 637933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    ایران شاهکار خداوند است .دریغ که ما نمی دانیم.