یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

سیاست فرسوده و دو قطبی واشنگتن با ناتوانی خود در معرفی و تایید سفرای آمریکا در دیگر کشورهای جهان، شعار بایدن مبنی بر بازگرداندن آمریکا به عرصه بین‌الملل را با شکستی جدی مواجه کرده است.

مجلس سنا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کمبود سفیر سیاست خارجی آمریکا را با مشکل مواجه  کرده است؛ جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، تا کنون ۷۸ سفیر را نامزد کرده، اما تنها هفت نفر از آنها مورد تایید سنا قرار گرفته اند.

بایدن روز دوشنبه، فردا، یک نشست مجازی پرمخاطره با شی جین پینگ، رهبر چین، برگزار خواهد کرد که آخرین ابتکار او برای بازگرداندن اقتدار ایالات متحده در صحنه جهانی است.

با این حال تلاش‌های رئیس‌جمهور به‌دلیل تعارضات موجود در واشنگتن با مشکل مواجه می‌شود. او که تنها در انتصاب ۹ درصد از سفرای خود موفق شده، در رقابت با باراک اوباما و دونالد ترامپ، روسای جمهور سابق آمریکا یک بازنده تمام عیار به حساب می‌آید.

اوباما و ترامپ به ترتیب ۷۷ و ۷۰ درصد تایید نامزدهای سفارت خود را در تاریخ مشابه دریافت کرده بودند. این سکون باعث خالی ماندن پست‌ها در پایتخت‌های حیاتی جهان شده است؛ به طور مثال بایدن هنوز حتی یک سفیر هم برای فعالیت در بریتانیا معرفی نکرده است.

این اتفاق دست آمریکا را در مواجهه با بحران‌های پیچیده سیاست خارجی بسته و باعث گسیختگی سیاست خارجی او شده است. این در حالیست که رئیس جمهور بایدن بارها گفته است که «آمریکا بازگشته است»! و فقدان سفیران در بسیاری از کشورها این پیام را تضعیف می‌کند.

«البته در این شرایط هم اولویت‌های اصلی مورد توجه قرار می‌گیرند، اما بسیاری از ابتکارات ارزشمند در انتظار ورود سفرا باقی مانده است.»: این را دیوید اسمیت خبرنگار مستقر در واشنگتن گفت و افزود فعالیت تیم کشور آمریکا با ظرفیتی کمتر از ظرفیت کامل  دشوار است.

این مشکل به وضوح در طول مناقشه اخیر بر سر از دست دادن قرارداد زیردریایی فرانسه با استرالیا، آشکار شد. سفیری برای ایالات متحده در پاریس وجود نداشت که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، با او برخورد کند. این نشان دهنده بدنه دیپلماتیک مستهلک شده و سیاست قطبی شده واشنگتن است که تحت فشار مجلس سنا قرار دارد.

دو جمهوری‌خواه راست‌گرا، تد کروز از تگزاس و جاش هاولی از میسوری، در مخالفت با پیشروی سنا از طریق توافق‌های ممکن، روند را کند کرده‌اند. جیمی راسکین، نماینده کنگره از مریلند، گفت: «این یک مانع وحشتناک برای ازسرگیری مشارکت و رهبری دموکراتیک ما در جهان است.»

وی تاکید کرد، «طرح جناح راست برچیدن و از کار انداختن حکومت و رهبری دموکراتیک بوده است. آنها می خواهند دولت را ناکارآمد کنند تا بتوانند آن را در دست بگیرند و برای اهداف خود از آن استفاده کنند.»

در میان این هفت سفیر تایید شده، سناتور سابق جف فلیک به عنوان سفیر در ترکیه، سیندی مک کین، همسر جان مک کین، سناتور فقید، به عنوان سفیر در آژانس‌های غذا و کشاورزی سازمان ملل، سناتور سابق تام اودال به عنوان سفیر در نیوزلند و ویکتوریا رگی کندی، بیوه سناتور سابق تد کندی، به عنوان سفیر در اتریش همگی با سنا ارتباط داشتند.

این رابطه امری است که هر نامزدی قادر به انجام آن نیست. این سرعت حلزون‌وار باعث نگرانی انجمن خدمات خارجی آمریکا با 17هزار عضو در شش آژانس و بخش شده است. اریک روبین، رئیس این سازمان، گفت: «هیچ کشور دیگری در تاریخ، از جمله کشور ما، تاکنون به این تعداد شغل خالی نداشته است.»

روبین افزود: «جهان در حال تغییر است. به هیچ وجه در وضعیت باثباتی نیست و ما باید تلاش کنیم و از نقش خود در این دنیای جدید دفاع کنیم.»

کد خبر 637502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha