بایدن که برنامه‌ای بلندپروازانه برای سیاست خارجی آمریکا و احیای جایگاه بین‌المللی این کشور معرفی کرده بود بعد از ماه‌ها ریاست بر کاخ سفید با ۸۰ جایگاه خالی سفیر دچار معضل شده است. او سنا را مقصر می‌داند.

بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، بایدن وعده داد که دیپلماسی ایالات متحده را به دست «متخصصان واقعی» می‌سپارد اما با گذشت بیش از شش ماه از زمان تصدی وی بر ریاست جمهوری آمریکا، تنها یک سفیر تایید شده در کشوری دیگر دارد.

نگرانی از این موضوع تاثیر و نحوه اجرای سیاست خارجی دولت بایدن را زیر سوال برده و چنین خلاء دیپلماتیکی پیامی روشن به جامعه جهانی می‌فرستد.

اریک روبین، رئیس انجمن خدمات خارجی آمریکا و اتحادیه نیروهای دیپلماتیک، گفت: «من فکر می‌کنم هیچ کشور دیگری در جهان وجود ندارد که ۸۰ جایگاه سفیر خالی در یک زمان داشته باشد.»

روز چهارشنبه، سنا به اتفاق آرا، کن سالازار، وزیر کشور سابق را به عنوان سفیر آمریکا در مکزیک تأیید کرد و لیندا توماس گرینفیلد، شش ماه قبل به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد تأیید شد، موقعیتی که در داخل کشور آمریکا مستقر است.

در مقایسه با سایر روسای جمهور این کشور در مدت زمان ۲۰۰ روز (که برای بایدن یکشنبه بود)، باراک اوباما ۵۹ سفیر، جورج دبلیو بوش ۵۳ سفیر و دونالد ترامپ ۱۹ سفیر تایید شده داشتند. 

تنپاس، یکی از اعضای ارشد مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید: « این سرعت کند در انتصاب سفیران به وضوح زننده است و در پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار دارد.» او این اتفاق را امری تاثیرگذار بر روابط دیپلماتیک آمریکا در جهان دانست.

اما چرا تا کنون تعداد زیادی از سفیران پیشنهادی تأیید نشده‌اند؟ 

دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد. از میان ده‌ها نامزدی که دولت مطرح کرده، مجلس سنا هنوز تعداد زیادی را تائید نکرده است.

تنپاس به تقسیم جناحی سنا و دستور کار سنگین کنگره اشاره می‌کند. به طور مثال، سناتور تد کروز از ایالت تگزاس، بسیاری از نامزدهای وزارت خارجه را به دلیل اختلافاتی که با سیاست بایدن در خط لوله گاز روسیه دارد، متوقف کرده است.

کاخ سفید با ابراز نارضایتی از این موضوع سنا را مقصر دانست و نامزدهای معرفی شده خود را دارای صلاحیت بالایی معرفی کرد و بااشاره به این که تعدادی از آنها از حمایت بالای جمهوریخواهان نیز برخوردار هستند تاکید کرد که بایدن در حال حاضر بیش از اوباما یا بوش نامزد سفارت معرفی کرده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه بایدن، با اشاره به سفر اخیر خود به چین از نمایندگان آمریکا خواست سد عدم تایید سفرا را بشکنند. شرمن استدلال کرد که سفر او به چین می‌توانست در صورت حضور سفیر آمریکا در این کشور ثمربخش‌تر باشد. ایالات متحده در حال حاضر با چین بر سر مسائل تجاری و حملات سایبری دچار اختلاف است.

ایوو دالدر، که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر ایالات متحده در ناتو بود نیز ممانعت سنا را باعث از دست رفتن فرصت برای دولتی دانست که به دنبال برنامه بلندپروازانه‌ای در حوزه دیپلماتیک بود.

به گفته دنیس جت، سفیر بازنشسته و استاد دانشگاه ایالتی پن که نویسنده کتاب سفیران آمریکایی است، از میان ده‌ها سفیر معرفی شده توسط بایدن، بیش از نیمی از آنها همبستگی سیاسی با او دارند؛ جت برخی از این پست ها را تهدید امنیت ملی توصیف می کند.

بر اساس گزارش انجمن خدمات خارجی آمریکا، بیش از ۴۳ درصد از سفیران انتصابی ترامپ منصوبان سیاسی او بودند، در حالی که این آمار در مورد اوباما ۳۰.۵ درصد و ۳۱.۸ درصد برای بوش، روسای سابق جمهوری آمریکا بوده است.

کاخ سفید گفت بایدن امیدوار است که منصوبان سیاسی وی در حدود ۳۰ درصد از سفیران انتخاب شده را شامل شوند؛ با این حال برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که درصد حضور منصوبان سیاسی باید بسیار کمتر، حداکثر ۱۰ درصد، باشد.

زیرا پس از چهار سال خروج ترامپ از صحنه جهانی، دنیا در وضعیت نامناسبی قرار دارد و برخی افزاد معرفی شده در مورد روش دیپلماسی در این شرایط نیاز به درک دوباره و تفکری متفاوت دارند.

کد خبر 620552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha