مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

راه‌آهن و خطوط ریلی صنعت بسیار مهمی در بحث حمل و نقل، جابه‌جایی مسافر و ترانزیت کالاست، کریدور ریلی شرق از بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران شروع می‌شود و پس از گذر از شهرهای زاهدان، زابل و بیرجند به شهر «یونسی» در خراسان جنوبی می‌رسد که محل اتصال به راه‌آهن مشهد-بافق است و این استان را به خطوط ریلی سراسری وصل می‌کند.

راه‌آهن

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: این کریدور ریلی بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند و راه‌اندازی آن می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در رونق اقتصادی استان‌های در مسیر عبور خود داشته باشد.

خراسان جنوبی با داشتن معادن، صنایع و همچنین تولیدات کشاورزی، نیاز مبرم به ایجاد این خطوط ریلی دارد، زیرا در بخش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی نیز به شکوفایی خواهد رسید و هزینه‌ۀای حمل‌ونقل را به حداقل خواهد رساند.

راه‌آهن کریدور شرق

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به همشهری آنلاین گفت: کریدور ریلی شرق کشور به نوعی استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود به طوری که کشورهای منطقه از این خط ریلی برای سهولت در ترانزیت کالا نیز منتفع خواهند شد.  

وحید داعی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور ما تحمیل شده، تکمیل و راه‌اندازی این کریدور ریلی برای ترانزیت کالا، کسب درآمد برای کشور و ایجاد روابط تجاری بیشتر با کشورهای همسایه کمک بسیار بزرگی خواهد بود، همچنین استان‌های در مسیر کریدور ریلی شرق نیز از مضایای بسیاری برخوردار خواهند شد.

وی اظهار می‌کند: طول مسیر این کریدور از چابهار تا شهر زاهدان ۶۲۰ کیلومتر است که در حال حاضر به مرحله ریل‌گذاری رسیده، از زاهدان تا شهرهای زابل، بیرجند و یونسی به عنوان نقطه اتصال به راه‌آهن شمال شرق کشور، ۹۰۰ کیلومتر است که به دو قسمت زابل تا بیرجند به مسافت ۶۳۰ کیلومتر و از بیرجند تا یونسی به طول ۲۷۰ کیلومتر تقسیم می‌شود.

داعی با بیان اینکه از زاهدان تا یونسی ۲۳ قطعه ریلی وجود دارد، ساخت قطعه ۴ به طول ۶۷ کیلومتر از مسیر زاهدان به سمت زابل در استان سیستان‌وبلوچستان توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و تا کنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اعلام کرد: ساخت قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر از بیرجند تا یونسی آغاز شده و ۲۱ درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته است، قطعه ۲۳ که مسیر یونسی تا گناباد و قائن را به طول ۵۸ کیلومتر طی می‌کند نیز به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه راهبرد و هدف اصلی اداره راه و شهرسازی در خراسان جنوبی این است که هرچه سریع‌تر مرکز استان را به شبکه ریلی کشور متصل کند، افزود: در حال حاضر قطعه ۲۷۰ کیلومتری بیرجند تا یونسی در اولویت ساخت قرار دارد، قطعات ۱۶ و ۲۳ به طول ۹۰ کیلومتر از این مسیر به پیمانکاران سپرده شده و در حال ساخت است و ۱۸۰ کیلومتر باقی‌مانده نیز در مراحل تامین اعتبار قرار دارد.

تامین اعتبارات
داعی درباره وضعیت تامین اعتبار این طرح گفت: دریافت اعتبارات دولتی برای این پروژه به دلیل محدودیت‌ها، بسیار سخت است، دولت قبل نیز برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این قسمت از کریدور طرحی را تصویب کرد که طی آن ۱۰ درصد اعتبار را دولت و ۹۰ درصد باقی‌ که ۷۰ درصد آن تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی و ۲۰ درصد باقی با آورده بخش خصوصی تامین شود.

این مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح باید هویت حقوقی داشته باشد، به همین جهت یک گروه ریلی با مشارکت ۶ شرکت راه‌سازی بزرگ کشور تشکیل و به ثبت رسید، ادامه داد: هزینه تکمیل خط ریلی بیرجند به یونسی ۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که طبق مصوبه دولت ۷۰ درصد اعتبار این طرح معادل ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان آن باید توسط تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شود.

چگونگی دریافت تسهیلات

داعی افزود: دریافت تسهیلات ۷۰ درصدی صندوق توسعه ملی نیازمند موافقت هیات امنای این صندوق بود که بعد از پیگیرهای استانداری پیشین و استاندار جدید، سال گذشته برای دریافت ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار این موافقت کسب شد. در گام بعدی نیز باید مصوبه دولت به قرارداد تبدیل می‌شد که با پیگیری‌های مستمر در خردادماه امسال قرارداد مشارکت مالی برای احداث این قطعه بین وزارت راه و شهرسازی و گروه ریلی بخش خصوصی به امضا رسید.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت بازپرداخت این تسهیلات با ضمانتی معتبر باید انجام می‌شد که این ضمانت توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی صورت گرفت، ادامه داد: صندوق توسعه ملی اما این ضمانت را نپذیرفت و خواستار تضمن سازمان برنامه و بودجه کشور شد. با پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده با معاون‌ اول رییس‌جمهور پیشین، دولت مصوبه را اصلاح کرده و تضمن این طرح را بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشت و با این کار مانع بزرگی را از سر راه این طرح برداشت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به خراسان جنوبی، مشکلات در مسیر اجرای طرح راه‌آهن بیرجند به یونسی را با ایشان مطرح کردیم و دکتر رئیسی نیز وزیر راه و شهرسازی را به نمایندگی از طرف دولت برای پیگیری و اجرای این طرح معرفی و مامور کردند و در حال حاضر این موضوع به طور جدی در حال پیگیری است.  

داعی با اعلام اینکه تامین مبلغ اعتباری ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط عاملیت یک بانک امکان‌پذیر نیست و برای تامین این مبلغ تسهیلات، باید یک گروه بانکی تشکیل شود، افزود: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر بانک رفاه به عنوان سرگروه معرفی و با ۵ بانک دیگر در حال مذاکره هستیم تا این گروه بانکی بعد از دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به عنوان عامل پرداخت، اعتبار را در اختیار گروه ریلی قرار دهند. در صورت دریافت اعتبار ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومانی این طرح آغاز و طی ۴ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تاثیر اتصال به راه‌آهن ملی

وی اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن مشهد به بافق از شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی عبور می‌کند که ظرفیت بسیار خوبی در جابه‌جایی مسافر و حمل‌ونقل باری دارد، اما راه‌آهن کریدور شرق یک راه‌آهن فرامنطقه‌ای‌ست که می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در اقتصاد و اشتغال خراسان جنوبی داشته باشد.

وی در پایان گفت: برای راه‌آهن کریدور شرق در شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قائن ایستگاه‌هایی در نظر گرفته شده است که در نهایت به یونسی و گناباد می‌رسد و با توجه به تعداد زیاد معادن و شرکت‌های صنعتی در خراسان جنوبی این خط ریلی تاثیر بسیار خوبی در حمل بار خواهد داشت و باعث کاهش هزینه‌های صادرات نیز خواهد شد.

کد خبر 637478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha